Oppilaitosturvallisuus ja hyvinvointiLaajuus (5 op)
Tunnus: AJ00BP53
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Ritva Ylitervo
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että ammatillinen opettaja/ erityisopettaja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia oppilaitoksessa, toimia monialaisen opiskelijahuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointiryhmän jäsenenä ja tuoda oman asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen.
Tavoitteena on, että opettaja edistää turvallisia oppimisympäristöjä ja yhteisöjä.
Opintojaksolla kehitetään erityisesti kohtaamisosaamista ja kehittämisosaamista.
Sisältö
Opintojakso jakautuu kolmeen teemaan ja tehtäviin
1) Ympäristön hyvinvoinnin edistäminen
1. Tehtävä. SWOT analyysi toimintaympäristön turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
2) Oman hyvinvoinnin edistäminen
2. Tehtävä. Hyvinvointiin liittyvät harjoitteet ja oman työhyvinvoinnin vuosikello.
3. Tehtävä. Omat kommentit ja ajatukset työhyvinvoinnista PSYKOPODIA podcasteihin pohjautuen.
3) Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen
4. Tehtävä. Materiaalin pohjalta käytävä vapaamuotoinen opintopiirikeskustelu opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kohtaamisosaaminen ja kehittämisosaaminen:
Ammatillinen opettaja-/erityisopettajaopiskelija
* tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osatekijöitä oppilaitoksissa ja tukee yksilöllisen
hyvinvoinnin edistämistä.
* toimii ja toteuttaa opiskelijahuoltotyötä oman asiantuntijuutensa näkökulmasta.
* tunnistaa eri tukimuotojen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa
muihin opiskelijan tukitoimiin
* toimii turvallisen oppimisympäristön ja yhteisöjen rakentajana
Ilmoittautumisaika
21.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Ritva Ylitervo
Ryhmät
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Tavoitteena on, että ammatillinen opettaja/ erityisopettaja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia oppilaitoksessa, toimia monialaisen opiskelijahuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointiryhmän jäsenenä ja tuoda oman asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen.
Tavoitteena on, että opettaja edistää turvallisia oppimisympäristöjä ja yhteisöjä.
Opintojaksolla kehitetään erityisesti kohtaamisosaamista ja kehittämisosaamista.
Sisältö
Opintojakso jakautuu kolmeen teemaan ja tehtäviin
1) Ympäristön hyvinvoinnin edistäminen
1. Tehtävä. SWOT analyysi toimintaympäristön turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
2) Oman hyvinvoinnin edistäminen
2. Tehtävä. Hyvinvointiin liittyvät harjoitteet ja oman työhyvinvoinnin vuosikello.
3. Tehtävä. Omat kommentit ja ajatukset työhyvinvoinnista PSYKOPODIA podcasteihin pohjautuen.
3) Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen
4. Tehtävä. Materiaalin pohjalta käytävä vapaamuotoinen opintopiirikeskustelu opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkossa.
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtäviä sekä keskusteluja annetuista teemoista. Opintojakso tarjotaan ammatillisessa opettajakoulutuksessa sekä erityisopettajakoulutuksessa oleville opiskelijoille.
Sisällön jaksotus
Opintojakso jakautuu kolmeen teemaan ja tehtäviin
1) Ympäristön hyvinvoinnin edistäminen
1. Tehtävä. SWOT analyysi toimintaympäristön turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
2) Oman hyvinvoinnin edistäminen
2. Tehtävä. Hyvinvointiin liittyvät harjoitteet ja oman työhyvinvoinnin vuosikello.
3. Tehtävä. Omat kommentit ja ajatukset työhyvinvoinnista PSYKOPODIA podcasteihin pohjautuen.
3) Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen
4. Tehtävä. Materiaalin pohjalta käytävä vapaamuotoinen opintopiirikeskustelu opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä.
5. Tehtävä Itsearviointi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtäviä sekä keskusteluja annetuista teemoista.
Tavoitteet ja arvioinnin kriteerit
Ammatillinen opettaja/ erityisopettaja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia oppilaitoksessa, toimia monialaisen opiskelijahuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointiryhmän jäsenenä ja tuoda oman asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen. Opettaja edistää turvallisia oppimisympäristöjä ja yhteisöjä.
Ammatillinen opettaja-/erityisopettajaopiskelija
* tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osatekijöitä oppilaitoksissa ja tukee yksilöllisen
hyvinvoinnin edistämistä.
* toimii ja toteuttaa opiskelijahuoltotyötä oman asiantuntijuutensa näkökulmasta.
* tunnistaa eri tukimuotojen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa
muihin opiskelijan tukitoimiin
* toimii turvallisen oppimisympäristön ja yhteisöjen rakentajana
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kohtaamisosaaminen ja kehittämisosaaminen:
Ammatillinen opettaja-/erityisopettajaopiskelija
* tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osatekijöitä oppilaitoksissa ja tukee yksilöllisen
hyvinvoinnin edistämistä.
* toimii ja toteuttaa opiskelijahuoltotyötä oman asiantuntijuutensa näkökulmasta.
* tunnistaa eri tukimuotojen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa
muihin opiskelijan tukitoimiin
* toimii turvallisen oppimisympäristön ja yhteisöjen rakentajana
Ilmoittautumisaika
23.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Ritva Ylitervo
Ryhmät
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Tavoitteena on, että ammatillinen opettaja/ erityisopettaja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia oppilaitoksessa, toimia monialaisen opiskelijahuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointiryhmän jäsenenä ja tuoda oman asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen.
Tavoitteena on, että opettaja edistää turvallisia oppimisympäristöjä ja yhteisöjä.
Opintojaksolla kehitetään erityisesti kohtaamisosaamista ja kehittämisosaamista.
Sisältö
Opintojakso jakautuu kolmeen teemaan ja tehtäviin
1) Ympäristön hyvinvoinnin edistäminen
1. Tehtävä. SWOT analyysi toimintaympäristön turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
2) Oman hyvinvoinnin edistäminen
2. Tehtävä. Hyvinvointiin liittyvät harjoitteet ja oman työhyvinvoinnin vuosikello.
3. Tehtävä. Omat kommentit ja ajatukset työhyvinvoinnista PSYKOPODIA podcasteihin pohjautuen.
3) Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen
4. Tehtävä. Materiaalin pohjalta käytävä vapaamuotoinen opintopiirikeskustelu opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtäviä sekä keskusteluja annetuista teemoista. Opintojakso tarjotaan ammatillisessa opettajakoulutuksessa sekä erityisopettajakoulutuksessa oleville opiskelijoille.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkossa.
Sisällön jaksotus
Opintojakso jakautuu kolmeen teemaan ja tehtäviin
1) Ympäristön hyvinvoinnin edistäminen
1. Tehtävä. SWOT analyysi toimintaympäristön turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
2) Oman hyvinvoinnin edistäminen
2. Tehtävä. Hyvinvointiin liittyvät harjoitteet ja oman työhyvinvoinnin vuosikello.
3. Tehtävä. Omat kommentit ja ajatukset työhyvinvoinnista PSYKOPODIA podcasteihin pohjautuen.
3) Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen
4. Tehtävä. Materiaalin pohjalta käytävä vapaamuotoinen opintopiirikeskustelu opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtäviä sekä keskusteluja annetuista teemoista.
Tavoitteet ja arvioinnin kriteerit
Ammatillinen opettaja/ erityisopettaja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia oppilaitoksessa, toimia monialaisen opiskelijahuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointiryhmän jäsenenä ja tuoda oman asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen. Opettaja edistää turvallisia oppimisympäristöjä ja yhteisöjä.
Ammatillinen opettaja-/erityisopettajaopiskelija
* tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osatekijöitä oppilaitoksissa ja tukee yksilöllisen
hyvinvoinnin edistämistä.
* toimii ja toteuttaa opiskelijahuoltotyötä oman asiantuntijuutensa näkökulmasta.
* tunnistaa eri tukimuotojen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa
muihin opiskelijan tukitoimiin
* toimii turvallisen oppimisympäristön ja yhteisöjen rakentajana
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kohtaamisosaaminen ja kehittämisosaaminen:
Ammatillinen opettaja-/erityisopettajaopiskelija
* tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osatekijöitä oppilaitoksissa ja tukee yksilöllisen
hyvinvoinnin edistämistä.
* toimii ja toteuttaa opiskelijahuoltotyötä oman asiantuntijuutensa näkökulmasta.
* tunnistaa eri tukimuotojen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa
muihin opiskelijan tukitoimiin
* toimii turvallisen oppimisympäristön ja yhteisöjen rakentajana
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 13.11.2022
Ajoitus
01.02.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Ritva Ylitervo
Ryhmät
-
AJA19SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Tavoitteena on, että ammatillinen opettaja/ erityisopettaja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia oppilaitoksessa, toimia monialaisen opiskelijahuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointiryhmän jäsenenä ja tuoda oman asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen.
Tavoitteena on, että opettaja edistää turvallisia oppimisympäristöjä ja yhteisöjä.
Opintojaksolla kehitetään erityisesti kohtaamisosaamista ja kehittämisosaamista.
Sisältö
Opintojakso jakautuu kolmeen teemaan ja tehtäviin
1) Ympäristön hyvinvoinnin edistäminen
1. Tehtävä. SWOT analyysi toimintaympäristön turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
2) Oman hyvinvoinnin edistäminen
2. Tehtävä. Hyvinvointiin liittyvät harjoitteet ja oman työhyvinvoinnin vuosikello.
3. Tehtävä. Omat kommentit ja ajatukset työhyvinvoinnista PSYKOPODIA podcasteihin pohjautuen.
3) Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen
4. Tehtävä. Materiaalin pohjalta käytävä vapaamuotoinen opintopiirikeskustelu opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtäviä sekä keskusteluja annetuista teemoista. Kurssi tarjotaan ammatillisessa opettajakoulutuksessa sekä erityisopettajakoulutuksessa oleville opiskelijoille.
Opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kokonaan verkossa.
Sisällön jaksotus
Kurssi jakautuu kolmeen teemaan ja tehtäviin
1) Ympäristön hyvinvoinnin edistäminen
1. Tehtävä. SWOT analyysi toimintaympäristön turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
2) Oman hyvinvoinnin edistäminen
2. Tehtävä. Hyvinvointiin liittyvät harjoitteet ja oman työhyvinvoinnin vuosikello.
3. Tehtävä. Omat kommentit ja ajatukset työhyvinvoinnista PSYKOPODIA podcasteihin pohjautuen.
3) Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen
4. Tehtävä. Materiaalin pohjalta käytävä vapaamuotoinen opintopiirikeskustelu opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtäviä sekä keskusteluja annetuista teemoista.
Tavoitteet ja arvioinnin kriteerit
Ammatillinen opettaja/ erityisopettaja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia oppilaitoksessa, toimia monialaisen opiskelijahuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointiryhmän jäsenenä ja tuoda oman asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen. Opettaja edistää turvallisia oppimisympäristöjä ja yhteisöjä.
Ammatillinen opettaja-/erityisopettajaopiskelija
* tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osatekijöitä oppilaitoksissa ja tukee yksilöllisen
hyvinvoinnin edistämistä.
* toimii ja toteuttaa opiskelijahuoltotyötä oman asiantuntijuutensa näkökulmasta.
* tunnistaa eri tukimuotojen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa
muihin opiskelijan tukitoimiin
* toimii turvallisen oppimisympäristön ja yhteisöjen rakentajana
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kohtaamisosaaminen ja kehittämisosaaminen:
Ammatillinen opettaja-/erityisopettajaopiskelija
* tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osatekijöitä oppilaitoksissa ja tukee yksilöllisen
hyvinvoinnin edistämistä.
* toimii ja toteuttaa opiskelijahuoltotyötä oman asiantuntijuutensa näkökulmasta.
* tunnistaa eri tukimuotojen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa
muihin opiskelijan tukitoimiin
* toimii turvallisen oppimisympäristön ja yhteisöjen rakentajana
Ilmoittautumisaika
04.10.2021 - 13.10.2021
Ajoitus
01.02.2022 - 30.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Ritva Ylitervo
Ryhmät
-
AJA19SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJLKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJE21SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
-
AJA19SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJE19SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
-
AJA19SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJE19SEAJE19SE
-
AJA19SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJE18SEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Tavoitteena on, että ammatillinen opettaja/ erityisopettaja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia oppilaitoksessa, toimia monialaisen opiskelijahuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointiryhmän jäsenenä ja tuoda oman asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen.
Tavoitteena on, että opettaja edistää turvallisia oppimisympäristöjä ja yhteisöjä.
Opintojaksolla kehitetään erityisesti kohtaamisosaamista ja kehittämisosaamista.
Sisältö
Opintojakso jakautuu kolmeen teemaan ja tehtäviin
1) Ympäristön hyvinvoinnin edistäminen
1. Tehtävä. SWOT analyysi toimintaympäristön turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
2) Oman hyvinvoinnin edistäminen
2. Tehtävä. Hyvinvointiin liittyvät harjoitteet ja oman työhyvinvoinnin vuosikello.
3. Tehtävä. Omat kommentit ja ajatukset työhyvinvoinnista PSYKOPODIA podcasteihin pohjautuen.
3) Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen
4. Tehtävä. Materiaalin pohjalta käytävä vapaamuotoinen opintopiirikeskustelu opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtäviä sekä keskusteluja annetuista teemoista. Kurssi tarjotaan ammatillisessa opettajakoulutuksessa sekä erityisopettajakoulutuksessa oleville opiskelijoille.
Opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kokonaan verkossa.
Sisällön jaksotus
Kurssi jakautuu kolmeen teemaan ja tehtäviin
1) Ympäristön hyvinvoinnin edistäminen
1. Tehtävä. SWOT analyysi toimintaympäristön turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
2) Oman hyvinvoinnin edistäminen
2. Tehtävä. Hyvinvointiin liittyvät harjoitteet ja oman työhyvinvoinnin vuosikello.
3. Tehtävä. Omat kommentit ja ajatukset työhyvinvoinnista PSYKOPODIA podcasteihin pohjautuen.
3) Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen
4. Tehtävä. Materiaalin pohjalta käytävä vapaamuotoinen opintopiirikeskustelu opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtäviä sekä keskusteluja annetuista teemoista.
Tavoitteet ja arvioinnin kriteerit
Ammatillinen opettaja/ erityisopettaja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia oppilaitoksessa, toimia monialaisen opiskelijahuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointiryhmän jäsenenä ja tuoda oman asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen. Opettaja edistää turvallisia oppimisympäristöjä ja yhteisöjä.
Ammatillinen opettaja-/erityisopettajaopiskelija
* tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osatekijöitä oppilaitoksissa ja tukee yksilöllisen
hyvinvoinnin edistämistä.
* toimii ja toteuttaa opiskelijahuoltotyötä oman asiantuntijuutensa näkökulmasta.
* tunnistaa eri tukimuotojen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa
muihin opiskelijan tukitoimiin
* toimii turvallisen oppimisympäristön ja yhteisöjen rakentajana
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kohtaamisosaaminen ja kehittämisosaaminen:
Ammatillinen opettaja-/erityisopettajaopiskelija
* tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osatekijöitä oppilaitoksissa ja tukee yksilöllisen
hyvinvoinnin edistämistä.
* toimii ja toteuttaa opiskelijahuoltotyötä oman asiantuntijuutensa näkökulmasta.
* tunnistaa eri tukimuotojen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa
muihin opiskelijan tukitoimiin
* toimii turvallisen oppimisympäristön ja yhteisöjen rakentajana