Siirry suoraan sisältöön

Asiakkuuksien ja myyntiprosessin hallinta (5op)

Toteutuksen tunnus: HY00CS17-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2025 - 15.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
07.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 215
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK) HTY
Opettajat
Tanja Shemeikka
Ryhmät
HTY25SIY
Liiketalouden AMK (yhteistoteutus JOS)
Opintojakso
HY00CS17

Toteutukselle Asiakkuuksien ja myyntiprosessin hallinta HY00CS17-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteeri, erinomainen 5

Sovellat ammattikäsitteitä monipuolisesti myös laajemmassa kontekstissa. Vertailet ja valitset kriittisesti tarkoituksenmukaista tietoa sekä perustelet valintojasi. Raportoit asiantuntevasti ja kattavasti ohjeita noudattaen. Sovellat keskeisiä oman alan toimintamalleja ja -menetelmiä sekä perustelet valintojasi eri näkökulmista. Etsit ja arvioit erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja sekä perustelet valintojasi. Kokeilet luovasti uudenlaisia toimintamalleja. Edistät aktiivisesti ja kehität toimintaa yhteistyötahojen kanssa. Otat vastuuta koko ryhmän työskentelystä ja toiminnan eteenpäin viemisestä. Organisoit ja edistät ryhmän toimintaa tavoitteiden mukaisesti. Kehität ja ohjaat sekä omaa että ryhmän toimintaa palautteen perusteella. Hyödynnät tarkoituksenmukaisesti ammattialan eettisiä periaatteita myös eri konteksteissa. 

Arviointikriteerit, hyvä 3, kiitettävä 4

Käytät ammattikäsitteitä johdonmukaisesti. Kokoat monipuolisesti soveltuvaa tietoa ja hyödynnät sitä. Raportoit ohjeita täsmällisesti noudattaen. Käytät itsenäisesti keskeisiä oman alan toimintamalleja ja -menetelmiä sekä perustelet valintojasi. Valitset eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustelet valintasi. Toimia sujuvasti yhteistyötahojen kanssa. Otat vastuuta ja sitoudut ryhmän toimintaan. Toimit ryhmässä joustavasti ja rakentavasti, muut ryhmän jäsenet huomioiden. Tarkastelet ja arvioit asioita palautteen perusteella erilaisista näkökulmista. Hyödynnät palautetta ammatillisen kasvunsa välineenä. Toimit ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja perustelet toimintaasi.

Arviointikriteerit, välttävä 1, tyydyttävä 2

Tunnistat keskeisiä ammattikäsitteitä suppeasti. Etsit tietoa rajallisista tietolähteistä. Raportoit ohjeita pääasiassa noudattaen. Käytät ohjatusti keskeisiä oman alan toimintamalleja ja -menetelmiä. Suoriudut annetuista tehtävistä. Otat yhteistyötahot huomioon toiminnassa. Otat vastuuta omasta työskentelystä. Toimit osana ryhmää. Tarkastelet ja arvioit asioita palautteen perusteella omasta näkökulmastasi. Huomioit ammattialan eettiset periaatteet.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö on jaksotettu kolmeen eri teemaan;

1. Asiakasymmärrys ja asiakasdatan rooli
2. Asiakkuuksien hallinta (hankinta ja ylläpito), asiakasuskollisuus, asiakaskannattavuus
3. Myyntiprosessin (ratkaisumyynti) hallinta monikanavaisesti sekä myynti- ja neuvottelutaidot

Jokaisesta teemasta on oma erillinen opintojakso/luentomateriaali sekä tentti. Kunkin osion suorittaminen edellyttää hyväksyttyä tenttitulosta.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat:
tunnistaa asiakkuuksien hallinnan merkityksen ja arvon liiketoiminnan menestystekijänä
selvittää asiakasymmärryksen ja asiakasdatan roolia osana asiakaskokemuksen muodostumista
tiedostaa myynti- ja neuvottelutaitojen merkityksen monikanavaisessa myyntiprosessissa.

Osaamiset
Ennakoiva kehittäminen
Työelämässä toimiminen

Sisältö

Asiakkaan arvon ja asiakaskokemuksen muodostuminen
Asiakkuuksien hallinta (hankinta ja ylläpito), asiakasuskollisuus, asiakaskannattavuus
Asiakasymmärrys ja asiakasdatan rooli
Myyntiprosessin (ratkaisumyynti) hallinta monikanavaisesti
Myynti- ja neuvottelutaidot

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa viikolla 3 (12.1.206) ja päättyy viikolla 20 (15.5.2025). Opintojakson voi suorittaa ko. aikana non-stop toteutuksena. Opintojaksoon kuuluvat tehtävät suoritetaan oppimisympäristössä (Moodle) ja ne myös arvioidaan opintojakson oppimisympäristössä ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Opiskelija voi aloittaa opintojakson milloin tahansa, mutta hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien suorittamisen saman lukuvuoden kuluessa.

Oppimateriaalit

Yrityksen asiakasmarkkinointi, S., Bergström, A., Leppänen, 2022, Edita Publishing Oy.
Muu opintojaksolla käytettävä materiaali toimitetaan opettajien toimesta.

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet

1. Tunnistaa asiakkuuksien hallinnan merkityksen ja arvon liiketoiminnan menestystekijänä
2. selvittää asiakasymmärryksen ja asiakasdatan roolia osana asiakaskokemuksen muodostumista
3. tiedostaa myynti- ja neuvottelutaitojen merkityksen monikanavaisessa myyntiprosessissa

Opintojakson osaamiset

1. Työelämässä toimiminen
2. Ennakoiva kehittäminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentit voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti opintojakson toteutusaikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukeminen
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tarkemmat ohjeet saat opettajalta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Non-stop opintojakso.
Opiskelijan käytössä olevat kokonaistunnit 135h.

Lisätiedot

Mikäli opintojakso jää kesken, opiskelijan on ilmoittauduttava opintojaksolle uudestaan ja aloitettava sen suorittaminen alusta kulloinkin ilmoitettujen ohjeiden mukaisesti. Kesken jääneen opintojakson suorituksia ei voida hyväksilukea uuden aloitetun opintojakson tehtäviksi.

Siirry alkuun