PalveluohjausLaajuus (3 op)
Tunnus: SZ00BB72
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Anne Koivisto
- Tuija Ketola
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Oppimateriaalit
Hänninen, K. 2007. Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Blundo, R. & Simon, J. 2016. Solution-focused case management. Springer publishing company. E-kirja.
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveluohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 09.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anne Koivisto
- Maarit Laakkonen
Ryhmät
-
SOS23SM2Sosionomi (AMK)
-
SOS23SMSosionomi (AMK)
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
SKO23SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Aika ja paikka
Katso koodilla SZ00BB72-3020 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaareissa perehdyt palveluohjauksen teorioihin, toimintamalleihin ja -periaatteisiin luentojen, keskustelujen ja pienryhmätyöskentelyn avulla. Palveluohjauksen teorioihin perehdyt myös tekemällä itsenäisesti verkkotehtävän Moodle-työtilassa. Ryhmätehtävässä sovellat webinaareissa oppimaasi tietoa tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnitteluun.
Opintojaksolla oppimismenetelmänä on ongelmakeskeinen oppiminen. Oppimistehtävänä pohdit, keräät materiaalia ja sovellat tietoa yhdessä ryhmäsi kanssa palvelupolun kuvaamiseksi esimerkkihenkilölle. Opintojakson päätteeksi esität ryhmäsi kanssa lopputuloksen muille opiskelijoille ja opettajille. Näin opimme yhdessä palveluohjauksen toteuttamista erilaisissa elämäntilanteissa.
Webinaareissa luodaan edellytykset ja pohja palvelupolkukuvausten rakentamiselle. Siksi on tärkeää, että olet mukana jokaisessa webinaarissa. Webinaarien yhteyteen järjestetään myös aikaa ryhmien työskentelylle. Ryhmissä jokainen jäsen on vastuullinen toimija, joten tuot ryhmääsi oman panoksesi tasapuolisesti ja toimit aktiivisesti ryhmäsi jäsenenä myös itsenäisen työskentelyn aikana.
Webinaareissa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Webinaarien välissä opettajat tarjoavat mahdollisuuden vapaaehtoiseen ohjausaikaan. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös Moodle-työtilan keskustelualueella.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteys tulee näkyväksi esimerkkihenkilöiden tilannekuvauksissa, jotka on tuotettu yhdessä työelämän kanssa toteutuneissa kehittämishankkeissa.
Mahdollisuuksien mukaan webinaareissa voi olla asiantuntijapuheenvuoroja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Ryhmätehtävässä on täydennysmahdollisuus.
Itsenäisesti suoritettavassa verkkotehtävässä suorituskertoja ei ole rajoitettu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op (13,5 tuntia)
Kirjallisuus ja tiedonhankinta 1 op (27 tuntia)
Palvelupolkutehtävä ryhmässä 1 op (27 tuntia)
Itsenäinen verkkotehtävä 0,5 op (13,5 tuntia)
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! Viimeiseen 5 tunnin webinaariin opiskelijat jakaantuvat kahteen ryhmään eri päiville. Sinulle kuuluu siis vain toinen 5 tunnin webinaareista opintojakson päätteeksi. Tämä ryhmäjako tehdään Moodle-työtilassa.
Hyväksytyn suorituksen perusteena on osallistuminen webinaareihin sekä itsenäisen verkkotehtävän ja ryhmätehtävän suorittaminen hyväksytysti. Ryhmätehtävään sisältyy vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarviointia. Ryhmätehtävä ja itsenäisesti suoritettava verkkotehtävä arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Itsenäisesti suoritettavan verkkotehtävän läpäisyraja on 18/20 pistettä. Suorituskertoja ei ole rajattu.
Hyväksilukukäytänteet: Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria, koska oppimistehtävän työstäminen ryhmässä aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin.
Hyväksilukuhakemukset osoitetaan:
Sosionomit: Tuija Ketola
Kuntoutuksen ohjaajat: Anne Koivisto
Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä)
COL: 10 paikkaa (min-max-määrässä)
Joustava väylä 2 paikkaa (ei min-max-määrässä)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
- Anne Koivisto
Vastuuopettaja
Anne Koivisto
Ryhmät
-
SOS23SM2Sosionomi (AMK)
-
SOS23SMSosionomi (AMK)
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
SKO23SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaareissa perehdyt palveluohjauksen teorioihin, toimintamalleihin ja -periaatteisiin luentojen, keskustelujen ja pienryhmätyöskentelyn avulla. Palveluohjauksen teorioihin perehdyt myös tekemällä itsenäisesti verkkotehtävän Moodle-työtilassa. Ryhmätehtävässä sovellat webinaareissa oppimaasi tietoa tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnitteluun.
Opintojaksolla oppimismenetelmänä on ongelmakeskeinen oppiminen. Oppimistehtävänä pohdit, keräät materiaalia ja sovellat tietoa yhdessä ryhmäsi kanssa palvelupolun kuvaamiseksi esimerkkihenkilölle. Opintojakson päätteeksi esität ryhmäsi kanssa lopputuloksen muille opiskelijoille ja opettajille. Näin opimme yhdessä palveluohjauksen toteuttamista erilaisissa elämäntilanteissa.
Webinaareissa luodaan edellytykset ja pohja palvelupolkukuvausten rakentamiselle. Siksi on tärkeää, että olet mukana jokaisessa webinaarissa. Webinaarien yhteyteen järjestetään myös aikaa ryhmien työskentelylle. Ryhmissä jokainen jäsen on vastuullinen toimija, joten tuot ryhmääsi oman panoksesi tasapuolisesti ja toimit aktiivisesti ryhmäsi jäsenenä myös itsenäisen työskentelyn aikana.
Webinaareissa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Webinaarien välissä opettajat tarjoavat mahdollisuuden vapaaehtoiseen ohjausaikaan. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös Moodle-työtilan keskustelualueella.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteys tulee näkyväksi esimerkkihenkilöiden tilannekuvauksissa, jotka on tuotettu yhdessä työelämän kanssa toteutuneissa kehittämishankkeissa.
Mahdollisuuksien mukaan webinaareissa voi olla asiantuntijapuheenvuoroja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Ryhmätehtävässä on täydennysmahdollisuus.
Itsenäisesti suoritettavassa verkkotehtävässä suorituskertoja ei ole rajoitettu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op (13,5 tuntia)
Kirjallisuus ja tiedonhankinta 1 op (27 tuntia)
Palvelupolkutehtävä ryhmässä 1 op (27 tuntia)
Itsenäinen verkkotehtävä 0,5 op (13,5 tuntia)
Lisätietoja opiskelijoille
Hyväksytyn suorituksen perusteena on osallistuminen webinaareihin sekä itsenäisen verkkotehtävän ja ryhmätehtävän suorittaminen hyväksytysti. Ryhmätehtävään sisältyy vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarviointia. Ryhmätehtävä ja itsenäisesti suoritettava verkkotehtävä arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Itsenäisesti suoritettavan verkkotehtävän läpäisyraja on 18/20 pistettä. Suorituskertoja ei ole rajattu.
Hyväksilukukäytänteet: Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria, koska oppimistehtävän työstäminen ryhmässä aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin.
Hyväksilukuhakemukset osoitetaan:
Sosionomit: Tuija Ketola
Kuntoutuksen ohjaajat: Anne Koivisto
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 27.10.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anne Koivisto
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Anne Koivisto
Ryhmät
-
SOS23SM2Sosionomi (AMK)
-
SOS23SMSosionomi (AMK)
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
SKO23SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaareissa perehdyt palveluohjauksen teorioihin, toimintamalleihin ja -periaatteisiin luentojen, keskustelujen ja pienryhmätyöskentelyn avulla. Palveluohjauksen teorioihin perehdyt myös tekemällä itsenäisesti verkkotehtävän Moodle-työtilassa. Ryhmätehtävässä sovellat webinaareissa oppimaasi tietoa tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnitteluun.
Opintojaksolla oppimismenetelmänä on ongelmakeskeinen oppiminen. Oppimistehtävänä pohdit, keräät materiaalia ja sovellat tietoa yhdessä ryhmäsi kanssa palvelupolun kuvaamiseksi esimerkkihenkilölle. Opintojakson päätteeksi esität ryhmäsi kanssa lopputuloksen muille opiskelijoille ja opettajille. Näin opimme yhdessä palveluohjauksen toteuttamista erilaisissa elämäntilanteissa.
Webinaareissa luodaan edellytykset ja pohja palvelupolkukuvausten rakentamiselle. Siksi on tärkeää, että olet mukana jokaisessa webinaarissa. Webinaarien yhteyteen järjestetään myös aikaa ryhmien työskentelylle. Ryhmissä jokainen jäsen on vastuullinen toimija, joten tuot ryhmääsi oman panoksesi tasapuolisesti ja toimit aktiivisesti ryhmäsi jäsenenä myös itsenäisen työskentelyn aikana.
Webinaareissa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Webinaarien välissä opettajat tarjoavat mahdollisuuden vapaaehtoiseen ohjausaikaan. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös Moodle-työtilan keskustelualueella.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteys tulee näkyväksi esimerkkihenkilöiden tilannekuvauksissa, jotka on tuotettu yhdessä työelämän kanssa toteutuneissa kehittämishankkeissa.
Mahdollisuuksien mukaan webinaareissa voi olla asiantuntijapuheenvuoroja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Ryhmätehtävässä on täydennysmahdollisuus.
Itsenäisesti suoritettavassa verkkotehtävässä suorituskertoja ei ole rajoitettu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op (13,5 tuntia)
Kirjallisuus ja tiedonhankinta 1 op (27 tuntia)
Palvelupolkutehtävä ryhmässä 1 op (27 tuntia)
Itsenäinen verkkotehtävä 0,5 op (13,5 tuntia)
Lisätietoja opiskelijoille
Hyväksytyn suorituksen perusteena on osallistuminen webinaareihin sekä itsenäisen verkkotehtävän ja ryhmätehtävän suorittaminen hyväksytysti. Ryhmätehtävään sisältyy vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarviointia. Ryhmätehtävä ja itsenäisesti suoritettava verkkotehtävä arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Itsenäisesti suoritettavan verkkotehtävän läpäisyraja on 18/20 pistettä. Suorituskertoja ei ole rajattu.
Hyväksilukukäytänteet: Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria, koska oppimistehtävän työstäminen ryhmässä aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin.
Hyväksilukuhakemukset osoitetaan:
Sosionomit: Tuija Ketola
Kuntoutuksen ohjaajat: Anne Koivisto
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
- Anne Koivisto
Ryhmät
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä.
Harjoitustehtävä palveluohjauksen teorioista.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op
Palvelupolkutehtävä 1,5 op
Harjoitustehtävä ja siihen valmistautuminen 1,0 op
Lisätietoja opiskelijoille
Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävä sekä vertaisarviointi ja harjoitustehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 10.03.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
- Anne Koivisto
Ryhmät
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä.
Harjoitustehtävä palveluohjauksen teorioista.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op
Palvelupolkutehtävä 1,5 op
Harjoitustehtävä ja siihen valmistautuminen 1,0 op
Lisätietoja opiskelijoille
Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävä sekä vertaisarviointi ja harjoitustehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anne Koivisto
- Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy.
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä.
Harjoitustehtävä palveluohjauksen teorioista.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op
Palvelupolkutehtävä 1,5 op
Harjoitustehtävä ja siihen valmistautuminen 1,0 op
Lisätietoja opiskelijoille
Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävät sekä vertaisarviointi ja harjoitustehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
- Anne Koivisto
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Aika ja paikka
Viikolla 4: 4 tunnin webinaari
Viikolla 7: 4 tunnin webinaari
Viikolla 11: 6 tunnin webinaari
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op
Lisätietoja opiskelijoille
Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
- Anne Koivisto
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Aika ja paikka
Viikolla 3: 4 tunnin webinaari
Viikolla 5: 4 tunnin webinaari
Viikolla 8: 6 tunnin webinaari
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op
Lisätietoja opiskelijoille
Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
- Anne Koivisto
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Aika ja paikka
Viikolla 10: 4 tunnin webinaari
Viikolla 12: 4 tunnin webinaari
Viikolla 15: 6 tunnin webinaari
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op
Lisätietoja opiskelijoille
Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
- Anne Koivisto
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Aika ja paikka
Viikolla 14: 4 tunnin webinaari
Viikolla 16: 4 tunnin webinaari
Viikolla 19: 6 tunnin webinaari
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viimeisen webinaarin yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op
Lisätietoja opiskelijoille
Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti.
Avoin AMK paikkoja 10.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
28.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anne Koivisto
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS20SMSosionomi (AMK)
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Aika ja paikka
29.3. klo 9-15 webinaari
26.4. klo 9-15 webinaari
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
28.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anne Koivisto
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS20SMSosionomi (AMK)
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
28.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anne Koivisto
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS20SMSosionomi (AMK)
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ajoitus
10.01.2022 - 10.06.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
- Aila Pikkarainen
Vastuuopettaja
Aila Pikkarainen
Ryhmät
-
ZJA22KSKPJAvoin AMK, sote, Kotikuntoutus palvelujärjestelmässä
-
ZJA21SSKKDAvoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Aika ja paikka
24.-25.3.2022
21.-22.4.2022
19.-20.5.2022 (tentti) - uusinnat kesäkuussa 2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1 op
Valmistautuminen tenttiin 1,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 11.03.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuija Ketola
- Anne Koivisto
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS20SMSosionomi (AMK)
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit perusteet tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Osaamiset
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja toimijuuden edistäminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Opintojakson tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson, tunnet palveluohjauksen käsitteen sekä teoreettiset lähtökohdat ja merkityksen. Osaat kuvata ja analysoida palveluohjauksen toteuttamisen erilaisia malleja ja prosessin sekä osaat rakentaa asiakaslähtöisen palvelupolun ja analysoida palvelupolkujen kriittisiä ja kehittämiskohtia.
Sisältö
Palveluohjaus käsitteenä ja sen teoreettiset lähtökohdat
Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
Palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
Palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvassa sosiaali- ja terveydenhuollossa
Aika ja paikka
14.1.2022 klo 9-15
18.2.2022 klo 9-15
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf
Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819
Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, joihin sisältyy pienryhmätyöskentelyä ja tentti.
Webinaareissa on läsnäolovelvoite.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 18.2. webinaarin yhteydessä
1. Uusinta 24.2. klo 15-16
2. Uusinta 11.3. klo 14-15
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op
Välitehtävät 1,5 op
Valmistautuminen tenttiin 1,0 op
Lisätietoja opiskelijoille
Webinaareihin osallistuminen, ryhmätehtävien vertaisarviointi ja tentti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat määritellä palveluohjauksen käsitteenä, selittää palveluohjauksen teoreettiset mallit ja merkityksen
Osaat kuvata palveluohjauksen prosessin ja palveluohjausta määrittävän lainsäädännön pääpiirteet
Tiedät ja osaat kuvata, miten rakennat asiakaslähtöisen palvelupolun ja osaat kuvata palveluohjauksen kehittämiskohtia
Esitietovaatimukset
Tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön
Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen, asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön sekä osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tietää toimintakykyyn ja osallisuuteen vaikuttavat tekijät sekä motivoivan ja vuorovaikutuksellisen ohjaamiseen periaatteet