KasvatusyhteistyöLaajuus (5 op)
Tunnus: SOSS2026
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Timo Hintikka
- Merja Nybacka
Osaamistavoitteet
• tunnet huoltajien kanssa toteutettavan kasvatusyhteistyön perusteita, menetelmiä ja toimintatapoja varhaiskasvatuksessa.
• ymmärrät perheiden arkea ja vanhemmuutta sekä tiedät näiden merkityksen lapsen hyvinvoinnin tukemisessa.
• kykenet kasvatusyhteistyön toteuttamiseen, erilaisten vanhempien kohtaamiseen ja heidän osallisuuden tukemiseen kasvatusyhteistyössä.
• ymmärrät monialaisen yhteistyön lähtökohdat ja merkityksen lapsen ja perheen tukemisessa ja kykenet toimimaan monialaisissa verkostoissa.
• tunnet lapsiperheille suunnatut keskeiset palvelut ja hallitset palveluohjaukseen.
• ymmärrät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tavoitteet ja tehtävät sekä osaat tukea lapsen tasapainoista kehitystä, oppimista ja vanhemmuutta.
Sisältö
• Kasvatusyhteistyön lähtökohdat, muodot ja menetelmät
• Lapsiperheiden arki ja vanhemmuuden tuki
• Perhepolku- ohjaajakoulutus ja menetelmän käytännön toteutus päiväkodissa
• Lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukeminen huoltajien kanssa
• Monialainen yhteistyö
• Lapsiperheiden palvelut ja palveluohjaus
• Varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tehtävät ja tavoitteet
Esitietovaatimukset
Tiedät varhaiskasvatuspalvelut ja lapsen kehitykseen sekä hyvinvointiin vaikuttavat tekijät. Tiedät varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Osaat nimetä lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita. Tiedät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Tyydyttävä 2
Osaat kuvata lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita ja toimintamuotoja. Osaat kuvata varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat kuvata havainnollisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Osaat kuvata havainnollisesti varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan ja tehtävät. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Kiitettävä 4
Osaat kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat kuvata havainnollisesti ja analyyttisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tarkastelet ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Lisätiedot
Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.
Ajoitus
13.01.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Merja Nybacka
- Anniina Berg
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
SOS23SM2Sosionomi (AMK)
-
SOS23SMSosionomi (AMK)
-
ZJA25KSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
Tavoitteet
• tunnet huoltajien kanssa toteutettavan kasvatusyhteistyön perusteita, menetelmiä ja toimintatapoja varhaiskasvatuksessa.
• ymmärrät perheiden arkea ja vanhemmuutta sekä tiedät näiden merkityksen lapsen hyvinvoinnin tukemisessa.
• kykenet kasvatusyhteistyön toteuttamiseen, erilaisten vanhempien kohtaamiseen ja heidän osallisuuden tukemiseen kasvatusyhteistyössä.
• ymmärrät monialaisen yhteistyön lähtökohdat ja merkityksen lapsen ja perheen tukemisessa ja kykenet toimimaan monialaisissa verkostoissa.
• tunnet lapsiperheille suunnatut keskeiset palvelut ja hallitset palveluohjaukseen.
• ymmärrät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tavoitteet ja tehtävät sekä osaat tukea lapsen tasapainoista kehitystä, oppimista ja vanhemmuutta.
Sisältö
• Kasvatusyhteistyön lähtökohdat, muodot ja menetelmät
• Lapsiperheiden arki ja vanhemmuuden tuki
• Perhepolku- ohjaajakoulutus ja menetelmän käytännön toteutus päiväkodissa
• Lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukeminen huoltajien kanssa
• Monialainen yhteistyö
• Lapsiperheiden palvelut ja palveluohjaus
• Varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tehtävät ja tavoitteet
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu kevätlukukaudella 2025 sekä webinaareina että lähiopetuksena
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivula, M.,Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (2017) Valloittava varhaiskasvatus Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Vastapaino.
Opetushallitus 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Wallin, Anna (2011). Sosiaalityö koulussa: avaimia hyvinvointiin. Tietosanoma.
Talentia 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa.
Laurea.2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi.
Opetusmenetelmät
Webinaariopetus. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia
Lähiopetus
Perhepolkukoulutus
Seminaaripäivä Jyväskylän yliopistolla
Ryhmätehtävä
Yksilötehtävä
Itsenäinen perehtyminen materiaaleihin ja kirjallisuuteen
Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Perhepolku-ohjaukset päiväkodissa
Työelämävierailijat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Ryhmätyön, yksilötehtävän, hylättyjen tehtävien uusintapäivät ovat Moodlessa
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua aiemmilla vastaavilla korkeakouluopinnoilla (sisältö/tavoitteet/laajuus), perhepolkukoulutuksella tai aiemmin hankitulla vähintään yhden vuoden (12kk) kestäneellä työkokemuksella (varhaiskasvatuksen opettaja/sosionomi). Keskustele osaamisestasi opettajatutorisi kanssa ja tee tarvittaessa e-ahothakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op 135h, joka jakautuu seuraavasti:
Webinaarit (sis. perhepolkukoulutuksen) 16h
Lähiopetus yliopistolla (yksi kerta) 8h
Opetukseen valmistautuminen 2h
Perhepolkutoteutukset päiväkodeissa + niiden raportointi ryhmätehtävänä 60h
Itsenäinen tehtävä 22h
Kirjallisuuteen perehtyminen 27h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson numeerinen kokonaisarvosana muodostuu ryhmätyöstä 2/3 ja itsenäisestä tehtävästä 1/3. Ryhmätehtävään sisältyy opiskelijan henkilökohtainen arviointi sekä koko ryhmän
työskentelystä että omasta osuudestaan/työskentelystään.
Avoin amk:
Sos-vaka-täydentävät: 3 paikkaa (ei min-max-määrässä) - todennäköisesti nämä paikat eivät toteudu!
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat nimetä lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita. Tiedät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Tyydyttävä 2
Osaat kuvata lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita ja toimintamuotoja. Osaat kuvata varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat kuvata havainnollisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Osaat kuvata havainnollisesti varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan ja tehtävät. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Kiitettävä 4
Osaat kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat kuvata havainnollisesti ja analyyttisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tarkastelet ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Esitietovaatimukset
Tiedät varhaiskasvatuspalvelut ja lapsen kehitykseen sekä hyvinvointiin vaikuttavat tekijät. Tiedät varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat.
Lisätiedot
Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 43
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Merja Nybacka
- Anniina Berg
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
ZJA23SSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
-
ZJASOS23SMLAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi, monimuoto, Lastenhoitajasta sosionomiksi
-
ZJA24KSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
• tunnet huoltajien kanssa toteutettavan kasvatusyhteistyön perusteita, menetelmiä ja toimintatapoja varhaiskasvatuksessa.
• ymmärrät perheiden arkea ja vanhemmuutta sekä tiedät näiden merkityksen lapsen hyvinvoinnin tukemisessa.
• kykenet kasvatusyhteistyön toteuttamiseen, erilaisten vanhempien kohtaamiseen ja heidän osallisuuden tukemiseen kasvatusyhteistyössä.
• ymmärrät monialaisen yhteistyön lähtökohdat ja merkityksen lapsen ja perheen tukemisessa ja kykenet toimimaan monialaisissa verkostoissa.
• tunnet lapsiperheille suunnatut keskeiset palvelut ja hallitset palveluohjaukseen.
• ymmärrät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tavoitteet ja tehtävät sekä osaat tukea lapsen tasapainoista kehitystä, oppimista ja vanhemmuutta.
Sisältö
• Kasvatusyhteistyön lähtökohdat, muodot ja menetelmät
• Lapsiperheiden arki ja vanhemmuuden tuki
• Perhepolku- ohjaajakoulutus ja menetelmän käytännön toteutus päiväkodissa
• Lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukeminen huoltajien kanssa
• Monialainen yhteistyö
• Lapsiperheiden palvelut ja palveluohjaus
• Varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tehtävät ja tavoitteet
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivula, M.,Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (2017) Valloittava varhaiskasvatus Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Vastapaino.
Opetushallitus 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Wallin, Anna (2011). Sosiaalityö koulussa: avaimia hyvinvointiin. Tietosanoma.
Talentia 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa.
Laurea.2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi.
Opetusmenetelmät
Etä- ja lähiopetus
Oppimistehtävät
Perhepolku-koulutus
Yhteistyöseminaari
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK:
10 paikkaa (Sosionomin osaajakoulutus: täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot) - ei min-nax-määrässä
30 paikkaa (Lastenhoitajasta sosionomiksi) - min-max-määrässä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat nimetä lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita. Tiedät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Tyydyttävä 2
Osaat kuvata lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita ja toimintamuotoja. Osaat kuvata varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat kuvata havainnollisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Osaat kuvata havainnollisesti varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan ja tehtävät. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Kiitettävä 4
Osaat kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat kuvata havainnollisesti ja analyyttisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tarkastelet ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Esitietovaatimukset
Tiedät varhaiskasvatuspalvelut ja lapsen kehitykseen sekä hyvinvointiin vaikuttavat tekijät. Tiedät varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat.
Lisätiedot
Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Merja Nybacka
- Anniina Berg
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
ZJA23KSSOVAvoin AMK, sote, Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
-
ZJA22SSSOVAvoin AMK, sote,Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
Tavoitteet
• tunnet huoltajien kanssa toteutettavan kasvatusyhteistyön perusteita, menetelmiä ja toimintatapoja varhaiskasvatuksessa.
• ymmärrät perheiden arkea ja vanhemmuutta sekä tiedät näiden merkityksen lapsen hyvinvoinnin tukemisessa.
• kykenet kasvatusyhteistyön toteuttamiseen, erilaisten vanhempien kohtaamiseen ja heidän osallisuuden tukemiseen kasvatusyhteistyössä.
• ymmärrät monialaisen yhteistyön lähtökohdat ja merkityksen lapsen ja perheen tukemisessa ja kykenet toimimaan monialaisissa verkostoissa.
• tunnet lapsiperheille suunnatut keskeiset palvelut ja hallitset palveluohjaukseen.
• ymmärrät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tavoitteet ja tehtävät sekä osaat tukea lapsen tasapainoista kehitystä, oppimista ja vanhemmuutta.
Sisältö
• Kasvatusyhteistyön lähtökohdat, muodot ja menetelmät
• Lapsiperheiden arki ja vanhemmuuden tuki
• Perhepolku- ohjaajakoulutus ja menetelmän käytännön toteutus päiväkodissa
• Lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukeminen huoltajien kanssa
• Monialainen yhteistyö
• Lapsiperheiden palvelut ja palveluohjaus
• Varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tehtävät ja tavoitteet
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (2017) Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Vastapaino. ISBN 9789517685924
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Opetushallitus 2018.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Wallin, Anna (2011). Sosiaalityö koulussa: avaimia hyvinvointiin. Tietosanoma. ISBN 9789518854350
Muu materiaali verkko-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit, monialainen yhteistyöpäivä yliopistolla, itsenäinen työskentely, perhepolku- ohjaajakoulutus ja menetelmän käytännön toteutus päiväkodissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 16 h, lähiopetus 8h, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät 111h, yhteensä 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 10, niille, joilla on jo sosionomi AMK tutkinto.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat nimetä lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita. Tiedät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Tyydyttävä 2
Osaat kuvata lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita ja toimintamuotoja. Osaat kuvata varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat kuvata havainnollisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Osaat kuvata havainnollisesti varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan ja tehtävät. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Kiitettävä 4
Osaat kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat kuvata havainnollisesti ja analyyttisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tarkastelet ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Esitietovaatimukset
Tiedät varhaiskasvatuspalvelut ja lapsen kehitykseen sekä hyvinvointiin vaikuttavat tekijät. Tiedät varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat.
Lisätiedot
Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 20
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Timo Hintikka
- Merja Nybacka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
SOS20SMSosionomi (AMK)
-
ZJA22KSSOVAvoin AMK, sote, Sosionomin varhaiskasvatuksen opinnot
Tavoitteet
• tunnet huoltajien kanssa toteutettavan kasvatusyhteistyön perusteita, menetelmiä ja toimintatapoja varhaiskasvatuksessa.
• ymmärrät perheiden arkea ja vanhemmuutta sekä tiedät näiden merkityksen lapsen hyvinvoinnin tukemisessa.
• kykenet kasvatusyhteistyön toteuttamiseen, erilaisten vanhempien kohtaamiseen ja heidän osallisuuden tukemiseen kasvatusyhteistyössä.
• ymmärrät monialaisen yhteistyön lähtökohdat ja merkityksen lapsen ja perheen tukemisessa ja kykenet toimimaan monialaisissa verkostoissa.
• tunnet lapsiperheille suunnatut keskeiset palvelut ja hallitset palveluohjaukseen.
• ymmärrät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tavoitteet ja tehtävät sekä osaat tukea lapsen tasapainoista kehitystä, oppimista ja vanhemmuutta.
Sisältö
• Kasvatusyhteistyön lähtökohdat, muodot ja menetelmät
• Lapsiperheiden arki ja vanhemmuuden tuki
• Perhepolku- ohjaajakoulutus ja menetelmän käytännön toteutus päiväkodissa
• Lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukeminen huoltajien kanssa
• Monialainen yhteistyö
• Lapsiperheiden palvelut ja palveluohjaus
• Varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työn tehtävät ja tavoitteet
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (2017) Valloittava varhaiskasvatus Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Vastapaino. ISBN 9789517685924
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Opetushallitus 2018.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Wallin, Anna (2011). Sosiaalityö koulussa: avaimia hyvinvointiin. Tietosanoma. ISBN 9789518854350
Muu materiaali verkko-oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, sisältää webinaareja ja itsenäistä verkko-opiskelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 20 h, virtuaaliopiskelu ja verkkotehtävät 80 h, Oppimistehtävä 35h, yhteensä 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 10, niille, joilla on jo sosionomi AMK tutkinto.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat nimetä lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita. Tiedät varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Tyydyttävä 2
Osaat kuvata lapsiperheiden palveluja ja tiedät kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita ja toimintamuotoja. Osaat kuvata varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan. Tämän lisäksi tiedät lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä osittain JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat kuvata havainnollisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Osaat kuvata havainnollisesti varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin työnkuvan ja tehtävät. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä palveluohjauksen periaatteet. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Kiitettävä 4
Osaat kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat kuvata havainnollisesti ja analyyttisesti lapsiperheiden palveluja ja osaat kasvatusyhteistyön sekä monialaisen työn periaatteita, toimintamuotoja ja menetelmiä. Hallitset varhaiskasvatuksen sosionomin ja kuraattorin keskeisimmät tehtävät ja tavoitteet. Tämän lisäksi hallitset lapsen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyviä tekijöitä sekä kykenet toimimaan perheiden osallisuutta huomioiden. Hallitset lapsiperheiden palvelut ja toimit palveluohjauksen periaatteita noudattaen. Tarkastelet ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta. Tuotat tekstiä JAMK:n raportointiohjetta noudattaen.
Esitietovaatimukset
Tiedät varhaiskasvatuspalvelut ja lapsen kehitykseen sekä hyvinvointiin vaikuttavat tekijät. Tiedät varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat.
Lisätiedot
Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.