Please select the curriculum by the start year of studies and track.
Finnish
Tämä opintojakso jatkuu koko opintojen ajan. Opintojen alussa laadit oman henkilökohtaisen osaamisesi kehittämissuunnitelman (HOKS) ja yhdessä oppimispiirisi kanssa ryhmän yhteisen opiskelusuunnitelman (ROPS), joita päivitetään opintojen kuluessa. Opintojen ajan pidät päiväkirjaa sinulle merkityksellisistä asioista ja reflektoit omaa toimintaasi. Ammatillisen kasvun tukemiseksi valitset opintojen alussa itsellesi mentorin, jonka kanssa käyt ohjauskeskusteluja. Opintojen lopuksi työstät portfolion ja itsearvioinnin. Opintojen aikana osallistut henkilökohtaisiin ja oppimispiirin yhteisiin ohjauskeskusteluihin vastuukouluttajasi kanssa. Valitset omaa osaamisidentiteettiäsi kehittävää kirjallisuutta reflektoinnin tueksi. (not translated)
Valitse omaa ja oppimispiirisi osaamisen kehittymistä tukevaa kirjallisuutta tutkivan oppimisen menetelmän mukaisesti. (not translated)
Tiina Parviainen, Leena Selkivuori, Kaija Peuna-Korpioja
Opinnoissa hyödynnät omaa työtäsi ja oman toimintasi reflektointia osana opintoja. (not translated)
Lutakko Campus
Ei tenttejä. Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä. (not translated)
01.08.2022 - 31.07.2025
Tämä opintojakso on 7 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 189 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä.
Opintojaksolla työskennellään oppimispiirissä ja itsenäisesti. Opintojakson teemoja tarkastellaan myös vastuukouluttajasi kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa; oppimispiirin ohjauskeskusteluja on vähintään 3 kpl ja henkilökohtaisia ohjauskeskusteluja tarpeittesi mukaan. (not translated)
01.06.2022 - 25.08.2022
Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla vaadittavan osaamisen hankit valitsemalla ja lukemalla omaa kehittymistäsi tukevaa kirjallisuutta, arvioimalla omia ja oppimispiirisi osaamistarpeita, laatimalla suunnitelman osaamisen hankkimisesta (HOKS) ja oppimispiirin yhteisen opiskelusuunnitelman (ROPS), päivittämällä ja toteuttamalla suunnitelmat ja koostamalla opintojen loppuvaiheessa osaamistasi kuvaavan portfo-lion ja itsearvioinnin.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat työstämällä henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS), oppimispiirin yhteisen opiskelusuunnitelman (ROPS), portfolion ja itsearvioinnin sekä osallistumalla oppimispiirin ja henkilökohtaisiin ohjauskeskusteluihin. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat oppimispiirin vertaisarviointi, itsearviointi ja ohjauskeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee vastuuopettajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS, oppimispiirin yhteinen opiskelusuunnitelma ROPS sekä ohjaus- ja arviointikeskustelut. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Valitset sellaisia opintoja, jotka syventävät ja/tai laajentavat ammatillisena erityisopettajana tarvitsemaasi osaamista. Määrittelet henkilökohtaisessa osaamisen kehittämissuunnitelmassasi oppimistarpeitasi ja neuvottelet niiden pohjalta vastuukouluttajasi kanssa osaamisen hankkimisesta, valinnaisiksi opinnoiksi soveltuvista opinnoista ja niiden suorittamisesta.
Opetusmenetelmät määrittyvät valitsemasi opintojakson opetusmenetelmien perustella. (not translated)
Tiina Parviainen, Leena Selkivuori, Kaija Peuna-Korpioja
Lutakko Campus
01.08.2022 - 31.07.2025
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 135 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi ja valitsemastasi osaamisen hankkimisen tavasta. (not translated)
01.06.2022 - 25.08.2022
Osaamisen hankkiminen:
Opintojakson osaamisen hankit
a) suorittamalla omaehtoisia erityisopetuksen / erityisen tuen täydennyskoulutuksia tai
b) osallistumalla erityisopetuksen ammattipäiviin, seminaareihin tai konferensseihin ja laatimalla niistä itsearvioinnin sisältävän oppimispäiväkirjan tai
C) hyväksilukemalla aikaisemmin suoritettuja erityisen tuen osaamista syventäviä ja laajentavia opintoja, jotka olet suorittanut viimeksi kuluneiden kolmen vuoden aikana. Huomaa, että samoja opintoja ei voida hyväksilukea muissa opintojaksoissa eikä valinnaisiksi opinnoiksi hyväksilueta myöskään sellaisia opintoja, jotka sisältyvät hakukelpoisuuteen ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen eli hakututkintoon tai opettajan pedagogisiin opintoihin.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat oppimispäiväkirjalla ja koulutuksesta saadulla (osallistumis)todistuksella. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi ja ohjauskeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee oma vastuukouluttajasi, kun olet osoittanut osaamisesi todistuksilla ja oppimispäiväkirjalla. Arviointiaineiston muodostavat todistukset ja oppimispäiväkirja.
Valinnaisten opintojen arviointitiedot saat opintojaksolta, jolle osallistut. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Tällä opintojaksolla osaamista hankitaan tutkivan oppimisen menetelmää hyödyntäen. Määrität oman oppimispiirisi kanssa tutkimuskysymyksiä, joihin haette vastauksia yhdessä pohtien, haastatellen ja havainnoiden, omaa työtänne ja oppilaitoksenne erityisen tuen toimintamalleja tutkien, kirjallisuuteen perehtyen ja osaamista jakaen. Osallistutte myös ohjauspäiviin ja oppimispiirikokoontumisiin, joissa tarkastellaan ennakkotehtävien kautta yhdessä erilaisia oppimisvaikeuksia ja oppimisen haasteita sekä erilaisia tukikeinoja ja yhteistyömalleja. Yhteiset kokoontumiset ovat kaikille pakollisia. Työstätte yhdessä myös ennalta määriteltyjä oppimistehtäviä. Tällä opintojaksolla hankittu osaaminen konkretisoituu harjoittelussa. Tämän opintojakson toteutus suunnitellaan osittain osana ryhmän opiskelusuunnitelmaa ja toteutetaan koko opiskeluajan jatkuvana prosessina. Oppimispiirin työskentelyä ohjaa vastuukouluttajanne. Oppimistanne tukevat kaikki kouluttajat. (not translated)
Ei tenttikirjallisuutta.
Valitset omaa ja oppimispiirisi oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevaa kirjallisuutta. (not translated)
Tiina Parviainen, Leena Selkivuori, Kaija Peuna-Korpioja
Tällä opintojaksolla osaamisen hankkiminen kytkeytyy omassa työssä tehtäviin havaintoihin, kokeiluihin ja omien opiskelijoittesi ohjaamiseen. (not translated)
Lutakko Campus
01.08.2022 - 31.07.2025
Tämä opintojakso on 22 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 594 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi ja oppimispiirisi yhteisestä työskentelystä, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä.
Tällä opintojaksolla oppimispiiri työskentelee yhdessä, mikä edellyttää yhteisen aikataulutuksen tekemistä ja siitä kiinnipitämistä. (not translated)
01.06.2022 - 25.08.2022
Osaamisen hankkiminen:
Tämän opintojakson osaamisen hankit osallistumalla oppimispiirityöskentelyyn, tekemällä opintokokonaisuuteen kuuluvat tehtävät ja reflektoimalla omaa työskentelyäsi.
Sinulla voi olla jo aiemmin hankittua osaamista opintojakson sisällöistä.
Osaamisen osoittaminen:
Opintojakson osaamisen osoitat oppimistehtävillä, oppimispiirin kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa ja opintojen lopussa tehtävällä itsearvioinnilla.
Aiemmin hankitun osaamisen voit osoittaa kuvaamalla, miten osaaminen on hankittu ja osoittamalla sen oman vastuukouluttajasi kanssa sopimallasi tavalla. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat oppimispiirin vertaisarviointi, itsearviointi ja yhteiset ohjauskeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee vastuuopettajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearviointi ja ohjauskeskusteluihin sisältyvä havainnointi. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Harjoittelu pohjautuu henkilökohtaisiin, omalle oppimisellesi asettamiisi tavoitteisiin, jotka kuvaat ennen harjoittelua tehtävässä harjoittelusuunnitelmassa. Harjoittelua et voi tehdä omassa työssäsi, vaan toteutat sen itsellesi uudessa toimintaympäristössä. Harjoittelupaikka voi olla ammatillisessa erityisoppilaitoksessa, yleisessä ammattioppilaitoksessa tai yksilöllisiin tavoitteisiin pohjautuen muussa erityisopetuksen/erityisen tuen toimintaympäristössä.
Ennen harjoittelusuunnitelman tekoa tutustut harjoitteluympäristöön/-paikkaan ja valitset harjoittelua taustoittavaa kirjallisuutta. Sovit myös harjoittelunohjaajasta, jonka tulee olla harjoittelupaikkasi erityisopettaja. Harjoittelun voit aloittaa yksilöllisen aikataulun mukaisesti sen jälkeen, kun vastuukouluttajasi on hyväksynyt harjoittelusuunnitelmasi.
Harjoittelun toteutat harjoittelusuunnitelman mukaisesti. Harjoittelun aikana suunnittelet ja toteutat erityisen tuen oppimiskokonaisuuksia yhdessä opiskelijoiden ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Harjoittelussa ohjaat erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden oppimista ja reflektoit toimintaasi ja oppimistasi suhteessa harjoittelun tavoitteisiin. Harjoittelua ohjaava erityisopettaja tukee osaamisesi kehittymistä antamalla palautetta. Harjoittelun jälkeen käyt palautekeskustelun myös oman oppimispiirisi ja vastuukouluttajasi kanssa. Oppimisen reflektoimiseksi on hyvä pitää oppimispäiväkirjaa.
Harjoittelusta laadit kirjallisuuteen ja päiväkirjaasi pohjautuvan harjoitteluraportin. Raportissa reflektoit osaamisesi kehittymistä ja tavoitteittesi saavuttamista sekä yhdistät käytännön kokemukset ja teoreettista tietoa erityisopettajan käyttöteorian perustaksi. Raportissa pohdit myös saadun ohjauksen ja harjoittelun merkitystä osaajaidentiteettisi kehittymisessä. (not translated)
Ennen harjoittelun alkua valitse sellaista kirjallisuutta, joka tukee työskentelyäsi ja oppimistasi harjoittelussa. Kirjaa valitsemasi kirjallisuus harjoittelusuunnitelmaasi. Harjoittelun jälkeen hyödynnä raportissa lisäksi kirjallisuutta, jonka auttaa sinua tarkastelemaan harjoittelun aikaisia ilmiöitä ja asioita sekä reflektoimaan oppimistasi teoriaan kytkettynä. (not translated)
Tiina Parviainen, Leena Selkivuori, Kaija Peuna-Korpioja
Harjoittelu tapahtuu itsellesi vieraassa ammatillisessa oppilaitoksessa tai yksilöllisiin tavoitteisiisi pohjautuen muussa erityisopetuksen/erityisen tuen toimintaympäristössä. (not translated)
Lutakko Campus
Osa harjoittelusta on mahdollista tehdä ulkomailla, jos se on oppimistavoitteesi huomioon ottaen tarkoituksenmukaista. (not translated)
01.08.2022 - 31.07.2025
Tämä opintojakso on 6 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 162 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi.
Harjoittelusta kolme viikkoa on sinulle vieraassa oppilaitoksessa tehtävää monipuolista käytännön harjoittelua ja harjoittelunohjaajan kanssa käytävää ohjauskeskustelua. Muu työskentely on kirjallisuuteen perehtymistä, harjoittelusuunnitelman ja harjoitteluraportin työstämistä sekä ohjauskeskustelua oppimispiirissä ja vastuukouluttajan kanssa. (not translated)
01.06.2022 - 25.08.2022
Tämän opintojakson osaamisen hankit suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla kolmen viikon mittaisen, henkilökohtaisiin tavoitteisiisi perustuvan harjoittelun itsellesi vieraassa oppilaitoksessa. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi, harjoittelunohjaajan kanssa käytävät ohjauskeskustelut, oppimispiirin vertaisarviointi ja vastuukouluttajan kanssa käytävä ohjauskeskustelu.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee vastuukouluttajasi, kun kaikki harjoitteluun sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat harjoittelusuunnitelmasi ja harjoitteluraportti sekä ohjauskeskustelut. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Webinaarien ajankohdat ilmoitetaan syyslukukauden alussa. Opintojakso on avoinna
1.6.-31.12.2022. Voit aloittaa opintojakson, kun olet suorittanut opintojakson "Erityispedagoginen tietoperusta". (not translated)
Tämä opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Osaamista hankit osallistumalla opintojakson webinaareihin, perehtymällä verkkoaineistoon ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti tai oman oppimispiirin kanssa.
Opintojaksolla hankittu osaaminen konkretisoituu ja syventyy harjoittelussa. Harjoittelun ohjaajan ja mentorin kanssa käytävissä keskusteluissa syvennät tietoa ja osaamista oppilaitoskohtaisesta erityisen tuen suunnitelmallisuudesta ja yksilöllisen ohjausprosessin rakentamisesta. (not translated)
Ei tenttikirjallisuutta.
Suositeltava kirjallisuus:
Erityisopettajat ammatillisessa koulutuksessa. Kaikkonen, L. 2020
Laki ammatillisesta koulutuksesta ja säädös.
Hei me HOKSataan! Hirvonen, M. 2018 (not translated)
Tiina Parviainen, Leena Selkivuori, Kaisa Räty, Kaija Peuna-Korpioja
Lutakko Campus
Tähän opintojaksoon ei sisälly tenttiä. (not translated)
01.08.2022 - 31.12.2022
Tämä opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Se merkitsee, että sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 135 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä. (not translated)
01.06.2022 - 25.08.2022
Voit suorittaa tämän opintojakson oman aikataulusi/oppimispiirisi aikataulun mukaisesti ajalla 1.6.-31.12.2022 huomioiden webinaarien aikataulut, jotka ilmoitetaan syyslukukauden alussa. (not translated)
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit osallistumalla verkossa toteutuvaan opintojaksoon ja tekemällä siihen sisältyvät oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat suorittamalla hyväksytysti verkko-opintojakson sekä muut opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu opintojakson oppimistehtävistä. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina, joka sisältää sekä itsenäistä että oppimispiirin yhteistä työskentelyä. Oppimistehtäviin kuuluu webinaareja, haastatteluja, opintokäynti, opiskelumateriaaliin perehtymistä ja yhteistä jakamista.
Opintojakso toteutetaan yhdessä opinto-ohjaajakoulutuksen kanssa. Löydät sen MOODLEsta nimellä Ohjauspalveluiden järjestäminen ja moniammatillinen verkostotyö. (not translated)
Tiina Parviainen, Leena Selkivuori, Kaija Peuna-Korpioja, Jari Karttunen
Opintojakso sisältää keskusteluja ja haastatteluja työyhteisössäsi sekä opintokäynnin. (not translated)
Lutakko Campus
01.08.2022 - 31.07.2025
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 135 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä. (not translated)
01.06.2022 - 25.08.2022
Osaamisen hankkiminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit
1.osallistumalla verkko-opintoihin ja tekemällä oppimistehtävät sekä osallistumalla webinaareihin tai
2. aiempien opintojesi ja työkokemuksesi kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat
1. oppimistehtävillä ja verkkokeskusteluilla tai
2. kuvaamalla osaamistasi suhteessa tavoitteisiin ja näyttämällä sen esim. todistuksella, portfoliolla tai muulla verkkokurssin vastuuopettajan kanssa sopimallasi tavalla. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat toisten opiskelijoiden antama vertaisarviointi, itsearviointi ja verkkokeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee verkkokurssin vastuuopettaja, kun kaikki verkkokurssiin sisältyvät oppimistehtävät on tehty.
Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearviointi sekä webinaareihin liittyvät havainnoinnit ja arviointikeskustelut. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Opintojakso perustuu tutkivaan oppimiseen, itsenäiseen projetityöskentelyyn ja vertaisoppimiseen.
Kartoitat omalla työpaikallasi yhdessä muiden toimijoiden kanssa erityisen tuen kehittämistarpeita, joista valitset yhden kehitettämistehtäväsi aiheeksi. Laadit kirjallisen suunnitelman kehittämisestä. Kehittämistyösi tueksi valitset erityispedagogista kirjallisuutta, jota hyödynnät kehittämistehtäväsuunnitelmassa.
Toteutat kehittämistehtävän ja esittelet tekemääsi työtä
työyhteisössäsi.
Oppimispiiri on kehittämistyössä keskeinen; toimitte toistenne vertaisohjaajina ja -arvioijina ja harjoittelette samalla konsultatiivista työotetta. Keräät kehittämistyöstä palautetta myös työyhteisöltäsi. Tekemästäsi kehittämisestä ja saamastasi palautteesta kirjoitat teoreettisesti perustellun asiantuntijakirjoituksen. (not translated)
Opiskelija valitsee kehittämistyötä tukevaa kirjallisuutta. (not translated)
Tiina Parviainen, Leena Selkivuori, Kaija Peuna-Korpioja
Kehittämishanke toteutetaan työelämässä. (not translated)
Lutakko Campus
01.08.2022 - 31.07.2025
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 135 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät kehittämistyön suunnittelun toteutuksen ja arvoinnin sekä kirjoittamisen työllistävyyttä.
Suurin osa työskentelystä on itsenäistä suunnittelua, toimintaa ja kirjoittamista, jotka voit sovittaa omaan aikatauluusi. Opintojaksoon sisältyy myös oppimispiirityöskentelyä, oman työn esittelyä ja ohjauskeskustelu vastuukouluttajan kanssa, jolloin tekemisesi tulee sovittaa yhteisiin aikatauluihin. (not translated)
01.06.2022 - 25.08.2022
Osaamisen hankkiminen: hankit tämän opintojakson osaamisen suunnittelemalla ja toteuttamalla omalla työpaikallasi toteutettavan erityisen tuen kehittämishankkeen, työskentelemällä yhdessä oppimispiirisi kanssa ja kirjoittamalla teoreettisesti perustellun kehittämistehtäväsuunnitelman ja kehittämistä kuvaavan asiantuntijakirjoituksen.
Osaamisen osoittaminen: Tavoitteena olevan osaamisen osoitat suunnittelemalla ja toteuttamalla kehittämishankkeen, jonka kuvaat ja arvioit asiantuntijakirjoituksessa. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi, työyhteisöltä saatu palaute ja oppimispiirin vertaisarviointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista.
Arviointipäätöksen tekee vastuukouluttajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät; kehittämistehtäväsuunnittelma, asiantuntijakirjoitus ja itsearviointi. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Verkkokurssi on avoinna 6.6. - 15.9.2023
Opintojakson orientaatioluento on 7.6.2023. Opintojakson aihe ja osaamiset kootaan 25-26.8.2023 EO-opintojen ohjauspäivien yhteydessä järjestettävässä työpajassa. (not translated)
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja se sisältää orientaatioluennon ja asiat kokoavan työpajatyöskentelyn. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti verkossa opintojakson aineistoihin perehtyen ja tehtäviä tehden. Tehtäväkirjallisuus valitaan ja siihen perehdytään huolella. Opintojakson tehtävissä hyödynnetään kirjallisuutta, tutkittua tietoa, suhteessa omaan työhön, ammattialaan ja kokemuksiin eriyisestä tuesta. Opintojakson kokoavassa tehtävässä kirjoitetaan yhtenäinen teksti.
Opintojakson kouluttaja ohjaa ja opastaa orientaatioluennon ytheydessä sekä tarvittaessa sovittuna ajankohtina aineiston valintaa, sen käyttöä sekä tehtävien tekemistä. (not translated)
Ei tentittävää kirjallisuutta.
Opintojakson perusteokset:
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Uudistettu 4. painos. Jyväskylä. PS-kustannus.
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K., Siiskonen, T. 2019. Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti.
Opintojaksolla käytettävät ja tehtäviin suositeltavat tutkimusaineistot, verkkosivut ja -julkaisut on kuvattu verkkokurssin sivustoilla. (not translated)
Tiina Parviainen, Seija Eskola, Leena Selkivuori, Jari Karttunen
Main Campus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientaatio 2 h
- koontityöpaja työskentely ja valmistelut 8 h
- itsenäistä työskentelyä 120 h
- vertaisarviointi ja itsearviointi 4 h
- palaute 1 h (not translated)
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit osallistumalla orientaatioluentoon ja kokoavaan työpajatyöskentelyyn, perehtymällä opintojakson aineistoihin ja tekemällä niihin liittyvät tehtävät.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat verkkokurssin tehtävillä. Tehtävistä ilmenee erityispedagogiikan alan tutkimusaineistoihin ja kirjallisuuteen perehtyminen. Opintojakson osaamistavoitteet kokoavassa tehtävässä pohdit tarkastelemasi tutkimuksen menetelmällisiä valintoja, tulosten rakentumista, niiden merkittävyyttä ja sovellettavuutta ammatilliseen koulutukseen. Kirjaat tehtävään myös perusteltuja ehdotuksia jatkotutkimusaiheista. Opintojakson koontityöpajassa osoitat osaamista esittelemällä kokoavasta tehtävästä laatimasi koosteen, osallistumalla asiantuntevasti keskusteluun sekä antamalla kirjallisen vertaispalautteen yhdelle opiskelijakollegalle vastaavasta tehtävästä.
Opintojakson korvaaminen aiemmilla opinnoilla:
- Opintojakson voit korvata aiemmin suoritetuilla erityispedagogiikan perusopinnoilla (25op). Korvaavuutta ja sisällyttämistä haet erillisellä hakemuslomakkeella, johon liität kopion korvaavaksi esittämästäsi opintojen todistuksesta ja tarvittaessa sisältökuvauksen.
Opintojakson osaamisen tunnistaminen ja arviointi:
- Opintojaksosta voi hakea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja arviointia omalta kouluttajalta. Hakeminen tehdään erillisellä lomakkeella, johon liitetään 1) se kirjallinen aineisto, jonka perusteella tunnistamista ja arviointia haet ja 2) kirjoitettu arviointiaineiston osoittamasta osaamisesta suhteessa opintojakson osaamistavoitteeseen ja arviointikriteereihin. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat orientaatioluennolla ja koontipajassa aktiivinen osallistuminen, verkkoaineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät ja itsearviointi. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Tämä opintojakso jatkuu koko opintojen ajan. Opintojen alussa laadit oman henkilökohtaisen osaamisesi kehittämissuunnitelman (HOKS) ja yhdessä oppimispiirisi kanssa ryhmän yhteisen opiskelusuunnitelman (ROPS), joita päivitetään opintojen kuluessa. Opintojen ajan pidät päiväkirjaa sinulle merkityksellisistä asioista ja reflektoit omaa toimintaasi. Ammatillisen kasvun tukemiseksi valitset opintojen alussa itsellesi mentorin, jonka kanssa käyt ohjauskeskusteluja. Opintojen lopuksi työstät portfolion ja itsearvioinnin. Opintojen aikana osallistut henkilökohtaisiin ja oppimispiirin yhteisiin ohjauskeskusteluihin vastuukouluttajasi kanssa sekä ohjauspäiviin. Valitset omaa osaamisidentiteettiäsi kehittävää kirjallisuutta reflektoinnin tueksi. (not translated)
Valitse omaa ja oppimispiirisi osaamisen kehittymistä tukevaa kirjallisuutta tutkivan oppimisen menetelmän mukaisesti. (not translated)
Tiina Parviainen, Seija Eskola, Jari Karttunen
Opinnoissa hyödynnät omaa työtäsi ja oman toimintasi reflektointia osana opintoja. (not translated)
Main Campus
Ei tenttejä. Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä. (not translated)
01.08.2023 - 31.05.2026
Tämä opintojakso on 7 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 189 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä. Opintojakso kestää koko opintojen ajan.
Opintojaksolla työskennellään oppimispiirissä ja itsenäisesti. Opintojakson teemoja tarkastellaan myös vastuukouluttajasi kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa; oppimispiirin ohjauskeskusteluja on vähintään 3 kpl ja henkilökohtaisia ohjauskeskusteluja tarpeittesi mukaan. (not translated)
31.05.2023 - 24.08.2023
Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla vaadittavan osaamisen hankit arvioimalla omia osaamistarpeita laatimalla suunnitelman osaamisen hankkimisesta (HOKS), jota päivität ja toteutat koko opiskelun ajan. Oppimispiirisi kanssa laadit yhteisiin osaamistarpeisiinne pohjautuvat opiskelusuunnitelman (ROPS), joka ohjaa oppimispiirin toimintaa. Valitset ja luet omaa kehittymistäsi tukevaa kirjallisuutta. Opintojen loppuvaiheessa koostat osaamistasi kuvaavan portfolion ja itsearvioinnin sekä käyt päättökeskustelun ohjaavan kouluttajasi kanssa.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat työstämällä henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS), oppimispiirin yhteisen opiskelusuunnitelman (ROPS), portfolion ja itsearvioinnin sekä osallistumalla oppimispiirin ja henkilökohtaisiin ohjauskeskusteluihin. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat oppimispiirin vertaisarviointi, itsearviointi ja ohjauskeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee vastuuopettajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS, oppimispiirin yhteinen opiskelusuunnitelma ROPS sekä ohjaus- ja arviointikeskusteluista, portfoliosta ja itsearvioinnista.. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Valitset sellaisia opintoja, jotka syventävät ja/tai laajentavat ammatillisena erityisopettajana tarvitsemaasi osaamista. Määrittelet henkilökohtaisessa osaamisen kehittämissuunnitelmassasi oppimistarpeitasi ja neuvottelet niiden pohjalta vastuukouluttajasi kanssa osaamisen hankkimisesta, valinnaisiksi opinnoiksi soveltuvista opinnoista ja niiden suorittamisesta.
Opetusmenetelmät määrittyvät valitsemasi opintojakson opetusmenetelmien perustella. (not translated)
Tiina Parviainen, Seija Eskola, Jari Karttunen
Main Campus
01.08.2023 - 31.05.2026
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 135 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi ja valitsemastasi osaamisen hankkimisen tavasta. Opintojakson ajankohta määräytyy yksilöllisesti henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmasi mukaisesti. (not translated)
31.05.2023 - 24.08.2023
Osaamisen hankkiminen:
Opintojakson osaamisen hankit
a) suorittamalla omaehtoisia erityisopetuksen / erityisen tuen täydennyskoulutuksia tai
b) osallistumalla erityisopetuksen ammattipäiviin, seminaareihin tai konferensseihin ja laatimalla niistä itsearvioinnin sisältävän oppimispäiväkirjan tai
C) hyväksilukemalla aikaisemmin suoritettuja erityisen tuen osaamista syventäviä ja laajentavia opintoja, jotka olet suorittanut viimeksi kuluneiden kolmen vuoden aikana. Huomaa, että samoja opintoja ei voida hyväksilukea muissa opintojaksoissa eikä valinnaisiksi opinnoiksi hyväksilueta myöskään sellaisia opintoja, jotka sisältyvät hakukelpoisuuteen ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen eli hakututkintoon tai opettajan pedagogisiin opintoihin.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat oppimispäiväkirjalla ja koulutuksesta saadulla (osallistumis)todistuksella. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi ja ohjauskeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee oma vastuukouluttajasi, kun olet osoittanut osaamisesi todistuksilla ja oppimispäiväkirjalla. Arviointiaineiston muodostavat todistukset ja oppimispäiväkirja.
Jos hyväksiluettavan opintojakson laajuus on 5 opintopistettä tai enemmän, päätöksen hyväksiluekmisesta tekee opinto-ohjaaja.
Valinnaisten opintojen arviointitiedot saat opintojaksolta, jolle osallistut. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Opintojaksolla hankit osaamista tutkivan oppimisen menetelmää hyödyntäen. Määrität opintojakson osaamistavoitteiden sekä omien henkilökohtaisten ja oppimispiirin tavoitteiden pohjalta tutkimuskysymyksiä.
Näihin haet vastauksia yhdessä oppimispiirisi kanssa pohtien, haastatellen ja havainnoiden, omaa työtänne ja oppilaitoksenne erityisen tuen toimintamalleja tutkien, kirjallisuuteen perehtyen ja osaamista jakaen. Osallistut ohjauspäiviin ja oppimispiirikokoontumisiin, joissa tarkastellaan ennakkotehtävien kautta yhdessä erilaisia oppimisvaikeuksia ja oppimisen haasteita sekä erilaisia tukikeinoja ja yhteistyömalleja. Yhteiset kokoontumiset ovat olennainen osa osaamisen hankkimista. Työstätte yhdessä myös ennalta määriteltyjä oppimistehtäviä.
Opintojaksolla hankittu osaaminen konkretisoituu harjoittelussa. Opintojakson toteutus suunnitellaan osittain osana ryhmän opiskelusuunnitelmaa ja toteutetaan koko opiskeluajan jatkuvana prosessina. Oppimispiirin työskentelyä ohjaa vastuukouluttajanne. Oppimistanne tukevat kaikki kouluttajat. (not translated)
Ei tenttikirjallisuutta.
Valitset omaa ja oppimispiirisi oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevaa kirjallisuutta. (not translated)
Tiina Parviainen, Seija Eskola, Jari Karttunen
Tällä opintojaksolla osaamisen hankkiminen kytkeytyy omassa työssä tehtäviin havaintoihin, kokeiluihin ja omien opiskelijoittesi ohjaamiseen. (not translated)
Main Campus
01.08.2023 - 31.05.2026
Tämä opintojakso on 22 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 594 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi ja oppimispiirisi yhteisestä työskentelystä, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä. Opintojakso ulottuu koko opiskelun ajalle.
Tällä opintojaksolla oppimispiiri työskentelee yhdessä, mikä edellyttää yhteisen aikataulutuksen tekemistä ja siitä kiinnipitämistä. (not translated)
31.05.2023 - 24.08.2023
Osaamisen hankkiminen:
Tämän opintojakson osaamisen hankit osallistumalla oppimispiirityöskentelyyn, tekemällä opintojaksoon kuuluvat tehtävät ja reflektoimalla omaa työskentelyäsi.
Sinulla voi olla jo aiemmin hankittua osaamista opintojakson sisällöistä.
Osaamisen osoittaminen:
Opintojakson osaamisen osoitat oppimistehtävillä, oppimispiirin kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa ja opintojen lopussa tehtävällä itsearvioinnilla.
Aiemmin hankitun osaamisen voit osoittaa kuvaamalla, miten osaaminen on hankittu ja osoittamalla sen oman vastuukouluttajasi kanssa sopimallasi tavalla. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat oppimispiirin vertaisarviointi, itsearviointi ja yhteiset ohjauskeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee vastuuopettajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearviointi ja ohjauskeskusteluihin sisältyvä havainnointi. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Harjoittelu pohjautuu henkilökohtaisiin, omalle oppimisellesi asettamiisi tavoitteisiin, jotka kuvaat ennen harjoittelua tehtävässä harjoittelusuunnitelmassa. Harjoittelua et voi tehdä omassa työssäsi, vaan toteutat sen itsellesi uudessa toimintaympäristössä. Harjoittelupaikka voi olla ammatillisessa erityisoppilaitoksessa, yleisessä ammattioppilaitoksessa tai yksilöllisiin tavoitteisiin pohjautuen muussa erityisopetuksen/erityisen tuen toimintaympäristössä.
Ennen harjoittelusuunnitelman tekoa tutustut harjoitteluympäristöön/-paikkaan ja valitset harjoittelua taustoittavaa kirjallisuutta. Sovit myös harjoittelunohjaajasta, jonka tulee olla harjoittelupaikkasi erityisopettaja. Harjoittelun voit aloittaa yksilöllisen aikataulun mukaisesti sen jälkeen, kun vastuukouluttajasi on hyväksynyt harjoittelusuunnitelmasi.
Harjoittelun toteutat harjoittelusuunnitelman mukaisesti. Harjoittelun aikana suunnittelet ja toteutat erityisen tuen oppimiskokonaisuuksia yhdessä opiskelijoiden ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Harjoittelussa ohjaat erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden oppimista ja reflektoit toimintaasi ja oppimistasi suhteessa harjoittelun tavoitteisiin. Harjoittelua ohjaava erityisopettaja tukee osaamisesi kehittymistä antamalla palautetta. Harjoittelun jälkeen käyt palautekeskustelun myös oman oppimispiirisi ja vastuukouluttajasi kanssa. Oppimisen reflektoimiseksi on hyvä pitää oppimispäiväkirjaa.
Harjoittelusta laadit kirjallisuuteen ja päiväkirjaasi pohjautuvan harjoitteluraportin. Raportissa reflektoit osaamisesi kehittymistä ja tavoitteittesi saavuttamista sekä yhdistät käytännön kokemukset ja teoreettista tietoa erityisopettajan käyttöteorian perustaksi. Raportissa pohdit myös saadun ohjauksen ja harjoittelun merkitystä osaajaidentiteettisi kehittymisessä. (not translated)
Ennen harjoittelun alkua valitse sellaista kirjallisuutta, joka tukee työskentelyäsi ja oppimistasi harjoittelussa. Kirjaa valitsemasi kirjallisuus harjoittelusuunnitelmaasi. Harjoittelun jälkeen hyödynnä raportissa lisäksi kirjallisuutta, jonka auttaa sinua tarkastelemaan harjoittelun aikaisia ilmiöitä ja asioita sekä reflektoimaan oppimistasi teoriaan kytkettynä. (not translated)
Tiina Parviainen, Seija Eskola, Jari Karttunen
Harjoittelu tapahtuu itsellesi vieraassa ammatillisessa oppilaitoksessa tai yksilöllisiin tavoitteisiisi pohjautuen muussa erityisopetuksen/erityisen tuen toimintaympäristössä. (not translated)
Main Campus
Osa harjoittelusta on mahdollista tehdä ulkomailla, jos se on oppimistavoitteesi huomioon ottaen tarkoituksenmukaista. (not translated)
01.08.2023 - 31.05.2026
Tämä opintojakso on 6 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 162 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi.
Harjoittelusta kolme viikkoa on sinulle vieraassa oppilaitoksessa tehtävää monipuolista käytännön harjoittelua ja harjoittelunohjaajan kanssa käytävää ohjauskeskustelua. Muu työskentely on kirjallisuuteen perehtymistä, harjoittelusuunnitelman ja harjoitteluraportin työstämistä sekä ohjauskeskustelua oppimispiirissä ja vastuukouluttajan kanssa. (not translated)
31.05.2023 - 24.08.2023
Tämän opintojakson osaamisen hankit suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla kolmen viikon mittaisen, henkilökohtaisiin tavoitteisiisi perustuvan harjoittelun itsellesi vieraassa oppilaitoksessa. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi, harjoittelunohjaajan kanssa käytävät ohjauskeskustelut, oppimispiirin vertaisarviointi ja vastuukouluttajan kanssa käytävä ohjauskeskustelu.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee vastuukouluttajasi, kun kaikki harjoitteluun sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat harjoittelusuunnitelmasi ja harjoitteluraportti sekä ohjauskeskustelut. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Webinaarien ajankohdat ilmoitetaan kesäkuussa. Opintojakso on avoinna 7.6.-31.12.2023.
Voit aloittaa opintojakson, kun olet suorittanut opintojakson "Erityispedagoginen tietoperusta". (not translated)
Tämä opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, opintoihin sisältyy myös tutustumiskäynti ja keskusteluja. Osaamista hankit osallistumalla opintojakson webinaareihin, perehtymällä verkkoaineistoon, tutustumalla ammatillisen koulutuksen erityisen tuen järjestämiseen ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti tai oman oppimispiirin kanssa. Oppimispiirisi ja mentorisi kanssa käytävissä keskusteluissa syvennät tietoa ja osaamista oppilaitoskohtaisesta erityisen tuen suunnitelmallisuudesta ja yksilöllisen ohjausprosessin rakentamisesta. Opintojaksolla hankittu osaaminen konkretisoituu ja syventyy harjoittelussa. (not translated)
Ei tenttikirjallisuutta.
Suositeltava kirjallisuus:
Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/ 2017 ja Asetus ammatillisesta koulutuksesta säädös.
Erityisen tuen opas. ePerusteet. Opetushallitus.
Goman ym. 2021. Erityinen tuki voimavaraksi - Arviointi ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta. Karvi.
Kaikkonen, L. 2020. Erityisopettajat ammatillisessa koulutuksessa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. (not translated)
Tiina Parviainen, Seija Eskola, Jari Karttunen
Main Campus
Tähän opintojaksoon ei sisälly tenttiä. (not translated)
01.08.2023 - 06.01.2024
Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Se merkitsee, että sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 135 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä. Opintojakso ajoittuu opiskelun 1. lukukaudelle. (not translated)
31.05.2023 - 24.08.2023
Voit suorittaa opintojakson oman aikataulusi/oppimispiirisi aikataulun mukaisesti ajalla 1.6.-31.12.2023 huomioiden webinaarien aikataulut, jotka ilmoitetaan kesäkuun alussa. (not translated)
Opintojakson tavoitteena olevan osaamisen hankit osallistumalla verkossa toteutuvaan opintojaksoon ja tekemällä siihen sisältyvät oppimistehtävät. Opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat suorittamalla hyväksytysti verkko-opintojakson sekä muut opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät.
Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta. Sinulla on mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu opintojakson oppimistehtävistä. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina, joka sisältää sekä itsenäistä että oppimispiirin yhteistä työskentelyä. Oppimistehtäviin kuuluu webinaareja, haastatteluja, opintokäynti, opiskelumateriaaliin perehtymistä ja yhteistä jakamista.
Opintojakso toteutetaan yhdessä opinto-ohjaajakoulutuksen kanssa. Löydät sen MOODLEsta nimellä Ohjauspalveluiden järjestäminen ja moniammatillinen verkostotyö. (not translated)
Tiina Parviainen, Seija Eskola, Jari Karttunen
Opintojakso sisältää keskusteluja ja haastatteluja työyhteisössäsi sekä opintokäynnin. (not translated)
Main Campus
01.08.2023 - 31.05.2026
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 135 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä. (not translated)
31.05.2023 - 24.08.2023
Osaamisen hankkiminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit
1.osallistumalla verkko-opintoihin ja tekemällä oppimistehtävät sekä osallistumalla webinaareihin tai
2. aiempien opintojesi ja työkokemuksesi kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat
1. oppimistehtävillä ja verkkokeskusteluilla tai
2. kuvaamalla osaamistasi suhteessa tavoitteisiin ja näyttämällä sen esim. todistuksella, portfoliolla tai muulla verkkokurssin vastuuopettajan kanssa sopimallasi tavalla. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat toisten opiskelijoiden antama vertaisarviointi, itsearviointi ja verkkokeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee verkkokurssin vastuuopettaja, kun kaikki verkkokurssiin sisältyvät oppimistehtävät on tehty.
Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearviointi sekä webinaareihin liittyvät havainnoinnit ja arviointikeskustelut. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education
Finnish
Opintojakso perustuu tutkivaan oppimiseen, itsenäiseen projektityöskentelyyn ja vertaisoppimiseen.
Kartoitat omalla työpaikallasi yhdessä muiden toimijoiden kanssa erityisen tuen kehittämistarpeita, joista valitset yhden kehitettämistehtäväsi aiheeksi. Laadit kirjallisen suunnitelman kehittämisestä. Kehittämistyösi tueksi valitset erityispedagogista kirjallisuutta, jota hyödynnät kehittämistehtäväsuunnitelmassa.
Toteutat kehittämistehtävän ja esittelet tekemääsi työtä työyhteisössäsi.
Oppimispiiri on toimii kehittämistehtävän vertaisohjaajina ja -arvioijina, jolloin harjoittelette samalla konsultatiivista työotetta. Keräät kehittämistyöstä palautetta myös työyhteisöltäsi. Tekemästäsi kehittämisestä ja saamastasi palautteesta kirjoitat teoreettisesti perustellun asiantuntijakirjoituksen. (not translated)
Valitset kehittämistyötä tukevaa kirjallisuutta ja hyödynnät sitä kehittämistyössäsi. (not translated)
Tiina Parviainen, Seija Eskola, Jari Karttunen
Kehittämishanke toteutetaan työelämässä. (not translated)
Main Campus
01.08.2023 - 31.05.2026
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 135 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät kehittämistyön suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä kirjoittamisen työllistävyyttä. Kehittämistehtävän ajankohdat määrittelet henkilökohtaisen osaamsesn kehittämissuunnitelmasi mukaisesti.
Suurin osa työskentelystä on itsenäistä suunnittelua, toimintaa ja kirjoittamista, jotka voit sovittaa omaan aikatauluusi. Opintojaksoon sisältyy myös oppimispiirityöskentelyä, oman työn esittelyä ja ohjauskeskustelu vastuukouluttajan kanssa, jolloin tekemisesi tulee sovittaa yhteisiin aikatauluihin. (not translated)
31.05.2023 - 24.08.2023
Osaamisen hankkiminen
Hankit tämän opintojakson osaamisen suunnittelemalla ja toteuttamalla omalla työpaikallasi toteutettavan erityisen tuen kehittämishankkeen, työskentelemällä yhdessä oppimispiirisi kanssa ja kirjoittamalla teoreettisesti perustellun kehittämistehtäväsuunnitelman ja kehittämistä kuvaavan asiantuntijakirjoituksen.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat suunnittelemalla ja toteuttamalla kehittämishankkeen, jonka kuvaat ja arvioit asiantuntijakirjoituksessa. (not translated)
0 - 50
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi, työyhteisöltä saatu palaute ja oppimispiirin vertaisarviointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista.
Arviointipäätöksen tekee vastuukouluttajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät; kehittämistehtäväsuunnittelma, asiantuntijakirjoitus ja itsearviointi. (not translated)
Vocational Special Needs Teacher Education
Face-to-face
School of Professional Teacher Education