Skip to main content

Future technology in hospitality managementLaajuus (5 cr)

Code: YMRVW200

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

  • Henna Siltanen, Liiketoiminta

Objective

Opintojakson tarkoitus
Kun käyt tämän opintojakson, syvennät näkemystäsi palveluliiketoiminnan teknologisesta ympäristöstä ja sen merkityksestä alan kehittymiseen. Opit, miten voit soveltaa teknologisia trendejä palveluliiketoiminnassa. Opit myös punnitsemaan tulevaisuuden teknologian hyötyjä ja riskejä palveluliiketoiminnan kehittämisessä.

Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät laajasti teknologian ja sen sovellusten merkityksen osana asiakkaan palvelukokemusta. Osaat arvioida ja analysoida uuden teknologian yleisiä mahdollisuuksia ja haasteita siinä palveluliiketoiminnan osa-alueessa, joka on omien opintojesi keskiössä. Osaat arvioida kriittisesti toimialan ja sen teknologisen ympäristön välistä suhdetta johtamisen näkökulmasta.

Content

Opintojakson tärkeimmät sisällöt ovat (1) teknologiset trendit ja sovelluskohteet, (2) teknologian eri roolit liiketoiminnan elementteinä ja (3) uuden teknologian analyyttinen arvioiminen.

Qualifications

Accreditation procedures are described in the Degree Regulations and Study Guide. Further information about possible course-specific arrangements is available from Course tutor.

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 (hylätty) Osaaminen ei täytä hyväksytyn (V1) tasoa.

1 (välttävä) Erottelet ja luokittelet keskeisiä käsitteitä. Ymmärrät aihealueen teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Esittelet keskeisiä tuloksia ja kehittämisehdotuksia. Kehität organisaatiota työroolisi näkökulmasta. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit osaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Viestität havainnollisesti, mutta viestintä sisältää epäloogisuuksia ja puutteita. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.

2 (tyydyttävä) Sovellat aihealueen teoriaa, mikä on rajattu aiheen näkökulmasta. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, jolla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa osaamista esimerkkien avulla. Viestität johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.

Assessment criteria, good (3)

3 (hyvä) Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Johdat tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa sovellat uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehdon. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Viestität johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

4 (kiitettävä) Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Johdat ja/tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi. Viestität loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

Assessment criteria, excellent (5)

5 (erinomainen) Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoi aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Osoitat kehittämisen vastuuta oman ammattialan uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta sekä organisaation tavoitteellisesta oppimisesta. Johdat tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistaa toimintatapoja alasi muuttuvassa toimintaympäristössä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Viestität vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

Enrollment

18.11.2024 - 09.01.2025

Timing

17.02.2025 - 15.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

School of Business

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 45

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Tourism and Hospitality Management
  • Master’s Degree Programme in Tourism and Hospitality Management
Teachers
  • Anne Törn-Laapio
  • Tarja Niemelä
  • Jouni Kärkkäinen
Groups
  • ZJA25KM
    Avoin amk, marata
  • YMJ23S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Kun käyt tämän opintojakson, syvennät näkemystäsi palveluliiketoiminnan teknologisesta ympäristöstä ja sen merkityksestä alan kehittymiseen. Opit, miten voit soveltaa teknologisia trendejä palveluliiketoiminnassa. Opit myös punnitsemaan tulevaisuuden teknologian hyötyjä ja riskejä palveluliiketoiminnan kehittämisessä.

Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät laajasti teknologian ja sen sovellusten merkityksen osana asiakkaan palvelukokemusta. Osaat arvioida ja analysoida uuden teknologian yleisiä mahdollisuuksia ja haasteita siinä palveluliiketoiminnan osa-alueessa, joka on omien opintojesi keskiössä. Osaat arvioida kriittisesti toimialan ja sen teknologisen ympäristön välistä suhdetta johtamisen näkökulmasta.

Content

Opintojakson tärkeimmät sisällöt ovat (1) teknologiset trendit ja sovelluskohteet, (2) teknologian eri roolit liiketoiminnan elementteinä ja (3) uuden teknologian analyyttinen arvioiminen.

Learning materials and recommended literature

Literature and other material based on independent information gathering

- Coron, C., & Gilbert, P. (2020). Technological change. John Wiley & Sons (Moodlessa osoitetut sivut).
- Sitra (2023). Megatrendit 2023, Ymmärrystä yllästysten aikaan.
- Sitra (2024). Ensuring European Leadership in the Data Economy.

Teaching methods

Future Technology in Hospitality Management is an online study course. Where studying you will utilize Moodle learning environment, where you can find the course instructions, timetables, tasks, and materials. You will also attend webinars. The webinars include also visiting lectures and collaborative learning methods. You will conduct independent information retrieval and apply what you have learned in pre-assignment and two learning assignments:

Pre-assignment: During the first three weeks of the course, an orientation assignment that confirms your presence in the course. Participation in the course requires that you have submitted pre-assignment by 8th of March 2025.

1) In the group assignment (presentation and peer-assessment in webinar): a. Technological trends, b. Technological applications, c. The various roles of technologies in service sectors, d. The critical approach of new technologies (weighting 30 %)

2) As an individual written assignment, the development in organisational level (weighting 70 %)

Guidance
You will be giving guidance during webinars. In addition, guidance will be giving via Moodle learning environment (e.g. forums for questions and answers) Your peers will also give at least some feedback as does your teacher(s) as it comes to learning assignments and reports.

Feedback
You will get feedback on your learning assignments.
You give feedback on the course (mid-term and final feedback on the implementation).

Practical training and working life connections

In the course, you utilize the operating environment of your industry/area of expertise as a learning environment that you apply to your learning tasks.

The learning tasks of the course combine the know-how of working life experts and the multidisciplinary network of experts and related groups of higher education studies.

Your student group forms a working life-oriented peer learning network.

International connections

You will use international research literature to learn more about the meaning of internationalization for organizations' performance as well as about anticipated effects of global development onto your industry.

Alternative completion methods

You can familiarise yourself with 17§ of Jamk's degree regulations when con-sidering the recognition and recognition of course competence based on your previously acquired competence and the objectives of the course.

Student workload

Total 135 hours
Online webinars 8 h
Studying the course material 40 h
Individual learning assignments 87 h

Content scheduling

Orientation 0.5 credits

Trends, application, roles and critical approach 2 credits

Organizational development 2 credits

Reflection assignment 0.5 credits

Further information for students

The learning during the course will be qualitatively evaluated based on the learning outcomes using many different methods: feedback and mentoring from the teacher, the student's own self-assessment and feedback received from peers in webinars.

In the study course, updated Arene recommendations and Jamk's rules are followed in the use of artificial intelligence, instructions and possible ethical questions.


Open UAS number of places: 5

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

0 (hylätty) Osaaminen ei täytä hyväksytyn (V1) tasoa.

1 (välttävä) Erottelet ja luokittelet keskeisiä käsitteitä. Ymmärrät aihealueen teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Esittelet keskeisiä tuloksia ja kehittämisehdotuksia. Kehität organisaatiota työroolisi näkökulmasta. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit osaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Viestität havainnollisesti, mutta viestintä sisältää epäloogisuuksia ja puutteita. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.

2 (tyydyttävä) Sovellat aihealueen teoriaa, mikä on rajattu aiheen näkökulmasta. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, jolla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa osaamista esimerkkien avulla. Viestität johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.

Evaluation criteria, good (3-4)

3 (hyvä) Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Johdat tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa sovellat uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehdon. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Viestität johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

4 (kiitettävä) Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Johdat ja/tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi. Viestität loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

Evaluation criteria, excellent (5)

5 (erinomainen) Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoi aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Osoitat kehittämisen vastuuta oman ammattialan uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta sekä organisaation tavoitteellisesta oppimisesta. Johdat tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistaa toimintatapoja alasi muuttuvassa toimintaympäristössä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Viestität vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

Prerequisites

Accreditation procedures are described in the Degree Regulations and Study Guide. Further information about possible course-specific arrangements is available from Course tutor.

Enrollment

01.11.2022 - 05.01.2023

Timing

09.01.2023 - 26.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

School of Business

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Tourism and Hospitality Management
  • Master’s Degree Programme in Tourism and Hospitality Management
Teachers
  • Henna Siltanen
Groups
  • ZJA23KM
    Avoin AMK, marata
  • YMJ22S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YHO21S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YMJ21S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YHO22S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Kun käyt tämän opintojakson, syvennät näkemystäsi palveluliiketoiminnan teknologisesta ympäristöstä ja sen merkityksestä alan kehittymiseen. Opit, miten voit soveltaa teknologisia trendejä palveluliiketoiminnassa. Opit myös punnitsemaan tulevaisuuden teknologian hyötyjä ja riskejä palveluliiketoiminnan kehittämisessä.

Opintojakson osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtaminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät laajasti teknologian ja sen sovellusten merkityksen osana asiakkaan palvelukokemusta. Osaat arvioida ja analysoida uuden teknologian yleisiä mahdollisuuksia ja haasteita siinä palveluliiketoiminnan osa-alueessa, joka on omien opintojesi keskiössä. Osaat arvioida kriittisesti toimialan ja sen teknologisen ympäristön välistä suhdetta johtamisen näkökulmasta.

Content

Opintojakson tärkeimmät sisällöt ovat (1) teknologiset trendit ja sovelluskohteet, (2) teknologian eri roolit liiketoiminnan elementteinä ja (3) uuden teknologian analyyttinen arvioiminen.

Learning materials and recommended literature

- Dodgson, Mark; Gann, David; Gann, David M.; Salter, Ammon & Salter, Ammon J. 2008 The Management of Technological Innovation. New York: Oxford University Press. Sivut 54-93. Tai Schramm, L. L. 2018. Technological innovation: An introduction. Berlin ; Boston: De Gruyter.
- Linturi, R. & Kuusi, O. Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018–2037. Yhteiskunnan toimintamallit uudistava radikaali teknologia. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2018.
- Pedersen, J. B. & Hvid, A. 2017. Teknologiax: Kohtaa tulevaisuus. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy. Tai Hvid, A. & Pedersen, J. B. 2016. Face the Future: What disruption and exponential acceleration means for you? Bookboon. (Saatavilla e-kirjana.)
- Uusin Sitra megatrendikatsaus.
- Opintojaksolla hyödynnetään pääosin vieraskielistä opetusmateriaalia.

Teaching methods

Verkko-opiskelu
Videoluennot
Webinaarit
Itsenäiset oppimistehtävät
Ryhmäkeskustelu verkossa
Portfolio
Suullinen videoesitys

Vaadittavat työvälineet: nopea Internet-yhteys, tietokone, MS Office, Zoom.

Practical training and working life connections

Opintojaksoon sisältyy työelämäedustajan asiantuntijaluento (videoluento), jonka tavoitteena on tukea opiskelijan tietämystä opiskeltavan alan kehityksestä ja tulevaisuudennäkymistä.

Opintojaksolla toteutetaan kehittämistehtävä, jonka aiheen opiskelija voi tuoda mukanaan omasta työtehtävästään tai joka kytketään työelämän tilaamaan kehittämistehtävään tai valitaan vapaavalintaisesti opiskelijaa kiinnostavasta ajankohtaisesta kehittämisaiheesta alalla.

Exam dates and retake possibilities

Ei lopputenttiä, osaaminen näytetään harjoitustehtävissä.

International connections

Opintojakson sisällössä ja tehtävissä pohditaan alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti. Opiskelija saa valita kehittämistehtävälleen halutessaan kansainvälisen toimeksiantajan ja/tai aiheen. Opintojaksolla hyödynnetään pääosin vieraskielistä opetusmateriaalia.

Alternative completion methods

Opinnollistaminen – Opiskelija voi suorittaa opinnon työelämän kehittämistehtävänä omaan työpaikkaansa tai vapaa-ajan toimeensa opinnollistaen. Opinnollistaminen edellyttää aina asian sopimista työnantajan ja opintojakson opettajan kanssa.

Student workload

135 t (yksi opintopiste vastaa 27 työtuntia)
Webnaarit ja videot 20 tuntia
Lukumateriaali ja tiedon etsintä 45 tuntia
Oppimistehtävät 70 tuntia

Content scheduling

Ajoitus on 09.01.2023 - 26.03.2023. Oppiminen tapahtuu verkko-oppimisympäristössä Moodlessa. Vapaaehtoiset webinaarit toteutetaan Zoomissa, linkit Moodlessa. Ei pakollisia webinaareja.
- Ohjauswebinaari I tammikuussa, 16.1.2023 klo 17-19.
- Ohjauswebinaari II helmikuussa, 22.2.2023 klo 17-19.
- Ohjauswebinaari III maaliskuussa, 15.3.2023 klo 17-19.
Opintojaksolla on 3 viikon sykleissä etenevä aikataulu oppimistehtävien palautuksille. Viimeinen mahdollinen palautuspäivä kaikille tehtäville on opintojakson päättymispäivänä.

Opintojakson webinaarit, videoluennot ja harjoitukset tallennetaan Moodleen, mikä edistää opiskelijan joustavaa etenemistä opinnoissaan. Opintojakso soveltuu myös työssä käyvälle opiskelijalle, joka kykenee aikatauluttamaan opiskelun vaatiman 135 tuntia edeten viikkotasolla loogisesti eteenpäin.

Further information for students

Avoin AMK 5

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

0 (hylätty) Osaaminen ei täytä hyväksytyn (V1) tasoa.

1 (välttävä) Erottelet ja luokittelet keskeisiä käsitteitä. Ymmärrät aihealueen teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Esittelet keskeisiä tuloksia ja kehittämisehdotuksia. Kehität organisaatiota työroolisi näkökulmasta. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit osaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Viestität havainnollisesti, mutta viestintä sisältää epäloogisuuksia ja puutteita. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.

2 (tyydyttävä) Sovellat aihealueen teoriaa, mikä on rajattu aiheen näkökulmasta. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, jolla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa osaamista esimerkkien avulla. Viestität johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.

Evaluation criteria, good (3-4)

3 (hyvä) Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Johdat tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa sovellat uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehdon. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Viestität johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

4 (kiitettävä) Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Johdat ja/tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi. Viestität loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

Evaluation criteria, excellent (5)

5 (erinomainen) Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoi aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Osoitat kehittämisen vastuuta oman ammattialan uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta sekä organisaation tavoitteellisesta oppimisesta. Johdat tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistaa toimintatapoja alasi muuttuvassa toimintaympäristössä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Viestität vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

Prerequisites

Accreditation procedures are described in the Degree Regulations and Study Guide. Further information about possible course-specific arrangements is available from Course tutor.