Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva toimintaterapiaLaajuus (5 op)

Tunnus: STTS2011

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Emmi Ritvos

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opiskelet näyttöön perustuvan toimintaterapian perustaa ja prosessia.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapiapalvelujen johtamisen ja edistämisen osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaamisen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen tunnet oman asiantuntijuusalueesi tietoperustaa ja kykenet pohtimaan sen soveltamista käytännön työhön. Ymmärrät ja osaat selittää toimintaterapian näyttöön perustuvan prosessin vaiheet. Osaat hakea ajankohtaista tietoa toimintaterapiasta. Kykenet arvioimaan näytön laatua ja näytön yhdistämistä käytännön työhön.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohtiin ja prosessiin. Mitä näyttöön perustuvuus tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa toimintaterapeutin työtä? Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia toimintaterapian hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin lehtiin, kuten AJOT ja SJOT.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Tyydyttyvä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti sekä ansiokkaasti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Ongelma on jollakin tavalla ajankohtainen toimintaterapian alalla. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on ansiokkaasti ja monipuolisesti perusteltua. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Oppimateriaalit

Alnervik, A. & Linddah,l I. Value of occupational therapy –about evidence-based occupational therapy. The Swedish Association of Occupational Therapists (FSA). 2011.

Muu ajankohtainen kurssilla esitetty materiaali

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Anu Halonen
  • Emmi Ritvos
Vastuuopettaja

Emmi Ritvos

Ryhmät
  • STT23S1
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opiskelet näyttöön perustuvan toimintaterapian perustaa ja prosessia.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapiapalvelujen johtamisen ja edistämisen osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaamisen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen tunnet oman asiantuntijuusalueesi tietoperustaa ja kykenet pohtimaan sen soveltamista käytännön työhön. Ymmärrät ja osaat selittää toimintaterapian näyttöön perustuvan prosessin vaiheet. Osaat hakea ajankohtaista tietoa toimintaterapiasta. Kykenet arvioimaan näytön laatua ja näytön yhdistämistä käytännön työhön.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohtiin ja prosessiin. Mitä näyttöön perustuvuus tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa toimintaterapeutin työtä? Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia toimintaterapian hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin lehtiin, kuten AJOT ja SJOT.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alnervik, A. & Linddah,l I. Value of occupational therapy –about evidence-based occupational therapy. The Swedish Association of Occupational Therapists (FSA). 2011.

Ajankohtainen kurssilla esitetty materiaali ja tutkimusartikkelit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso rakentuu 6 teemasta liittyen näyttöön perustuvaan prosessiin. Näiden parissa työskentelet flipped learning periaatteella eli jokaiseen teemaan tutustutaan ensin itsenäisesti joko lukemalla annettua materiaalia tai katsomalla tallenne. Tämän jälkeen osallistut interaktiiviseen webinaariin, jossa käsitellään teemaa yhdessä ja tehdään erilaisia pieniä ryhmätehtäviä. Webinaarin aikana tai jälkeen tehdään vielä teemaan liittyvä viikkotehtävä joko yksin tai ryhmässä. Opintojaksolla rakennetaan ryhmissä harjoitustehtävä, jossa jokaisen teeman oppeja harjoitellaan ja lopuksi osaaminen osoitetaan tentissä.

Teet opintojaksolla itsearviointia, vertaisarviointia ryhmässä sekä saat palautetta opettajalta. Opintojakson puolivälissä on mahdollista antaa palautetta, jonka perusteella opettaja muovaa viimeisten teemojen webinaareja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kuormitus 5op eli 135t:

Webinaarit ja niihin valmistautuminen (tallenteet & kirjallinen materiaali) 27t
Viikkotehtävät liittyen teemoihin 1-6 27t
Ryhmätyö 54t
Tentti 27t

Sisällön jaksotus

Opintojakso rakentuu 6 teemasta, joista jokaisen parissa työskennellään noin 1 viikko. Ryhmätyötä rakennetaan teemojen oppien perusteella pitkin opintojaksoa ja palautetaan opintojakson lopuksi. Tentti tehdään opintojakson lopuksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla voi seurata etenemistäsi edistymisen seurannan kautta ja saat palautetta pitkin opintojaksoa. Osasta tehtävistä opettaja antaa kirjallista palautetta ja webinaareissa suullista palautetta. Lisäksi teet itsearviointia sekä vertaisarviointia. Numeraalisesti arvioitavia tehtäviä ovat ryhmätyö 50% ja tentti 50%. Pienemmät tehtävät hyv/täydennettävä.

Opiskelijoiden paikkamäärät:
Avoin AMK 5 paikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Tyydyttyvä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti sekä ansiokkaasti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Ongelma on jollakin tavalla ajankohtainen toimintaterapian alalla. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on ansiokkaasti ja monipuolisesti perusteltua. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Anu Halonen
  • Emmi Ritvos
Vastuuopettaja

Emmi Ritvos

Ryhmät
  • STT24KM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote
  • ZJASTT24KM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutti monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opiskelet näyttöön perustuvan toimintaterapian perustaa ja prosessia.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapiapalvelujen johtamisen ja edistämisen osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaamisen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen tunnet oman asiantuntijuusalueesi tietoperustaa ja kykenet pohtimaan sen soveltamista käytännön työhön. Ymmärrät ja osaat selittää toimintaterapian näyttöön perustuvan prosessin vaiheet. Osaat hakea ajankohtaista tietoa toimintaterapiasta. Kykenet arvioimaan näytön laatua ja näytön yhdistämistä käytännön työhön.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohtiin ja prosessiin. Mitä näyttöön perustuvuus tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa toimintaterapeutin työtä? Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia toimintaterapian hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin lehtiin, kuten AJOT ja SJOT.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alnervik, A. & Linddah,l I. Value of occupational therapy –about evidence-based occupational therapy. The Swedish Association of Occupational Therapists (FSA). 2011.

Ajankohtainen kurssilla esitetty materiaali ja tutkimusartikkelit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso rakentuu 6 teemasta liittyen näyttöön perustuvaan prosessiin. Näiden parissa työskentelet flipped learning periaatteella eli jokaiseen teemaan tutustutaan ensin itsenäisesti joko lukemalla annettua materiaalia tai katsomalla tallenne. Tämän jälkeen osallistut interaktiiviseen webinaariin, jossa käsitellään teemaa yhdessä ja tehdään erilaisia pieniä ryhmätehtäviä. Webinaarin aikana tai jälkeen tehdään vielä teemaan liittyvä viikkotehtävä joko yksin tai ryhmässä. Opintojaksolla rakennetaan ryhmissä harjoitustehtävä, jossa jokaisen teeman oppeja harjoitellaan ja lopuksi osaaminen osoitetaan tentissä.

Teet opintojaksolla itsearviointia, vertaisarviointia ryhmässä sekä saat palautetta opettajalta. Opintojakson puolivälissä on mahdollista antaa palautetta, jonka perusteella opettaja muovaa viimeisten teemojen webinaareja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kuormitus 5op eli 135t:

Webinaarit ja niihin valmistautuminen (tallenteet & kirjallinen materiaali) 27t
Viikkotehtävät liittyen teemoihin 1-6 27t
Ryhmätyö 54t
Tentti 27t

Sisällön jaksotus

Opintojakso rakentuu 6 teemasta, joista jokaisen parissa työskennellään noin 1 viikko. Ryhmätyötä rakennetaan teemojen oppien perusteella pitkin opintojaksoa ja palautetaan opintojakson lopuksi. Tentti tehdään opintojakson lopuksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla voi seurata etenemistäsi edistymisen seurannan kautta ja saat palautetta pitkin opintojaksoa. Osasta tehtävistä opettaja antaa kirjallista palautetta ja webinaareissa suullista palautetta. Lisäksi teet itsearviointia sekä vertaisarviointia. Numeraalisesti arvioitavia tehtäviä ovat ryhmätyö 50% ja tentti 50%. Pienemmät tehtävät hyv/täydennettävä.

Opiskelijoiden paikkamäärät:
Avoin AMK: 5 paikkaa väylälle
Avoin AMK: 3 paikkaa joustavalle väylälle (sovittu Emmin kanssa)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Tyydyttyvä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti sekä ansiokkaasti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Ongelma on jollakin tavalla ajankohtainen toimintaterapian alalla. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on ansiokkaasti ja monipuolisesti perusteltua. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Anu Halonen
  • kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
  • Emmi Ritvos
Ryhmät
  • STT23SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJASTT23SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutti monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opiskelet näyttöön perustuvan toimintaterapian perustaa ja prosessia.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapiapalvelujen johtamisen ja edistämisen osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaamisen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen tunnet oman asiantuntijuusalueesi tietoperustaa ja kykenet pohtimaan sen soveltamista käytännön työhön. Ymmärrät ja osaat selittää toimintaterapian näyttöön perustuvan prosessin vaiheet. Osaat hakea ajankohtaista tietoa toimintaterapiasta. Kykenet arvioimaan näytön laatua ja näytön yhdistämistä käytännön työhön.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohtiin ja prosessiin. Mitä näyttöön perustuvuus tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa toimintaterapeutin työtä? Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia toimintaterapian hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin lehtiin, kuten AJOT ja SJOT.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Tyydyttyvä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti sekä ansiokkaasti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Ongelma on jollakin tavalla ajankohtainen toimintaterapian alalla. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on ansiokkaasti ja monipuolisesti perusteltua. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 29.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Emmi Ritvos
Vastuuopettaja

Emmi Ritvos

Ryhmät
  • STT22S1
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opiskelet näyttöön perustuvan toimintaterapian perustaa ja prosessia.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapiapalvelujen johtamisen ja edistämisen osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaamisen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen tunnet oman asiantuntijuusalueesi tietoperustaa ja kykenet pohtimaan sen soveltamista käytännön työhön. Ymmärrät ja osaat selittää toimintaterapian näyttöön perustuvan prosessin vaiheet. Osaat hakea ajankohtaista tietoa toimintaterapiasta. Kykenet arvioimaan näytön laatua ja näytön yhdistämistä käytännön työhön.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohtiin ja prosessiin. Mitä näyttöön perustuvuus tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa toimintaterapeutin työtä? Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia toimintaterapian hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin lehtiin, kuten AJOT ja SJOT.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Tyydyttyvä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti sekä ansiokkaasti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Ongelma on jollakin tavalla ajankohtainen toimintaterapian alalla. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on ansiokkaasti ja monipuolisesti perusteltua. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Kaisa Jokinen
  • Emmi Ritvos
Vastuuopettaja

Emmi Ritvos

Ryhmät
  • STT22SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
  • ZJASTT22SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutti monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opiskelet näyttöön perustuvan toimintaterapian perustaa ja prosessia.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapiapalvelujen johtamisen ja edistämisen osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaamisen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen tunnet oman asiantuntijuusalueesi tietoperustaa ja kykenet pohtimaan sen soveltamista käytännön työhön. Ymmärrät ja osaat selittää toimintaterapian näyttöön perustuvan prosessin vaiheet. Osaat hakea ajankohtaista tietoa toimintaterapiasta. Kykenet arvioimaan näytön laatua ja näytön yhdistämistä käytännön työhön.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohtiin ja prosessiin. Mitä näyttöön perustuvuus tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa toimintaterapeutin työtä? Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia toimintaterapian hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin lehtiin, kuten AJOT ja SJOT.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alnervik, A. & Linddah,l I. 2011. Value of occupational therapy –about evidence-based occupational therapy. The Swedish Association of Occupational Therapists (FSA).

Snodgrass, J. & Amini, D. 2017. Occupational therapy practice guidelines for adults with musculoskeletal conditions. AOTA practice guidelines series. Bethesda, MD: AOTA Press. E-kirja.

Noyes, S. & Lannigan, E.G. 2019. Occupational therapy practice guidelines for adults living with serious mental illness. AOTA practice guidelines series. Bethesda, MD: AOTA Press. E-kirja.

Poole, J., Siegel, P. & Tencza, M.J. 2017. Occupational therapy practice guidelines for adults with arthritis and other rheumatic conditions. AOTA practice guidelines series. Bethesda, MD: AOTA Press. E-kirja.

Smallfield, S., Elliott, S. & Leland, N.E. 2019. Occupational therapy practice guidelines for productive aging for community-dwelling older adults. AOTA practice guidelines series. Bethesda, MD: AOTA Press. E-kirja.

Watling, R., Miller Kuhaneck, H., Parham, L. D. & Schaaf, R. 2018. Occupational therapy practice guidelines for children and youth with challenges in sensory integration and sensory processing. AOTA practice guidelines series. Bethesda, MD: AOTA Press. E-kirja.


Artikkelit:
Tomlin, G., & Borgetto, B. 2011. Research pyramid: A new evidence-based practice model for occupational therapy. American Journal of Occupational Therapy, 65(2), 189-196.

Stanley, M., & Nayar, S. 2014. Methodological rigour: Ensuring quality in occupational therapy qualitative research. New Zealand Journal of Occupational Therapy, 61(1), 6.

Frank, G. & Polkinghorne, D. 2010. Qualitative Research in Occupational Therapy: From the First to the Second Generation. Occupation, Participation and Health. Vol. 30, No. 2.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, nauhoitteet, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely, tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit ja nauhoitteet 1op
Itsenäinen opiskelu 1op
Ryhmätyö 2op
Tentti 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Arvosana muodostuu 50% tentistä ja 50% ryhmätyöstä. Myös kaikki pienemmät tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Tyydyttyvä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti sekä ansiokkaasti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Ongelma on jollakin tavalla ajankohtainen toimintaterapian alalla. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on ansiokkaasti ja monipuolisesti perusteltua. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 28.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Emmi Ritvos
  • Kaisa Jokinen
Vastuuopettaja

Emmi Ritvos

Ryhmät
  • STT21S1
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opiskelet näyttöön perustuvan toimintaterapian perustaa ja prosessia.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapiapalvelujen johtamisen ja edistämisen osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaamisen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen tunnet oman asiantuntijuusalueesi tietoperustaa ja kykenet pohtimaan sen soveltamista käytännön työhön. Ymmärrät ja osaat selittää toimintaterapian näyttöön perustuvan prosessin vaiheet. Osaat hakea ajankohtaista tietoa toimintaterapiasta. Kykenet arvioimaan näytön laatua ja näytön yhdistämistä käytännön työhön.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohtiin ja prosessiin. Mitä näyttöön perustuvuus tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa toimintaterapeutin työtä? Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia toimintaterapian hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin lehtiin, kuten AJOT ja SJOT.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alnervik, A. & Linddah,l I. 2011. Value of occupational therapy –about evidence-based occupational therapy. The Swedish Association of Occupational Therapists (FSA).

Snodgrass, J. & Amini, D. 2017. Occupational therapy practice guidelines for adults with musculoskeletal conditions. AOTA practice guidelines series. Bethesda, MD: AOTA Press. E-kirja.

Noyes, S. & Lannigan, E.G. 2019. Occupational therapy practice guidelines for adults living with serious mental illness. AOTA practice guidelines series. Bethesda, MD: AOTA Press. E-kirja.

Poole, J., Siegel, P. & Tencza, M.J. 2017. Occupational therapy practice guidelines for adults with arthritis and other rheumatic conditions. AOTA practice guidelines series. Bethesda, MD: AOTA Press. E-kirja.

Smallfield, S., Elliott, S. & Leland, N.E. 2019. Occupational therapy practice guidelines for productive aging for community-dwelling older adults. AOTA practice guidelines series. Bethesda, MD: AOTA Press. E-kirja.

Watling, R., Miller Kuhaneck, H., Parham, L. D. & Schaaf, R. 2018. Occupational therapy practice guidelines for children and youth with challenges in sensory integration and sensory processing. AOTA practice guidelines series. Bethesda, MD: AOTA Press. E-kirja.


Artikkelit:
Tomlin, G., & Borgetto, B. 2011. Research pyramid: A new evidence-based practice model for occupational therapy. American Journal of Occupational Therapy, 65(2), 189-196.

Stanley, M., & Nayar, S. 2014. Methodological rigour: Ensuring quality in occupational therapy qualitative research. New Zealand Journal of Occupational Therapy, 61(1), 6.

Frank, G. & Polkinghorne, D. 2010. Qualitative Research in Occupational Therapy: From the First to the Second Generation. Occupation, Participation and Health. Vol. 30, No. 2.

Opetusmenetelmät

Webinaarit, nauhoitteet, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely, tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit ja nauhoitteet 1op
Itsenäinen opiskelu 1op
Ryhmätyö 2op
Tentti 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Arvosana muodostuu 50% tentistä ja 50% ryhmätyöstä. Myös kaikki pienemmät tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Tyydyttyvä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti sekä ansiokkaasti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Ongelma on jollakin tavalla ajankohtainen toimintaterapian alalla. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on ansiokkaasti ja monipuolisesti perusteltua. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Mari Kantanen
Ryhmät
  • STT22KMTE
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opiskelet näyttöön perustuvan toimintaterapian perustaa ja prosessia.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapiapalvelujen johtamisen ja edistämisen osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaamisen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen tunnet oman asiantuntijuusalueesi tietoperustaa ja kykenet pohtimaan sen soveltamista käytännön työhön. Ymmärrät ja osaat selittää toimintaterapian näyttöön perustuvan prosessin vaiheet. Osaat hakea ajankohtaista tietoa toimintaterapiasta. Kykenet arvioimaan näytön laatua ja näytön yhdistämistä käytännön työhön.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohtiin ja prosessiin. Mitä näyttöön perustuvuus tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa toimintaterapeutin työtä? Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia toimintaterapian hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin lehtiin, kuten AJOT ja SJOT.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Tyydyttyvä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti sekä ansiokkaasti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Ongelma on jollakin tavalla ajankohtainen toimintaterapian alalla. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on ansiokkaasti ja monipuolisesti perusteltua. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

18 - 35

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Emmi Ritvos
  • Kristiina Juntunen
  • Kaisa Jokinen
Ryhmät
  • STT20S1
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opiskelet näyttöön perustuvan toimintaterapian perustaa ja prosessia.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapiapalvelujen johtamisen ja edistämisen osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaamisen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen tunnet oman asiantuntijuusalueesi tietoperustaa ja kykenet pohtimaan sen soveltamista käytännön työhön. Ymmärrät ja osaat selittää toimintaterapian näyttöön perustuvan prosessin vaiheet. Osaat hakea ajankohtaista tietoa toimintaterapiasta. Kykenet arvioimaan näytön laatua ja näytön yhdistämistä käytännön työhön.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohtiin ja prosessiin. Mitä näyttöön perustuvuus tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa toimintaterapeutin työtä? Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia toimintaterapian hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin lehtiin, kuten AJOT ja SJOT.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Tyydyttyvä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti sekä ansiokkaasti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Ongelma on jollakin tavalla ajankohtainen toimintaterapian alalla. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on ansiokkaasti ja monipuolisesti perusteltua. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

18 - 45

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Emmi Ritvos
  • Kristiina Juntunen
  • Kaisa Jokinen
Vastuuopettaja

Emmi Ritvos

Ryhmät
  • ZJA21SSTM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, toimintaterapeutit monimuoto
  • STT21SM
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opiskelet näyttöön perustuvan toimintaterapian perustaa ja prosessia.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapiapalvelujen johtamisen ja edistämisen osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaamisen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen tunnet oman asiantuntijuusalueesi tietoperustaa ja kykenet pohtimaan sen soveltamista käytännön työhön. Ymmärrät ja osaat selittää toimintaterapian näyttöön perustuvan prosessin vaiheet. Osaat hakea ajankohtaista tietoa toimintaterapiasta. Kykenet arvioimaan näytön laatua ja näytön yhdistämistä käytännön työhön.

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohtiin ja prosessiin. Mitä näyttöön perustuvuus tarkoittaa ja miksi se on oleellinen osa toimintaterapeutin työtä? Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja sen viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia toimintaterapian hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin lehtiin, kuten AJOT ja SJOT.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoimen AMK:n paikat toimintaterapeutin polun opiskelijoille

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita. Tutkimustiedon lukeminen ja sen kriittinen arvioiminen onnistuvat aloittelevalla tasolla. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Tyydyttyvä 2
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman laajemmalla tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä.

Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla ja näytön kriittinen arvioiminen on perusteltua sekä monipuolista. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvan toimintaterapian lähtökohdat sekä vaiheet monipuolisesti sekä ansiokkaasti. Pystyt nimeämään näyttöön perustuvan prosessin aloittavan kliinisen ongelman yksityiskohtaisella tasolla. Ongelma on jollakin tavalla ajankohtainen toimintaterapian alalla. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon valinta on hyvin sopivaa suhteessa asetettuun kliiniseen ongelmaan. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Näytön kriittinen arvioiminen on ansiokkaasti ja monipuolisesti perusteltua. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökulmasta. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykynet nimeämään ja pohtimaan toimintaterapian ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti.