Kehittämis- ja tutkimustoimintaLaajuus (5 op)
Tunnus: ZZ00CK89
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
- englanti
Vastuuhenkilö
- Laura Vertainen, Teknologia
- Riikka Ahlgren, Liiketoiminta
- Harri Peuranen, Teknologia
- Raija Hämäläinen, Teknologia
- Pasi Lehtola, Teknologia
- Minna Haapakoski, Hyvinvointi
- Piotr Krawczyk, IB, Study Abroad (Kedge BS)
- Anu Manner, Tiimiakatemia
- Jarkko Immonen, Tietojenkäsittely
- Mika Karhulahti, Business Inf. Technology
- Sari-Maarit Peltola, Palvelualat, Services
- Pauliina Soanvaara, Hyvinvointi
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.
2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Sisältö
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 04.01.2025
Ajoitus
31.03.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Sari-Maarit Peltola
Ryhmät
-
MPT23S1Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.
2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Sisältö
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Aika ja paikka
Viikottaiset luennot pääkampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
TAI
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
TAI
Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.
JA
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
TAI
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on päivätarjonnassa. Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta, jolloin ensimmäinen tehtävä tulee olla tehty.
Suoritustavat: Itsenäiset tehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja harjoitustentit opintojakson aikana 31.3.-31.5.2025, itse valitsemasi aikataulun mukaisesti.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä hyväksiluvun käytänteistä korvaaminen aiemmilla opinnoilla tai aiemmin hankitun osaamisen hyväksiluku. Tarkemmat ohjeet saat tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 24 h
Itsenäinen opiskelu ja itsenäiset tehtävät 118 h
Yhteensä 135 h
Varaa työskentelyaikaa noin 8 h/viikko.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä opintojakso korvaa aiemman opintojakson ZZPP0620 Kehittämis- ja tutkimustoiminta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Timing
10.02.2025 - 19.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Business
Campus
Main Campus
Teaching languages
- English
Teachers
- Piotr Krawczyk
Groups
-
HBI25VKKBachelor’s degree in Business Administration, Kedge Business School
Objective
Purpose of the course
The purpose of the course is to familiarise you with the basics of development and research activities and support the writing of the bachelor's thesis.
Competences (Common competencies of Baschelor's Degrees by ARENE):
1. Learning to learn
- You are able to acquire, assess and appropriately apply the national and international knowledge base and practices of their field
- You also take responsibility for group learning and sharing what has been learned.
2. Proactive development
- You are able to apply existing knowledge in the study field in development and utilise research and development methods.
3. Ethics
- You are able to take responsibility for your own actions and their consequences and reflect on them in accordance with the ethical principles and values of your study field.
- You understand the principles of responsible conduct of research and adhere to them.
4. Internationality and multiculturalism
- You are able to monitor and utilise the international development of your study field in your work.
EUR-ACE accredited degree programmes
- Investigations and information retrieval
- Engineering practice
- Communication and team-working
Course learning outcomes:
As a student, you know the different stages of the development processes that support the thesis. You are able to acquire reliable and up-to-date information on working life. You are able to choose a suitable development method (data collection and analysis methods) for your thesis. You are familiar with Jamk's thesis process and are able to prepare a thesis topic proposal. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Content
- Development process: goal definition, research question or development task, acquisition of working life information, methods of data collection and analysis, assessment of reliabilityi
- Generic structure of the thesis, evaluation criteria, Research ethics and good scientific or artistic practice
- Research-based development activities:- setting a development task, choosing development methods, collecting and analysing data, assessing the reliability of research-based development activities
- Preparation of a thesis topic proposal
Location and time
The primary mode of delivery is a combination of in-class activities on campus and online lectures. The lectures will be recorded to support op-portunities for 24/7 learning. The in-class activities deepen the learning in the forms of tutorials, individual and group work, reflection and guid-ance.
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Textbook:
Research methods for Business Students; Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, additional virtual material available
Please Note ! Research methods for business students, 4th ed. 2006 / Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill is now freely available to you via JAMK on-campus and Intranet Library
JAMK's thesis-related directions in the Study Guide
School-specific directions on the dedicated learning platform and
Elmo Student
Online study materials on Information retrieval
Stevens, J., & Crawford, S. 2014. Project reporting instructions. Adapted from Raportointiohje [Reporting instructions] by Liukko, S., & Perttula, S. 2013. JAMK University of Applied Sciences’ open learning materials. Ac-cessed on 12 March 2014. Retrieved from http - //oppimateriaalit.jamk.fi/project reporting instructions.
Teaching methods
The primary mode of delivery is a combination of in-class activities on campus and online lectures. The lectures will be recorded to support op-portunities for 24/7 learning. The in-class activities deepen the learning in the forms of tutorials, individual and group work, reflection and guid-ance.
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Lectures, course project/group assignments, thesis proposal/individual assignment, exam test.
Employer connections
Thesis as part of double degree diploma and/or overseas internship.
Exam schedules
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Exam is held online.
There is 1 retake possibility. Specific time and date are announced after the grading of the first attempt and are available in the course work-space.
International connections
The course is available for Double Degree students and Study Abroad students from JAMK's partner institutions around the world.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
In general, as Research and Development course forms an integral part of the JAMK IB thesis track system and belongs to the critical path of the thesis process, there is no alternative way to complete the module other than through this implementation. Recognition of prior learning can be granted only in exceptional circumstances, and it is at the lecturer's dis-cretion to approve such arrangements. In practice, no recognition of prior learning has been issued to date by the lecturer in charge of this course.
More precise info about recognition of prior learning can be found at: JAMK Degree Regulations, section 17.
Student workload
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Total 125-155 hours split among virtual study, assignments, and inde-pendent study.
Content scheduling
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Weekly lectures, workshops, and assignments.
Fall semester the course ends at the latest in the third week of Decem-ber.
Spring semester the course ends at the latest at the end of May.
More details to be announced during the course.
Further information
Open UAS: 4 (included in the total capacity)
The assessment method for this course is designed with specific criteria crafted for each assignment/project and the overarching learning objec-tives. Peer evaluation is integrated into the learning process through in-teractive workshops. Detail and specific information regarding assess-ment can be accessed within the dedicated course workspace.
Evaluation scale
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Adequate 1
Familiar stages of the development process. You know how to acquire working life and research information concerning your own field. You know the key development methods. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them..
Satisfactory 2
You are able to acquire working life and research knowledge in your own field . You identify opportunities to apply development methods. You know the principles of responsible conduct of research for your thesis and act in accordance with them.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Good 3
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Very good 4
You are able to independently acquire working life and research information concerning your own field and evaluate it critically. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent 5
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to analyse the differences in development methods and justify the method choices you have made. You are able to evaluate development proposals and their implementation in working life You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Timing
13.01.2025 - 19.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Business
Campus
Main Campus
Teaching languages
- English
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Teachers
- Ilari Miikkulainen
Groups
-
HTG22S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
HTG21S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Objective
Purpose of the course
The purpose of the course is to familiarise you with the basics of development and research activities and support the writing of the bachelor's thesis.
Competences (Common competencies of Baschelor's Degrees by ARENE):
1. Learning to learn
- You are able to acquire, assess and appropriately apply the national and international knowledge base and practices of their field
- You also take responsibility for group learning and sharing what has been learned.
2. Proactive development
- You are able to apply existing knowledge in the study field in development and utilise research and development methods.
3. Ethics
- You are able to take responsibility for your own actions and their consequences and reflect on them in accordance with the ethical principles and values of your study field.
- You understand the principles of responsible conduct of research and adhere to them.
4. Internationality and multiculturalism
- You are able to monitor and utilise the international development of your study field in your work.
EUR-ACE accredited degree programmes
- Investigations and information retrieval
- Engineering practice
- Communication and team-working
Course learning outcomes:
As a student, you know the different stages of the development processes that support the thesis. You are able to acquire reliable and up-to-date information on working life. You are able to choose a suitable development method (data collection and analysis methods) for your thesis. You are familiar with Jamk's thesis process and are able to prepare a thesis topic proposal. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Content
- Development process: goal definition, research question or development task, acquisition of working life information, methods of data collection and analysis, assessment of reliabilityi
- Generic structure of the thesis, evaluation criteria, Research ethics and good scientific or artistic practice
- Research-based development activities:- setting a development task, choosing development methods, collecting and analysing data, assessing the reliability of research-based development activities
- Preparation of a thesis topic proposal
Evaluation scale
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Adequate 1
Familiar stages of the development process. You know how to acquire working life and research information concerning your own field. You know the key development methods. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them..
Satisfactory 2
You are able to acquire working life and research knowledge in your own field . You identify opportunities to apply development methods. You know the principles of responsible conduct of research for your thesis and act in accordance with them.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Good 3
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Very good 4
You are able to independently acquire working life and research information concerning your own field and evaluate it critically. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent 5
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to analyse the differences in development methods and justify the method choices you have made. You are able to evaluate development proposals and their implementation in working life You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Timing
13.01.2025 - 19.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Business
Campus
Main Campus
Teaching languages
- English
Seats
20 - 30
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Teachers
- Mari Partanen
Groups
-
MTM21S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
MTM20S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
MTM22S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Objective
Purpose of the course
The purpose of the course is to familiarise you with the basics of development and research activities and support the writing of the bachelor's thesis.
Competences (Common competencies of Baschelor's Degrees by ARENE):
1. Learning to learn
- You are able to acquire, assess and appropriately apply the national and international knowledge base and practices of their field
- You also take responsibility for group learning and sharing what has been learned.
2. Proactive development
- You are able to apply existing knowledge in the study field in development and utilise research and development methods.
3. Ethics
- You are able to take responsibility for your own actions and their consequences and reflect on them in accordance with the ethical principles and values of your study field.
- You understand the principles of responsible conduct of research and adhere to them.
4. Internationality and multiculturalism
- You are able to monitor and utilise the international development of your study field in your work.
EUR-ACE accredited degree programmes
- Investigations and information retrieval
- Engineering practice
- Communication and team-working
Course learning outcomes:
As a student, you know the different stages of the development processes that support the thesis. You are able to acquire reliable and up-to-date information on working life. You are able to choose a suitable development method (data collection and analysis methods) for your thesis. You are familiar with Jamk's thesis process and are able to prepare a thesis topic proposal. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Content
- Development process: goal definition, research question or development task, acquisition of working life information, methods of data collection and analysis, assessment of reliabilityi
- Generic structure of the thesis, evaluation criteria, Research ethics and good scientific or artistic practice
- Research-based development activities:- setting a development task, choosing development methods, collecting and analysing data, assessing the reliability of research-based development activities
- Preparation of a thesis topic proposal
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge.
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop.
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage.
Ethical principles and ethical review in human sciences. 2020. Finnish National Board on Research Integrity. www.tenk.fi/en
Responsible conduct of research and procedures for handling allegations of misconduct in Finland. 2012. Finnish National Board on Research Integrity. www.tenk.fi/en
Teaching methods
Individual learning tasks
Group work
Lectures
Seminar attendance
Vaihtoehtoiset suoritustavat
The course can be completed in accordance with the degree regulations.
Student workload
- lectures, course work and thesis seminar attendance 80 h
- studying the course materials and thesis instructions 25 h
- thesis topic suggestion 30 h
Total 135 h.
Evaluation scale
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Adequate 1
Familiar stages of the development process. You know how to acquire working life and research information concerning your own field. You know the key development methods. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them..
Satisfactory 2
You are able to acquire working life and research knowledge in your own field . You identify opportunities to apply development methods. You know the principles of responsible conduct of research for your thesis and act in accordance with them.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Good 3
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Very good 4
You are able to independently acquire working life and research information concerning your own field and evaluate it critically. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent 5
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to analyse the differences in development methods and justify the method choices you have made. You are able to evaluate development proposals and their implementation in working life You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Ajoitus
13.01.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Tietojenkäsittely (AMK)
Opettaja
- Jarkko Immonen
Ryhmät
-
HTK21S1Tietojenkäsittely (AMK)
-
HTK22S1Tietojenkäsittely (AMK)
-
HTK20S1Tietojenkäsittely
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.
2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Sisältö
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: SAGE
Stolt, M. & Axelin, A. & Suhonen, R. 2015 tai uudempi painos. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Opetusmenetelmät
- Luennot
- Pienryhmätyöskentely
- Yksilölliset oppimistehtävät
- Verkkotentit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentit tehdään opintojaksolla itsenäisesti.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojakson voi opinnollistaa tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Timing
13.01.2025 - 18.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Business
Campus
Main Campus
Teaching languages
- English
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Teachers
- Heidy Montero Teran
- Piotr Krawczyk
Teacher in charge
Piotr Krawczyk
Groups
-
ZJAHBI24S1Avoin AMK, IB, AMK-väylät, International Business
-
HBI24S1Bachelor's Degree Programme in International Business
Objective
Purpose of the course
The purpose of the course is to familiarise you with the basics of development and research activities and support the writing of the bachelor's thesis.
Competences (Common competencies of Baschelor's Degrees by ARENE):
1. Learning to learn
- You are able to acquire, assess and appropriately apply the national and international knowledge base and practices of their field
- You also take responsibility for group learning and sharing what has been learned.
2. Proactive development
- You are able to apply existing knowledge in the study field in development and utilise research and development methods.
3. Ethics
- You are able to take responsibility for your own actions and their consequences and reflect on them in accordance with the ethical principles and values of your study field.
- You understand the principles of responsible conduct of research and adhere to them.
4. Internationality and multiculturalism
- You are able to monitor and utilise the international development of your study field in your work.
EUR-ACE accredited degree programmes
- Investigations and information retrieval
- Engineering practice
- Communication and team-working
Course learning outcomes:
As a student, you know the different stages of the development processes that support the thesis. You are able to acquire reliable and up-to-date information on working life. You are able to choose a suitable development method (data collection and analysis methods) for your thesis. You are familiar with Jamk's thesis process and are able to prepare a thesis topic proposal. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Content
- Development process: goal definition, research question or development task, acquisition of working life information, methods of data collection and analysis, assessment of reliabilityi
- Generic structure of the thesis, evaluation criteria, Research ethics and good scientific or artistic practice
- Research-based development activities:- setting a development task, choosing development methods, collecting and analysing data, assessing the reliability of research-based development activities
- Preparation of a thesis topic proposal
Location and time
The primary mode of delivery is a combination of in-class activities on campus and online lectures. The lectures will be recorded to support op-portunities for 24/7 learning. The in-class activities deepen the learning in the forms of tutorials, individual and group work, reflection and guid-ance.
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Textbook:
Research methods for Business Students; Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, additional virtual material available
Please Note ! Research methods for business students, 4th ed. 2006 / Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill is now freely available to you via JAMK on-campus and Intranet Library
JAMK's thesis-related directions in the Study Guide
School-specific directions on the dedicated learning platform and
Elmo Student
Online study materials on Information retrieval
Stevens, J., & Crawford, S. 2014. Project reporting instructions. Adapted from Raportointiohje [Reporting instructions] by Liukko, S., & Perttula, S. 2013. JAMK University of Applied Sciences’ open learning materials. Ac-cessed on 12 March 2014. Retrieved from http - //oppimateriaalit.jamk.fi/project reporting instructions.
Teaching methods
The primary mode of delivery is a combination of in-class activities on campus and online lectures. The lectures will be recorded to support op-portunities for 24/7 learning. The in-class activities deepen the learning in the forms of tutorials, individual and group work, reflection and guid-ance.
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Lectures, course project/group assignments, thesis proposal/individual assignment, exam test.
Employer connections
Thesis as part of double degree diploma and/or overseas internship.
Exam schedules
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Exam is held online.
There is 1 retake possibility. Specific time and date are announced after the grading of the first attempt and are available in the course work-space.
International connections
The course is available for Double Degree students and Study Abroad students from JAMK's partner institutions around the world.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
In general, as Research and Development course forms an integral part of the JAMK IB thesis track system and belongs to the critical path of the thesis process, there is no alternative way to complete the module other than through this implementation. Recognition of prior learning can be granted only in exceptional circumstances, and it is at the lecturer's dis-cretion to approve such arrangements. In practice, no recognition of prior learning has been issued to date by the lecturer in charge of this course.
More precise info about recognition of prior learning can be found at: JAMK Degree Regulations, section 17.
Student workload
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Total 125-155 hours split among virtual study, assignments, and inde-pendent study.
Content scheduling
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Weekly lectures, workshops, and assignments.
Fall semester the course ends at the latest in the third week of December.
Spring semester the course ends at the latest at the end of May.
More details to be announced during the course.
Further information
Open UAS: 4 (included in the total capacity)
The assessment method for this course is designed with specific criteria crafted for each assignment/project and the overarching learning objec-tives. Peer evaluation is integrated into the learning process through in-teractive workshops. Detail and specific information regarding assess-ment can be accessed within the dedicated course workspace.
Evaluation scale
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Adequate 1
Familiar stages of the development process. You know how to acquire working life and research information concerning your own field. You know the key development methods. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them..
Satisfactory 2
You are able to acquire working life and research knowledge in your own field . You identify opportunities to apply development methods. You know the principles of responsible conduct of research for your thesis and act in accordance with them.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Good 3
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Very good 4
You are able to independently acquire working life and research information concerning your own field and evaluate it critically. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent 5
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to analyse the differences in development methods and justify the method choices you have made. You are able to evaluate development proposals and their implementation in working life You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Riikka Ahlgren
Ryhmät
-
HTL22SIYLiiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.
2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Sisältö
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Aika ja paikka
Verkkotapaamiset joka toinen viikko.
Opintojakson tehtävät ja suoritteet tulee olla tehtynä viimeistään 30.11. (syyslukukauden toteutukset) tai 30.4. (kevälukukauden toteutukset.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
TAI
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
TAI
Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.
JA
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
TAI
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on päivätarjonnassa.
Toteutustapa tukee myös monimuoto-opiskelijoiden opiskelua.
Suoritustavat: Itsenäiset tehtävät.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta, jolloin ensimmäinen tehtävä tulee olla tehty.
Ohjaustavat:
Verkkotapaamiset joka toinen viikko
Verkko-oppimisympäristön ohjaustyökalut (Moodle)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja harjoitustentit opintojakson aikana, itse valitsemasi aikataulun mukaisesti.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä hyväksiluvun käytänteistä korvaaminen aiemmilla opinnoilla tai aiemmin hankitun osaamisen hyväksiluku. Tarkemmat ohjeet saat tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Online-tapaamiset 16h
Itsenäinen opiskelu ja itsenäiset tehtävät 118h
Yhteensä 135h
Varaa työskentelyaikaa noin 8h/viikko.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä opintojakso korvaa aiemman opintojakson ZZPP0620 Kehittämis- ja tutkimustoiminta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Tarja Niemelä
Ryhmät
-
MPT23KMPalveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.
2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Sisältö
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
TAI
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
TAI
Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.
JA
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
TAI
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Opetusmenetelmät
Kehittämis- ja tutkimustoiminta on verkossa toteutettava aikataulutettu opintojakso. Toteutustapa sopii monimuoto-opiskelijoille.
Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä. Moodle-ympäristöstä löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja opiskelumateriaalit. Osallistut myös webinaareihin. Webinaareissa reflektoit ja jaat oppimaasi vertaisopiskelijoidesi kanssa.
Teet itsenäistä tiedonhankintaa ja sovellat oppimaasi yksilö- ja ryhmätyönä tehtävissä oppimistehtävissä.
Opintojaksolla perehdyt erilaisiin tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Harjoittelet tiedonhakua ja perehdyt opiskelualasi tutkimuksen perusteisiin. Opit tekemään perusteltuja valintoja opinnäytetyön tutkimusotteen ja tutkimusmenetelmien valintojen suhteen. Sovellat oppimaasi oppimistehtävissä ja tenteissä.
Hankit valmiuksia opinnäytetyön aloittamiseen tutustamalla opinnäytetyön erilaisiin toteutustapihin. Perehdyt hyvän tieteellisen käytännön periaatteisiin ja opinnäytetyön eettisiin periaatteisiin.
Opintojakson opiskelu alkaa orientaatiolla tutkimuksen perusteisiin ja tiedonhakuun.
Opintojakson läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta, jolloin ensimmäinen tulee olla tehty.
Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta) sekä webinaareissa. Webinaareja järjestetään noin kahden viikon välein. Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.
Palaute
Saat sekä laadullista että määrällistä arviointia ja palautetta opintojaksolla tehtyihin opiskelutehtäviin, tentteihin ja kehittämistutkimukseen sekä opinnäytetyön aihe-ehdotus -harjoitukseen.
Annat palautetta opintojaksosta (puoliväli- ja loppupalaute toteutuksesta).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehtävän tutkimusharjoituksen voi halutessaan tehdä yritykselle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja harjoitustentit opintojakson aikana, itse valitsemasi aikataulun mukaisesti.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä hyväksiluvun käytänteistä korvaaminen aiemmilla opinnoilla tai aiemmin hankitun osaamisen hyväksiluku. Tarkemmat ohjeet saat tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:
Orientaatio opintojaksoon 10 h
Oppimateriaaliin perehtyminen 30 h
Oppimistehtävien tekeminen 40 h
Tentteihin valmistuminen 30 h
Webinaarit 12 h
Opinnäytetyön aihe-ehdotus ja palautteen antaminen 13 h
Varaa työskentelyaikaa noin 8h/viikko.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on jaettu kolmeen osaan:
1 op Orientaatio tutkimukseen ja tiedonhankintaan
3 op Johdanto tutkimus- ja kehittämismenetelmiin ja niihin liittyviä harjoituksia
1 op Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen harjoitus
Jokainen osa sisältää itsenäisiä oppimistehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä opintojakso korvaa aiemman opintojakson ZZPP0620 Kehittämis- ja tutkimustoiminta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Teija Koskinen
Ryhmät
-
HTL23S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.
2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Sisältö
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 19.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettaja
- Tarja Niemelä
Ryhmät
-
MPT23KMPalveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.
2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Sisältö
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Aika ja paikka
verkkototeutus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus (soveltuvin osin)
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Helsinki:Tammi
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
Patton, M. Q. (2002 tai myöhemmät painokset). Qualitative research and evaluation methods. 3. painos. Thousand Oaks: Sage.
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: SAGE.
Stolt, M. & Axelin, A. & Suhonen, R. 2015 tai uudempi painos. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos
Valli, R. & Aaltola, J. (toim.) 2015 (tai uudempi painos). Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. (toim.) 2015 (tai uudempi painos). Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Opetusmenetelmät
Kehittämis- ja tutkimustoiminta on verkossa toteutettava opintojakso. Toteutustapa sopii monimuoto-opiskelijoille.
Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä. Moodle-ympäristöstä löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja opiskelumateriaalit. Osallistut myös webinaareihin. Webinaareissa reflektoit ja jaat oppimaasi vertaisopiskelijoidesi kanssa.
Teet itsenäistä tiedonhankintaa ja sovellat oppimaasi yksilö- ja ryhmätyönä tehtävissä oppimistehtävissä.
Opintojaksolla perehdyt erilaisiin tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Harjoittelet tiedonhakua ja perehdyt opiskelualasi tutkimuksen perusteisiin. Opit tekemään perusteltuja valintoja opinnäytetyön tutkimusotteen ja tutkimusmenetelmien valintojen suhteen. Sovellat oppimaasi oppimistehtävissä ja tenteissä.
Hankit valmiuksia opinnäytetyön aloittamiseen tutustamalla opinnäytetyön erilaisiin toteutustapihin. Perehdyt hyvän tieteellisen käytännön periaatteisiin ja opinnäytetyön eettisiin periaatteisiin.
Opintojakson opiskelu alkaa orientaatiolla tutkimuksen perusteisiin ja tiedonhakuun.
Opintojakson läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta, jolloin ensimmäinen tulee olla tehty.
Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta) sekä webinaareissa. Webinaareja järjestetään noin kahden viikon välein. Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.
Palaute
Saat sekä laadullista että määrällistä arviointia ja palautetta opintojaksolla tehtyihin opiskelutehtäviin, tentteihin ja kehittämistutkimukseen sekä opinnäytetyön aihe-ehdotus -harjoitukseen.
Annat palautetta opintojaksosta (puoliväli- ja loppupalaute toteutuksesta).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehtävän tutkimusharjoituksen voi halutessaan tehdä yritykselle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja harjoitustentit opintojakson aikana, itse valitsemasi aikataulun mukaisesti.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksolla on käytössä hyväksiluvun käytänteistä korvaaminen aiemmilla opinnoilla tai aiemmin hankitun osaamisen hyväksiluku. Tarkemmat ohjeet saat tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:
Orientaatio opintojaksoon 10 h
Oppimateriaaliin perehtyminen 30 h
Oppimistehtävien tekeminen 40 h
Tentteihin valmistuminen 30 h
Webinaarit 12 h
Opinnäytetyön aihe-ehdotus ja palautteen antaminen 13 h
Varaa työskentelyaikaa noin 8h/viikko.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on jaettu kolmeen osaan:
1 op Orientaatio tutkimukseen ja tiedonhankintaan
3 op Johdanto tutkimus- ja kehittämismenetelmiin ja niihin liittyviä harjoituksia
1 op Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen harjoitus
Jokainen osa sisältää itsenäisiä oppimistehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä opintojakso korvaa aiemman opintojakson ZZPP0620 Kehittämis- ja tutkimustoiminta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Teija Koskinen
Ryhmät
-
HTL22SIYLiiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.
2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Sisältö
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
TAI
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
TAI
Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.
JA
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
TAI
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, sisältäen ajoitetut webinaarit, pakollisia harjoituksia, etätehtäviä ja teoriatentin.
Opintojaksolla on kokonaisuuksi, joita käydään läpi eri näkökulmista. Kokonaisuudet ja aiheet tukevat oppimisprosessia seuraavasti:
1. itsenäinen perehtyminen aihealueeseen ja tuleviin tehtäviin
2. asiantuntijaluennot
3. pakollisten tuntiharjoitusten tekeminen kontaktitunneilla
4. henkilökohtaiset oppimistehtävät
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
1. Kontaktituntien alussa johdatus ja ohjeistus käsiteltävään asiaan
2. Tuntiharjoitusten ohjausta tunnilla
3. Harjoitusten ja tehtävien arviointi joko hyväksytty/hylätty -asteikolla tai numeraalisella asteikoilla
4. Määrättyjen tuntiharjoitusten vertaispalaute toisilta opiskelijoilta
5. Kirjallinen palaute oppimisalustalle tehtäväantojen mukaisesti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehtävän tutkimusharjoituksen voi halutessaan tehdä yritykselle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit on suoritettava opintojakson aikana.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Korvaaminen
Aiemman osaamisen hyväksiluku
Katso tarkemmat ohjeet Opinto-oppaasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopiskelu 20h
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät 105h
Tenttiin lukeminen ja tentti 10h
Yhteensä 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Riikka Ahlgren
Ryhmät
-
HTL22S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
-
HTL23S1Liiketalouden tutkinto-ohjelma (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.
2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Sisältö
- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
TAI
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
TAI
Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.
JA
Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
TAI
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus luokassa Rajakadulla.
Itsenäiset tehtävät, pari- ja pienryhmätyöskentely kontaktitunneilla.
Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta, jolloin ensimmäinen tehtävä tulee olla tehty.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja harjoitustentit opintojakson aikana itse valitsemasi aikataulun mukaisesti.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Korvaaminen
Aiemman osaamisen hyväksiluku
Katso tarkemmat ohjeet Opinto-oppaasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 30h
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät 105h
Yhteensä 135h
Varaa tälle opintojaksolle noin 8h työtä viikossa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.
Enrollment
01.08.2024 - 22.08.2024
Timing
26.08.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Business
Campus
Main Campus
Teaching languages
- English
Seats
1 - 30
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Teachers
- Mari Partanen
- Minna Tunkkari-Eskelinen
Groups
-
MTM21S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
MTM20S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
-
MTM22S1Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Objective
Purpose of the course
The purpose of the course is to familiarise you with the basics of development and research activities and support the writing of the bachelor's thesis.
Competences (Common competencies of Baschelor's Degrees by ARENE):
1. Learning to learn
- You are able to acquire, assess and appropriately apply the national and international knowledge base and practices of their field
- You also take responsibility for group learning and sharing what has been learned.
2. Proactive development
- You are able to apply existing knowledge in the study field in development and utilise research and development methods.
3. Ethics
- You are able to take responsibility for your own actions and their consequences and reflect on them in accordance with the ethical principles and values of your study field.
- You understand the principles of responsible conduct of research and adhere to them.
4. Internationality and multiculturalism
- You are able to monitor and utilise the international development of your study field in your work.
EUR-ACE accredited degree programmes
- Investigations and information retrieval
- Engineering practice
- Communication and team-working
Course learning outcomes:
As a student, you know the different stages of the development processes that support the thesis. You are able to acquire reliable and up-to-date information on working life. You are able to choose a suitable development method (data collection and analysis methods) for your thesis. You are familiar with Jamk's thesis process and are able to prepare a thesis topic proposal. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Content
- Development process: goal definition, research question or development task, acquisition of working life information, methods of data collection and analysis, assessment of reliabilityi
- Generic structure of the thesis, evaluation criteria, Research ethics and good scientific or artistic practice
- Research-based development activities:- setting a development task, choosing development methods, collecting and analysing data, assessing the reliability of research-based development activities
- Preparation of a thesis topic proposal
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge.
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop.
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage.
Ethical principles and ethical review in human sciences. 2020. Finnish National Board on Research Integrity. www.tenk.fi/en
Responsible conduct of research and procedures for handling allegations of misconduct in Finland. 2012. Finnish National Board on Research Integrity. www.tenk.fi/en
Teaching methods
Individual learning tasks
Group work
Lectures
Seminar attendance
Vaihtoehtoiset suoritustavat
The course can be completed in accordance with the degree regulations.
Student workload
- lectures, course work and thesis seminar attendance 80 h
- studying the course materials and thesis instructions 25 h
- thesis topic suggestion 30 h
Total 135 h.
Evaluation scale
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Adequate 1
Familiar stages of the development process. You know how to acquire working life and research information concerning your own field. You know the key development methods. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them..
Satisfactory 2
You are able to acquire working life and research knowledge in your own field . You identify opportunities to apply development methods. You know the principles of responsible conduct of research for your thesis and act in accordance with them.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Good 3
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Very good 4
You are able to independently acquire working life and research information concerning your own field and evaluate it critically. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent 5
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to analyse the differences in development methods and justify the method choices you have made. You are able to evaluate development proposals and their implementation in working life You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Enrollment
01.08.2024 - 22.08.2024
Timing
26.08.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Business
Campus
Main Campus
Teaching languages
- English
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Teachers
- Piotr Krawczyk
Teacher in charge
Piotr Krawczyk
Groups
-
HBI24VSDDBachelor’s degree in International Business (Double Degree studies, Bachelor level)
Objective
Purpose of the course
The purpose of the course is to familiarise you with the basics of development and research activities and support the writing of the bachelor's thesis.
Competences (Common competencies of Baschelor's Degrees by ARENE):
1. Learning to learn
- You are able to acquire, assess and appropriately apply the national and international knowledge base and practices of their field
- You also take responsibility for group learning and sharing what has been learned.
2. Proactive development
- You are able to apply existing knowledge in the study field in development and utilise research and development methods.
3. Ethics
- You are able to take responsibility for your own actions and their consequences and reflect on them in accordance with the ethical principles and values of your study field.
- You understand the principles of responsible conduct of research and adhere to them.
4. Internationality and multiculturalism
- You are able to monitor and utilise the international development of your study field in your work.
EUR-ACE accredited degree programmes
- Investigations and information retrieval
- Engineering practice
- Communication and team-working
Course learning outcomes:
As a student, you know the different stages of the development processes that support the thesis. You are able to acquire reliable and up-to-date information on working life. You are able to choose a suitable development method (data collection and analysis methods) for your thesis. You are familiar with Jamk's thesis process and are able to prepare a thesis topic proposal. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Content
- Development process: goal definition, research question or development task, acquisition of working life information, methods of data collection and analysis, assessment of reliabilityi
- Generic structure of the thesis, evaluation criteria, Research ethics and good scientific or artistic practice
- Research-based development activities:- setting a development task, choosing development methods, collecting and analysing data, assessing the reliability of research-based development activities
- Preparation of a thesis topic proposal
Location and time
The primary mode of delivery is a combination of in-class activities on campus and online lectures. The lectures will be recorded to support op-portunities for 24/7 learning. The in-class activities deepen the learning in the forms of tutorials, individual and group work, reflection and guid-ance.
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Textbook:
Research methods for Business Students; Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, additional virtual material available
Please Note ! Research methods for business students, 4th ed. 2006 / Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill is now freely available to you via JAMK on-campus and Intranet Library
JAMK's thesis-related directions in the Study Guide
School-specific directions on the dedicated learning platform and
Elmo Student
Online study materials on Information retrieval
Stevens, J., & Crawford, S. 2014. Project reporting instructions. Adapted from Raportointiohje [Reporting instructions] by Liukko, S., & Perttula, S. 2013. JAMK University of Applied Sciences’ open learning materials. Ac-cessed on 12 March 2014. Retrieved from http - //oppimateriaalit.jamk.fi/project reporting instructions.
Teaching methods
The primary mode of delivery is a combination of in-class activities on campus and online lectures. The lectures will be recorded to support op-portunities for 24/7 learning. The in-class activities deepen the learning in the forms of tutorials, individual and group work, reflection and guid-ance.
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Lectures, course project/group assignments, thesis proposal/individual assignment, exam test.
Employer connections
Thesis as part of double degree diploma and/or overseas internship.
Exam schedules
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Exam is held online.
There is 1 retake possibility. Specific time and date are announced after the grading of the first attempt and are available in the course work-space.
International connections
The course is available for Double Degree students and Study Abroad students from JAMK's partner institutions around the world.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
In general, as Research and Development course forms an integral part of the JAMK IB thesis track system and belongs to the critical path of the thesis process, there is no alternative way to complete the module other than through this implementation. Recognition of prior learning can be granted only in exceptional circumstances, and it is at the lecturer's dis-cretion to approve such arrangements. In practice, no recognition of prior learning has been issued to date by the lecturer in charge of this course.
More precise info about recognition of prior learning can be found at: JAMK Degree Regulations, section 17.
Student workload
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Total 125-155 hours split among virtual study, assignments, and inde-pendent study.
Content scheduling
Detailed and up-to-date information is available in the course workspace (Learning Environment).
Weekly lectures, workshops, and assignments.
Fall semester the course ends at the latest in the third week of December.
Spring semester the course ends at the latest at the end of May.
More details to be announced during the course.
Further information
Open UAS: 4 (included in the total capacity)
The assessment method for this course is designed with specific criteria crafted for each assignment/project and the overarching learning objec-tives. Peer evaluation is integrated into the learning process through in-teractive workshops. Detail and specific information regarding assess-ment can be accessed within the dedicated course workspace.
Evaluation scale
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Adequate 1
Familiar stages of the development process. You know how to acquire working life and research information concerning your own field. You know the key development methods. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them..
Satisfactory 2
You are able to acquire working life and research knowledge in your own field . You identify opportunities to apply development methods. You know the principles of responsible conduct of research for your thesis and act in accordance with them.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Good 3
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Very good 4
You are able to independently acquire working life and research information concerning your own field and evaluate it critically. You are able to choose a development method suitable for your thesis and justify your choice. You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent 5
You are able to independently acquire and evaluate working life and research information concerning your own field. You are able to analyse the differences in development methods and justify the method choices you have made. You are able to evaluate development proposals and their implementation in working life You know the principles of responsible conduct of research and act in accordance with them.