Asiakkuuksien ja myyntiprosessin hallinta (5op)
Toteutuksen tunnus: HY00CS17-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 15.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 20.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 215
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK) HTY
- Opettajat
- Tanja Shemeikka
- Ryhmät
-
HTY25SIYLiiketalouden AMK (yhteistoteutus JOS)
- Opintojakso
- HY00CS17
Toteutukselle Asiakkuuksien ja myyntiprosessin hallinta HY00CS17-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus tarkoittaa tenttien ( 4kpl) suorittamista hyväksytysti. Osa-alueiden 1-3 tentit arvioidaan HYV/HYL asteikolla mutta lopputentti arvioidaan arvosanalla 1-5. Lopputentin pisteytys on seuraava: alle 50% vastauksista oikein; -> hylätty, 51-55% oikein -> 1, 56-65% oikein -> 2, 66-75% oikein -> 3, 76-85% oikein -> 4, yli 85% oikein -> 5.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö on jaksotettu kolmeen eri teemaan;
1. Asiakasymmärrys ja asiakasdatan rooli
2. Asiakkuuksien hallinta (hankinta ja ylläpito), asiakasuskollisuus, asiakaskannattavuus
3. Myyntiprosessin (ratkaisumyynti) hallinta monikanavaisesti sekä myynti- ja neuvottelutaidot
Jokaisesta teemasta on oma erillinen opintojakso/luentomateriaali sekä tentti. Kunkin osion suorittaminen edellyttää hyväksyttyä tenttitulosta.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
tunnistaa asiakkuuksien hallinnan merkityksen ja arvon liiketoiminnan menestystekijänä
selvittää asiakasymmärryksen ja asiakasdatan roolia osana asiakaskokemuksen muodostumista
tiedostaa myynti- ja neuvottelutaitojen merkityksen monikanavaisessa myyntiprosessissa.
Osaamiset
Ennakoiva kehittäminen
Työelämässä toimiminen
Sisältö
Asiakkaan arvon ja asiakaskokemuksen muodostuminen
Asiakkuuksien hallinta (hankinta ja ylläpito), asiakasuskollisuus, asiakaskannattavuus
Asiakasymmärrys ja asiakasdatan rooli
Myyntiprosessin (ratkaisumyynti) hallinta monikanavaisesti
Myynti- ja neuvottelutaidot
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa viikolla 3 (12.1.2026) ja päättyy viikolla 20 (15.5.2026). Opintojakson voi suorittaa ko. aikana non-stop toteutuksena. Opintojaksoon kuuluvat tehtävät suoritetaan oppimisympäristössä (DigiCampus Moodle) ja ne myös arvioidaan opintojakson oppimisympäristössä ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Opiskelija voi aloittaa opintojakson milloin tahansa, mutta hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien suorittamisen saman lukuvuoden kuluessa.
Oppimateriaalit
Yrityksen asiakasmarkkinointi, S., Bergström, A., Leppänen, 2022, Edita Publishing Oy.
Muu opintojaksolla käytettävä materiaali toimitetaan opettajien toimesta.
Opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteet
1. Tunnistaa asiakkuuksien hallinnan merkityksen ja arvon liiketoiminnan menestystekijänä
2. selvittää asiakasymmärryksen ja asiakasdatan roolia osana asiakaskokemuksen muodostumista
3. tiedostaa myynti- ja neuvottelutaitojen merkityksen monikanavaisessa myyntiprosessissa
Opintojakson osaamiset
1. Työelämässä toimiminen
2. Ennakoiva kehittäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti opintojakson toteutusaikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen; opintojakso tulee hyväksilukea 31.1.2026 mennessä. Hyväksiluettu toteutus edellyttää lopputentin suorittamista hyväksytysti. Mikäli suoritus ei ole hyväksytty, opintojakso tulee suorittaa kokonaisuudessaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Non-stop opintojakso. Opiskelijan käytössä olevat kokonaistunnit 135h.
Lisätiedot
Mikäli opintojakso jää kesken, opiskelijan on ilmoittauduttava opintojaksolle uudestaan ja aloitettava sen suorittaminen alusta kulloinkin ilmoitettujen ohjeiden mukaisesti. Kesken jääneen opintojakson suorituksia ei voida hyväksilukea uuden aloitetun opintojakson tehtäviksi.