Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Suomi
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn,
Ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä työtä tehden.
Oppimateriaali informoidaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.
Maarit Miettinen
Opintojakson sisällöt liittyvät kansainväliseen ja monikulttuuriseen osaamiseen ja sen kehittämiseen.
04.01.2021 - 19.04.2021
OPETTAJANKOULUTUKSESSA
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä), josta itsenäistä työskentelyä 135h.
28.09.2020 - 09.10.2020
Opintojakso alkaa 4.1.2021 ja päättyy 19.4.2021. Opintojakso tehdään kokonaisuudessaan tuona aikana omaan tahtiin verkko-oppimisympäristössä.
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.
0 - 25
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
Suomi
Ohjauspäivät, webinaari, itsenäinen työskentely ja vertaisohjaus
Suositeltava kirjallisuus ja oheismateriaali ilmoitetaan opintojaksolla.
Virva-Liisa Pekkarinen
26.01.2021 - 14.04.2021
135 tuntia
28.09.2020 - 09.10.2020
Ohjauspäivä 26.1.2021 klo 9 - 15,
Webinaarit 16.2.2021 klo 12 - 15
Ohjauspäivä 14.4.2021 klo 9 - 15
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
0 - 20
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
English
The course is available on 25.9.2020 - 30.4.2021. This course will be implemented online in Moodle, thus, a stable internet connection is required.
You can demonstrate the competence required by attending the online course and completing the learning assignments. Completion of the learning assignments requires proactive independent working in an online learning environment.
Balliester, T., & Elsheikhi, A. (2018). The future of work: A Literature review. International Labour Organization. Working Paper 29. Retrieved March 15, 2020 from https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—inst/documents/publication/wcms_625866.pdf
Cedefop. (2020). Vocational education and training in Europe, 1995-2035: scenarios for European vocational education and training in the 21st century. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Cedefop reference series; No 114. Retrieved May 19, 2020 from https://www.cedefop.europa.eu/files/3083_en.pdf
Finnish Innovation Fund Sitra. (2019). Towards lifelong learning – The shared aim, funding principles and challenges. Studies 159, March 2019. Retrieved March 26, 2020 from https://media.sitra.fi/2019/09/16162911/towards-lifelong-learning.pdf
Finnish National Agency for Education. (2020). Finnish Vocational Education and Training. Retrieved March 10, 2020 from https://www.oph.fi/en/education-system/finnish-vocational-education-and-training
OECD. (2019a). Policy Responses to New Forms of Work. OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/0763f1b7-en
OECD (2019b). OECD Future of Education and Skills 2030: OECD Learning Compass 2030. A Series of Concept Notes. Retrieved March 31, 2020 from http://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/learning-compass-2030/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf
Rinne, S., & Raudasoja, A. (2020). Vocational Teachers’ Competence Objectives are Changing. HAMK Unlimited Professional 19.5.2020. https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/vocational-teachers-competence-objectives/
Tapani, A., & Salonen, O. A. (2019). Identifying teachers’ competencies in Finnish vocational education. International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET) 6,(3), December 2019, 243–260. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003107764
World Economic Forum. (2018). The future of jobs report 2018. World Economic Forum, Geneva, Switzerland. Retrieved March 26, 2020 from http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf
Piia Kolho, Eila Burns
25.09.2020 - 30.04.2021
In total, the course consists of 135 hours (5 x 27h) of students’ work
- Orientation 2 h
- Self-directed learning in online environment, reading the learning materials, completing the learning assignments. discussions 124 h
- Peer assessment and self-assessment 8 h
- Feedback 1 h
28.09.2020 - 09.10.2020
The course consists 4 parts and each of them has own materials and 1-2 tasks. According to your previous knowledge the course can be done during 1-3 months beside your other work.
0 - 20
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.
Vocational Special Needs Teacher Education, Vocational Student Counsellor Education, School of Professional Teacher Education
Online learning
5 cr
Kurssi on tarjolla verkossa 10.8.2020 - 31.5.2021 välisenä aikana. Kurssille ilmoittautuminen ohjaajien kautta, Satu Aksovaara tai Eila Burns.
Osaaminen osoitetaan osallistumalla aktiivisesti PEDA Lab-toimintaan, tekemällä sovittu projektityö, dokumentoimalla ja reflektoimalla työtä, osallistumalla erikseen sovittuihin ohjauskeskusteluihin sekä levittämällä ja julkaisemalla saatuja tuloksia. Voit halutessasi hakea ammatillisen opettajan osaamismerkistöön kuuluvaa kehittämisosaamisen osaamismerkkiä.
Oppimismateriaalit ovat verkko-oppimisympäristössä ja ne vaihtelevat ja täydentyvät kehittämisprojektin teeman mukaisesti ja kehittämistyön edetessä.
Satu Aksovaara, Eila Burns
10.08.2020 - 31.05.2021
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5x27h opiskelijan työtä).
- Henkilökohtainen kehittämissuunnitelma ja ohjauskeskustelut ja reflektointi ja tulosten julkaiseminen 13 h
- Itsenäinen tiedonhaku ja asianmukaisten omaa kehittämisprojektiin sopivien lähteiden valisteminen ja hyödyntäminen 13 h
- Sovitun kehittämisprojektin työstäminen 109 h
28.09.2020 - 06.10.2020
Tällä kurssilla pääset tutustumaan miten muotoillaan pedagoginen projekti ja miten sille tehdään kehittämissuunnitelma. Tulet tutustumaan Design-Based tutkimuksen perustesiin ja perehtymään sen soveltamisen omaan työhösi. Prosessi muodostuu neljästä askeleesta: keskustelu ohjaajan kanssa ja henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmn laatiminen; perehtyminen Design-Based Research pohjaiseen kehittämismenetelmään ja projektiin kohdistuva tiedonhaku; sovitun projektin toteuttaminen; kehittämistyön tulosten julkaiseminen omassa työyhteisössä ja JAMKin julkaisukanavilla.
0 - 10
Arvioinnin peilinä toimivat ammatillisen opettajakoulutuksen osaamisalueet ja opiskelijan opintojakson alussa asettamat henkilökohtaiset osaamisen kehittymistavoitteet.
Tulevaisuusosaamisen ja kehittämisosaamisen arviointikriterit:
- Tunnistat projektisuunnittelun prosessin ja Design-Based Research metodin perusperiaatteet.
- Osaat tehdä projektin toteuttamissuunnitelman hyödyntäen Design-Based Research metodia-
- Pysytyt itsenäiseen tiedonhakuun ja osaat valita projektin teemaan sopivat ajankohtaiset lähteet tutkimuksista ja raporteista.
Toimijuusosaamisen ja vuorovaikutusosaamisen arviointikriteerit:
- Osaat toimia aktiivisesti ja rakentavasti sovittussa kehittämistyössä ja osallistut sovittuihin ohjauskeskusteluihin
- Osaat julkaista kehittämistyön tuloksia joko yksin tai tiimin kanssa
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Lähiopetus
Suomi
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Koulutuksen kolme ohjauspäivää toteutetaan zoom-yhteydellä, ja ne sisältävät luentoja, keskustelua ja toiminnallisia harjoitteita. Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä ja ohjauspäivien välissä on itsenäistä työskentelyä, samoin opintojakson pääteeksi tehdään itsenäisesti kokoava tehtävä.
Leena Selkivuori, Jari Karttunen
01.11.2020 - 30.03.2021
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti noin 135 tunnin työpanosta: osallistumista molempiin ohjauspäiviin, lukemista, materiaalien hakua, oppimistehtävien tekemistä itsenäisesti.
28.09.2020 - 09.10.2020
Ennakkotehtävä viikolla 44/2020, palautus 12.11.2020 mennessä
Verkko-ohjauspäivä ZOOMissa 17.11.2020 klo 10-14
Välitehtävä, palautus 11.1.2021 mennessä
Verkko-ohjauspäivä ZOOMissa 14.1.2021 klo 10-14
Verkko-ohjauspäivä ZOOMissa 2.2.2021 klo 15-18
Opintojakson kokoava tehtävä, palautus, 30.3.2021 mennessä
0 - 20
Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
Suomi
Optima avautuu 20.1.2012.
Yhteistoiminnalliset webinaarit:
- Aloituswebinaari (ZOOM) 25.1.2021 klo 13-16
- Ohjauswebinaari (ZOOM) 11.3.2021 klo 13-16
- Päätöswebinaari (ZOOM) 27.4.2021 klo 13-16
Optima sulkeutuu 14.5.2021.
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävien tekeminen. Yhteistoiminnalliset webinaarit. Vertaisarviointi.
Oppimateriaali Optima oppimisympäristössä.
Ari Langén
20.01.2021 - 14.05.2021
Opiskelija käyttää itsenäiseen työskentelyyn aikaa keskimäärin noin 125 tuntia. Yhteistoiminnallisiin webinaareihin käytettävä aika on noin 10 tuntia.
28.09.2020 - 09.10.2020
Opintojakso avautuu keskiviikkona 20.1.2021. Yhteistoiminnalliset webinaarit toteutetaan seuraavina ajankohtina: 25.1.2021 klo 13-16, 11.3.2021 klo 13-16, 27.4.2021 klo 13-16. Opintojakso sulkeutuu 14.5.2021.
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
0 - 20
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
English
Webinar 1: 10.3. 13.00-15.00
Webinar 2: 17.3. 13.00 - 15.00
Webinar 3: 24.3. 13.00-15.00
Webinar 4: 31.3. 13.00-15.00
Webinar 5: 7.4. 13.00-15.00
Tuulia Kiilavuori
01.01.2021 - 30.06.2021
28.09.2020 - 09.10.2020
0 - 12
Vocational Special Needs Teacher Education, Vocational Student Counsellor Education, School of Professional Teacher Education
Online learning
5 cr
Suomi
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Aloituswebinaariin osallistuminen on kuitenkin erittäin suositeltavaa. Opiskelu on aikataulutettua, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Ohjausta saat opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla sekä viikottaisten ohjausviestien muodossa. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
- Hakkarainen & Kumpulainen (toim.) 2011. Liikkuva kuva – muuttuva opetus ja oppiminen. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, mediapedagogiikkakeskus. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kokkola 2011.
- eTEVÄ, eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/lahteet/
- Ajatus liikku – iloa oppimiseen! Ammatillisen osaamisen ja taidon tarkastelu videolta. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/ammatillisen-osaamisen-ja-taidon-tarkastelu-videolta/
- Oppiminen.fi: Opetus- ja palautevideot opettajan työkaluna. Viitattu 10.3.2020. http://www.oppiminen.fi/2016/03/opetus-ja-palautevideot-oppimisen-opettamisen-ja-ohjauksen-tukena/
- Apogee.fi: Videotuotannon perusteet. Viitattu 10.3.2020. https://www.apogee.fi/oppaat/videotuotannon-perusteet/
- YLE: Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideot. Viitattu 10.3.2020. https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/opettaja_nailla_ohjeilla_teet_hyvan_videon__katso_yle_uutisluokan_opetusvideot/9347161
Mika Loponen
20.01.2021 - 11.04.2021
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä. Toteutus muodostuu 3 osiosta. Opintopisteet ja ajankäyttö jakautuvat seuraavasti:
- osio 1: 1,5 op = 40,5 h
- osio 2: 2 op = 54 h
- osio 3: 1,5 op = 40,5 h
28.09.2020 - 09.10.2020
Vapaaehtoiset verkkotapaamiset
• Aloituswebinaari 20.1.2021 klo 14-15.30
• Ohjausklinikka 1: 11.2.2021 klo 14-15
• Ohjausklinikka 2: 25.2.2021 klo 14-15
• Ohjausklinikka 3: 10.3.2021 klo 14-15
• Gaala 8.4.2021 klo 14-16
0 - 20
Saat ohjausta ja palautetta opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta osaamistavoitteisiin pohjautuvan palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Suomi
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Opiskelu on aikataulutettu, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Ohjausta saat viikottaisten ohjausviestien muodossa. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Saat yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.
- Vanninen, R. 2013. Oppimistehtävät verkossa, Ideoita lähi- ja verkkotyöskentely sisältävälle kurssille, https://www.slideshare.net/RiikkaVanninen/oppimistehtvt-verkossa-290813-ss?qid=2c69bb20-c03b-443c-810c-de1a6c03fbbf&v=&b=&from_search=2
- Johns Hopkins Univesity. 2014. Course Design on a Shoestring Budget: Meaningful Learning Activities, https://www.youtube.com/watch?v=OOfotsHDIwE
- Pönkä, H. 2016. (Verkko-)vuorovaikutus ja ohjaus, https://www.slideshare.net/hponka/verkkovuorovaikutus-ja-ohjaus?qid=1ce1cdc2-7e2a-4d27-b009-f657d373a46d&v=&b=&from_search=1
- Leppisaari, I. 2004. Oppimistehtävät ja palaute verkko-opetuksessa ja -ohjauksessa, http://www.averko.fi/tiedostot/verkkomentorointi/Leppisaari_oppimistehtavatjapalaute.pdf
- Top 100 Tools for Learning, https://www.toptools4learning.com/
Mika Loponen
19.01.2021 - 06.04.2021
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.
Opintojakso toteutetaan aikataulutettuna verkkototeutuksena hyödyntäen erilaisia verkkovälineitä ja työskentelytapoja. Itsenäistä työskentelyä on noin 6 - 8 h/vko. Opintojakso muodostuu neljästä osiosta. Opiskeluprosessi osioissa 1 - 3 on etukäteen aikataulutettu ja etenee tasaisella kuormituksella, joten opiskelijan kannattaa kalenteroida opiskeluaika itselleen etukäteen. Osiossa 4 on reilummin aikaa suhteessa opiskeltavaan aiheeseen, jotta halukkaat ehtivät testata käytännön opetustyössä aiemmissa osioissa suunnittelemaansa oppimistehtävää/-prosessia.
28.09.2020 - 09.10.2020
Vapaaehtoiset verkkotapaamiset:
- aloituswebinaari 21.1.2021 klo 14-15.30
- ohjausklinikka 18.2.202 klo 10-11
0 - 20
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Saat myös yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Suomi
Ohjauspäivät, itsenäinen työskentely, vertaisohjaus.
Suositeltava kirjallisuus ja oheismateriaali ilmoitetaan opintojaksolla.
Kirsti Vänskä
Lutakon kampus
23.11.2020 - 15.03.2021
135 tuntia
28.09.2020 - 09.10.2020
Pakolliset ohjauspäivät:
23.11.2020 klo 10-16 Lutakon kampus
16.1.2021 klo 10-16 Lutakon kampus
15.3.2021 klo 10-16 Lutakon kampus
Ei valinnaisia suoritustapoja
0 - 20
Ohjauspäiviin osallistuminen on pakollista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, itsearviointi ja kouluttajalta saadut palautteet.
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Lähiopetus, Verkko-opetus
2 op
Suomi
Itsenäinen opiskelu, tekemällä oppiminen. yhteisöllinen tiedonrakentaminen.
- Harjoitustehtävät, verkkokeskustelut, vertaisarviointi, itsereflektio
Pönkä, H. 2017. Open somekirja — Sosiaalisen median oppimisympäristöt ja menetelmät. Helsinki. Docendo. ISBN 9789522912237
Heli Kinnunen
Lutakon kampus
14.09.2020 - 13.12.2020
1 op = 27h
01.06.2020 - 12.06.2020
0 - 20
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
Suomi
Itsenäinen opiskelu, tekemällä oppiminen. yhteisöllinen tiedonrakentaminen.
- Harjoitustehtävät, verkkokeskustelut, vertaisarviointi, itsereflektio
Ajankohtaiset verkkoaineistot
Heli Kinnunen
Lutakon kampus
03.02.2021 - 30.04.2021
1 op = 27h
28.09.2020 - 09.10.2020
0 - 20
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
Suomi
25.-26.1.2020 Jyväskylä Lutakon kampus ( D 206 ja Koivuluokka)
pienryhmäcoaching ( 4 hlön ryhmissä ) 2x 2h
26.-27.4. 2020 virtuaalinen sessio Zoomilla
https://www.jamk.fi/fi/Tutkimus-ja-kehitys/JAMKin-julkaisut/Julkaisuja/tulevaisuuden-opettajuus--jamkjulk283/
sivut 210-221
Ari Hyyryläinen
Lutakon kampus
25.01.2021 - 27.04.2021
Osallistut lähipäiviin, pienryhmäcoachingiin sekä toiseen virtuaalisena toteutettavaan työskentlyyn. Teet oman oppimistehtäväsi kontaktipäivien välillä.
25.09.2020 - 09.10.2020
25.-26.1.2020 Jyväskylä Lutakon kampus ( D 206 ja Koivuluokka)
pienryhmäcoaching ( 4 hlön ryhmissä ) 2x 2h
26.-27.4. 2020 virtuaalinen sessio Zoomilla
0 - 16
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Lähiopetus
Suomi
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Se perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vuorovaikutteiseen vertaisoppimiseen opiskelijan oman aikataulun mukaisesti lukukauden aikana. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opiskelija saa vertaispalautetta opintojakson aikana ja kouluttajan palautteen kehitystehtävästään opintojakson päätteeksi.
Oppimateriaali tietdotetaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.
Pauliina Silvennoinen
Opintojakso soveltuu hyvin kytkettäväksi oman opetus - ja koulutustyön kehittämiseen..
01.12.2020 - 30.04.2021
Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Se merkitsee sinulle laskennallisesti noin 135 tunnin työpanosta joka jakaantuu kolmeen osioon:
Kiertotalous yhteiskunnassa (2 op)
Kiertotalous opetuksessa (2,5 op)
Reflektio (0,5 op)
28.09.2020 - 09.10.2020
Opintojakso alkaa 1.1.2021 ja päättyy 30.4.2021.
Osaamisen osoittaminen:
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät.
0 - 25
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
Suomi
Itsenäinen opiskelu, tekemällä oppiminen. yhteisöllinen tiedonrakentaminen.
- Harjoitustehtävä, verkkokeskustelut, vertaisarviointi, itsereflektio
Pönkä, H. 2017. Open somekirja — Sosiaalisen median oppimisympäristöt ja menetelmät. Helsinki. Docendo. ISBN 9789522912237
Heli Kinnunen
11.01.2021 - 18.04.2021
1 op = 27h
28.09.2020 - 09.10.2020
0 - 20
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
Suomi
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Voit hankkia opintojakson tavoitteena olevan osaamisen tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.
Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä, vertaisohjausta, pari- ja oppimispiirityöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä.
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. 2015. Kasvatussosiologia. E-kirja. PS-kustannus.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Piia Kolho, Mika Loponen, Päivi Kauppila, Pirjo Hänninen, Outi Pylkkä, Siru Lehto, Maarit Miettinen, Heli Kinnunen, Marja Olsonen, Mikael Viitasaari, Ari Langén, Virva-Liisa Pekkarinen, Tuulia Kiilavuori, Ritva Ylitervo, Markku Rissanen, Mari Kolu, Pauliina Silvennoinen, Arja Pakkala, Kirsti Vänskä, Annu Niskanen
01.08.2020 - 16.05.2021
Opintojakso yhteensä 216 h (8 x 27 h) opiskelijan työtä.
Orientoituminen 6 h
Kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 190 h
Vertaiskeskustelut ja –arvioinnit ja sekä itsearviointi 20h
03.08.2020 - 03.09.2020
Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen suorittamalla kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot tai approbatur-arvosanan tai suorittamalla vastaavat opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ennen opettajaopintoja.
Voit myös opettajaopintojesi aikana suorittaa edellä mainitut perusopinnot ja siten hankkia tavoitteena olevan osaamisen.
0 - 340
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
8 op
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Suomi
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja se perustuu oppimispiirityöskentelyyn. Opintojakso koostuu kolmesta oppimispiirinä tehtävästä oppimistehtävästä ja itsearvioinnista. Ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä /oppimispiirityöskentelyä tehden.
Siru Lehto, Virva-Liisa Pekkarinen, Ritva Ylitervo, Mari Kolu
Tällä opintojaksolla perehdyt myös kansainvälisen toiminnan merkitykseen oppilaitosten arjessa ja siihen, millaisten toiminta-muotojen avulla sitä toteutetaan.
01.08.2020 - 15.05.2022
Tämä opintojakso on 8 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti noin 216 tunnin työpanosta: lukemista, materiaalien hakua, oppimistehtävien pohtimista ja työstämistä itsenäisesti ja yhdessä oppimispiirin kanssa.
03.08.2020 - 30.08.2020
Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan.
Opintojakso suoritetaan tekemällä verkossa olevat oppimistehtävät oppimispiirissä tai osoittamalla osaaminen arviointi- ja tunnustamismenettelyn kautta (AHOT). Hyväksilukemisen periaatteet ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ohjaavat aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.
Osaamisen hankkiminen
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia tai parhaillaan olla hankkimassa tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista omassa työssäsi esimerkiksi ammatillisen koulutuksen parissa.
Osaamisen osoittaminen
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien ja itsearvioinnin avulla.
Voit myös osoittaa tämän opintojakson osaamisen myös osaamisen tunnistamisen avulla. Sinulla jo olemassa olevan osaamisen tunnistamista varten perehdy opintojakson osaamistavoitteisiin, arviointikriteereihin ja oppimistehtäviin. Arvioi omaa osaamistasi suhteessa niihin. Laadi aineisto, joka osoittaa, että sinulla jo on tässä opintojaksossa tavoitteena oleva osaaminen. Tee aineiston arviointia varten selvitys, jossa perustelet, miten se osoittaa opintojakson osaamistavoitteita vastaavan osaamisesi. Lähetä hyväksilukuhakemus, aineistosi ja selvityksesi osaamisen tunnistamista ja arvioimista varten tämän opintojakson kouluttajalle.
0 - 340
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi ja vertaisarviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät (tehtävät 1-3) ja itsearviointitehtävä (tehtävä 4).
Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
8 op
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Suomi
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Aloituswebinaariin osallistuminen on kuitenkin erittäin suositeltavaa. Opiskelu on aikataulutettua, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Ohjausta saat opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla sekä viikottaisten ohjausviestien muodossa. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
- Hakkarainen & Kumpulainen (toim.) 2011. Liikkuva kuva – muuttuva opetus ja oppiminen. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, mediapedagogiikkakeskus. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kokkola 2011.
- eTEVÄ, eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/lahteet/
- Ajatus liikku – iloa oppimiseen! Ammatillisen osaamisen ja taidon tarkastelu videolta. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/ammatillisen-osaamisen-ja-taidon-tarkastelu-videolta/
- Oppiminen.fi: Opetus- ja palautevideot opettajan työkaluna. Viitattu 10.3.2020. http://www.oppiminen.fi/2016/03/opetus-ja-palautevideot-oppimisen-opettamisen-ja-ohjauksen-tukena/
- Apogee.fi: Videotuotannon perusteet. Viitattu 10.3.2020. https://www.apogee.fi/oppaat/videotuotannon-perusteet/
- YLE: Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideot. Viitattu 10.3.2020. https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/opettaja_nailla_ohjeilla_teet_hyvan_videon__katso_yle_uutisluokan_opetusvideot/9347161
Mika Loponen
Lutakon kampus
10.09.2020 - 26.11.2020
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä. Toteutus muodostuu 3 osiosta. Opintopisteet ja ajankäyttö jakautuvat seuraavasti:
- osio 1: 1,5 op = 40,5 h
- osio 2: 2 op = 54 h
- osio 3: 1,5 op = 40,5 h
01.06.2020 - 12.06.2020
Vapaaehtoiset verkkotapaamiset:
- aloituswebinaari to 10.9.2020 klo 14 - 15.30
- ohjausklinikka 1 ke 30.9.2020 klo 14 - 15
- ohjausklinikka 2 ke 7.10.2020 klo 14 - 15
- ohjausklinikka 3 ti 27.10.2020 klo 14 - 15
- Gaala ti 24.11.2020 klo 14 - 16
0 - 20
Saat ohjausta ja palautetta opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta osaamistavoitteisiin pohjautuvan palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Avoin AMK 5
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Suomi
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Opiskelu on aikataulutettu, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Ohjausta saat viikottaisten ohjausviestien muodossa. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Saat yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.
- Vanninen, R. 2013. Oppimistehtävät verkossa, Ideoita lähi- ja verkkotyöskentely sisältävälle kurssille, https://www.slideshare.net/RiikkaVanninen/oppimistehtvt-verkossa-290813-ss?qid=2c69bb20-c03b-443c-810c-de1a6c03fbbf&v=&b=&from_search=2
- Johns Hopkins Univesity. 2014. Course Design on a Shoestring Budget: Meaningful Learning Activities, https://www.youtube.com/watch?v=OOfotsHDIwE
- Pönkä, H. 2016. (Verkko-)vuorovaikutus ja ohjaus, https://www.slideshare.net/hponka/verkkovuorovaikutus-ja-ohjaus?qid=1ce1cdc2-7e2a-4d27-b009-f657d373a46d&v=&b=&from_search=1
- Leppisaari, I. 2004. Oppimistehtävät ja palaute verkko-opetuksessa ja -ohjauksessa, http://www.averko.fi/tiedostot/verkkomentorointi/Leppisaari_oppimistehtavatjapalaute.pdf
- Top 100 Tools for Learning, https://www.toptools4learning.com/
Mika Loponen
Lutakon kampus
04.09.2020 - 04.12.2020
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.
Opintojakso toteutetaan aikataulutettuna verkkototeutuksena hyödyntäen erilaisia verkkovälineitä ja työskentelytapoja. Itsenäistä työskentelyä on noin 6 - 8 h/vko. Opintojakso muodostuu neljästä osiosta. Opiskeluprosessi osioissa 1 - 3 on etukäteen aikataulutettu ja etenee tasaisella kuormituksella, joten opiskelijan kannattaa kalenteroida opiskeluaika itselleen etukäteen. Osiossa 4 on reilummin aikaa suhteessa opiskeltavaan aiheeseen, jotta halukkaat ehtivät testata käytännön opetustyössä aiemmissa osioissa suunnittelemaansa oppimistehtävää/-prosessia.
01.06.2020 - 12.06.2020
Vapaaehtoiset verkkotapaamiset:
- aloituswebinaari ma 7.9.2020 klo 14 - 15.30
- ohjausklinikka pe 2.10.2020 klo 10 - 11
0 - 20
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Saat myös yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.
Avoin AMK 5
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Suomi
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Se sisältää itsenäisestä opiskelua, tekemällä oppimista ja yhteisöllistä tiedonrakentamista. Opintojakson oppimistehtävät ovat verkkokeskustelu, harjoitustehtävä, vertaisarviointi sekä itsereflektointi.
Heli Kinnunen
- Kalliala, E. 2002. Verkko-opettamisen käsikirja. Helsinki. Finnlectura.
- Koli, H. 2008. Verkko-ohjauksen käsikirja. Helsinki. Finnlectura.
- Nevgi, A. & Tirri, K. 2003. Hyvää verkko-opetusta etsimässä. Oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristössä - opiskelijoiden kokemukset ja opettajien arviot. Turku. Suomen Kasvatustieteellinen Seura.
- Tella, S. ym. 2001. Verkko opetuksessa - opettaja verkossa. Helsinki. Edita.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Heli Kinnunen
02.11.2020 - 28.02.2021
Opintojakso on yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä, joka muodostuu lähityöskentelystä, itsenäisestä työskentelystä ja oppimispiirityöskentelystä.
28.09.2020 - 09.10.2020
0 - 40
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Avoin AMK 5
Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Opinto-ohjaajankoulutus, Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
5 op
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
English
Professional Teacher education: Self-directed learning, prescribed reading, online learning sessions and assignments. Final submission of assignments before the end of 2020. You will find additional learning materials and assignments in the Optima online learning environment.
Meighan, R. & Harber, C. 2007. A sociology of educating. New York:
Eila Burns, Maarit Miettinen
Lutakko Campus
01.08.2020 - 16.05.2021
In total, the course consists of 216 hours (8 x 27h) of students’ work Orientation 5h Self-directed learning in online environment 30h Reading the learning materials and analysing educational research papers, completing the learning assignments 181h
03.08.2020 - 30.08.2020
Acquiring competence:
You can acquire the competence required by this course by participating in the online course and completing the learning assignments and reflection tasks.
Previously completed university level studies in Educational Sciences or Adult Education Sciences can be substituted for this course.
0 - 23
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.
School of Professional Teacher Education
Online learning
8 cr
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Suomi
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.
Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä, vertaisohjausta, pari- ja oppimispiirityöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä.
Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. E-kirja. PS-Kustannus tai Rinne, R, Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. E-kirja. PS-kustannus.
E. Nivala & M. Saastamoinen (toim.). 2010. Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja (2.painos). E-kirja.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Piia Kolho, Mika Loponen, Päivi Kauppila, Pirjo Hänninen, Outi Pylkkä, Siru Lehto, Maarit Miettinen, Marja Olsonen, Heli Kinnunen, Mikael Viitasaari, Virva-Liisa Pekkarinen, Ari Langén, Tuulia Kiilavuori, Ritva Ylitervo, Mari Kolu, Markku Rissanen, Pauliina Silvennoinen, Arja Pakkala, Kirsti Vänskä, Annu Niskanen
Lutakon kampus
01.08.2020 - 16.05.2021
Opintojakso yhteensä 216 h (8 x 27 h) opiskelijan työtä.
Orientoituminen 6 h
Kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminn, oppimistehtävät ja keskustelut 190 h
Vertaiskeskustelut ja –arvioinnit ja sekä itsearviointi 20h
03.08.2020 - 03.09.2020
Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen suorittamalla kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot tai approbatur-arvosanan tai suorittamalla vastaavat opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ennen opettajaopintoja.
Voit myös opettajaopintojesi aikana suorittaa edellä mainitut perusopinnot ja siten hankkia tavoitteena olevan osaamisen.
0 - 340
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Ammatillinen opettajankoulutus
Verkko-opetus
8 op
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
English
Professional Teacher education: Self-directed learning, prescribed reading, online learning sessions and assignments. Final submission of assignments before the end of 2020. You will find additional learning materials and assignments in the Optima online learning environment.
Kallio, E. (2020). Development of Adult Thinking. Interdisciplinary perspectives on cognitive development and adult learning. London:Routledge
Woolfolk, A. (2013). Educational Psychology. 12th ed. Pearson.
Jarvis, P. & Parker, S. (Eds.) 2007. Human learning. An holistic approach. New York: Routledge.
Knowles, M.S.; Holton III, E.F. & Swanson, R. A. 2005. THE ADULT LEARNER, The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. London: Elsevier.
Eila Burns, Maarit Miettinen
Lutakko Campus
01.08.2020 - 16.05.2021
In total, the course consists of 216 hours (8x27h) of students’ work Orientation 5h Self-directed learning in online environment 30h Reading the learning materials and analysing educational research papers, completing the learning assignments 181h
03.08.2020 - 30.08.2020
Acquiring competence
You can acquire the competence required by this course by participating in the online course and completing the learning assignments and reflection tasks.
Previously completed university level studies in Educational Sciences or Adult Education Sciences can be substituted for this course.
0 - 23
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.
School of Professional Teacher Education
Online learning
8 cr
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
English
The course is implemented as online studies. It consists of self-directed learning, prescribed reading, learning circle work and individual learning assignments. You will find the learning materials and assignments in the online learning environment.
Ari Langén
You can make use of VET networks and experts in doing learning tasks (e.g. through interviews).
Lutakko Campus
During this course, you will also become acquainted with the importance of international activities in the everyday life of educational institutions and the types of activities that are used to implement them.
01.08.2020 - 15.05.2022
In total, the course consists of 216 hours (8 x 27h) of students’ work. It consists of reading, searching for materials, reflecting on and working on learning assignments independently and with the learning circles.
03.08.2020 - 30.08.2020
The course starts right at the beginning of your studies and lasts throughout your studies.
Acquiring competence:
You can acquire the competence required by this course by participating on the online course and doing the learning tasks.
You may have already acquired or be currently acquiring the competence required by this course in your own work in vocational education.
Demonstrating competence:
You can demonstrate the competence required by this course by completing the learning assignments and reflection tasks in an approved manner.
You can also demonstrate your competence for this course through the recognition of prior learning. To recognise your prior competence and learning, read the learning outcomes, assessment criteria and learning tasks for this course. Assess your own competence in relation to them. Create materials that demonstrate that you already possess the competence required by this course. Write a report for the assessment of the materials, justifying how the materials demonstrate that your competence matches that required by the course. Send the accreditation application, your materials and your report to the tutor of this course for your prior competence to be recognised and assessed.
0 - 23
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks (tasks 1-3) of the course and self-assessment tasks (task 4).
School of Professional Teacher Education
Online learning
8 cr
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
English
The familiarisation with vocational and professional learning environments takes place via cooperative learning with peers who already work as teachers and/or operate in working life. The planning, implementation and evaluation of teaching projects can be carried out independently or by working together with your fellow students. The members of the learning circle group act as peer instructors by supporting the planning and implementation phases.
In addition to the planning, implementation and evaluation of learning process, you will observe your peers practical training sessions and participate in feedback discussions.
You will collect evaluation material for your portfolio to support the summative self-assessment throughout the course.
The course is offered in hybrid and online learning environments for which attendance is required. The mode of study is based on designing and analysing authentic facilitation of learning situations. The course includes peer analysis, self-assessment and pedagogical reflection activities through digital applications and competence analysis discussion with the teacher educator.
Dochy,F. & Segers, M. 2018. Creating impact through future learning. The high impact learning that lasts (HILL) model.
Lonka, K. 2018. Phenomenal Learning from Finland. Edita Publishing.
Eila Burns, Maarit Miettinen
This course includes practical training that is a part of teacher education. Those students who already work as teachers, will implement practical training at their own teaching context, and the others in an environment that is relevant to achieve that the objectives set for the teacher education studies.
Lutakko Campus
01.08.2020 - 31.12.2022
The total scope of the course is of 14 ECTS credits that requires about 378 working hours from you. The actual workload of the course depends on your background and the amount of work put in the learning assignments.
03.08.2020 - 30.08.2020
The course work begins in autumn 2020 and is guided by your teacher educator. You will separately agree upon the times of your authentic teaching project with your teacher educator and a potential mentor teacher at the educational organisation.
This course offers three different pathways to follow depending on your experience in teaching. The first path is intended for students with no or limited teaching experience, the second for those who have already been working as teachers for some time, and the third one for those with long and extensive experience in teaching.
Acquiring competence
Path 1: If you have just started or are about to start to work as a teacher, you can acquire the competences by completing the learning assignments included in the course. You will start the course by familiarising yourself with different learning environments, a teacher’s work and student groups together with your peers. You will familiarise yourself with different theoretical approaches and facilitation of learning with the help of literature, online materials and participating in the hybrid tutoring sessions. You will plan, implement and evaluate sufficiently extensive teaching projects in an educational institution and/or other relevant learning environment.
Path 2: If you have already worked as a teacher, you can use the learning assignments to develop your learning facilitation competences that are based on your personal competence development plan. You will plan, implement and evaluate sufficiently extensive teaching projects focusing on pedagogical aspects that are particularly relevant to you as a teacher. To acquire the required skills and knowledge, you need to familiarise yourself with the relevant literature and online materials as well as participate in the hybrid tutoring sessions where fundamental aspects related to the facilitation of learning will be discussed
Path 3: If you have an extensive teaching experience with update pedagogical knowledge, you may already have acquired competences required for this course.
Demonstrating competence
You can demonstrate the competences required of this course in different ways, depending on your personal background and objectives.
Path 1: If you have no or limited teaching experience, you can demonstrate the competences required by completing the learning assignments included in the course. The essential evaluation materials contain planning, implementation and evaluation of authentic learning facilitation situations.
Path 2: If you work as a teacher, you can decide with your teacher educator what kinds of learning assignments and other evaluation materials are needed to demonstrate the required competences. The evaluation materials always contain planning, implementation and evaluation of authentic learning facilitation situations.
Path 3: If you already have extensive experience of teaching, competences in development of learning and sound pedagogical knowledge of different learning theories, you can verify your competences with skills demonstrations. This includes a demonstration portfolio and examples of authentic plans, implementation and evaluation of learning facilitation sessions. Based on the demonstration portfolio and observation of learning facilitation sessions, your teacher educator will make a decision on whether the course can be fully accredited or whether some competence areas need to be expanded.
0 - 23
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for assessing the learning process include different types of feedback (including self-assessments, peer and mentor teacher assessments), and assessment discussions with the teacher educator.
Competence assessment is criteria based and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks, observations and assessment discussions related to learning facilitation situations.
School of Professional Teacher Education
Face-to-face
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
English
In the framework of this course, you will design and continuously update a personal competence development plan (CDP) to evaluate your own starting points for teacher education studies. You will also follow and reflect the development of your competences through compiling a portfolio and keep a reflective learning diary,
This course also includes, as one learning assignment, participation in tutoring days and learning circle activities with your fellow students to receive and give peer support.
In the final phase of your studies, you need to write a summative self-assessment to assess you competences as an expert of learning and have a final evaluation discussion with your teacher educator.
Brown, A., Kirpal, S. and Rauner, F. (Eds.) 2007. Identities at Work. Dordrecht: Springer.
Eila Burns, Maarit Miettinen
Lutakko Campus
01.08.2020 - 21.05.2023
The total scope of the course is 189 h (7 ECTS credits x 27 h of work by the student), consisting of face-to-face, independent self-directed learning and contributions to learning circle group work.
03.08.2020 - 30.08.2020
The course starts at the very beginning of your studies and lasts throughout your studies.
Acquiring competence:
During this course, you will acquire the targeted competence by setting yourself objectives related to teacher education and making progress accordingly, by documenting and evaluating your own learning process, and by giving feedback to your fellow students to support their learning.
Participation and collaboration in learning circles group activities as well as tutoring sessions is very important. The tutoring sessions are designed to support personal development as a facilitator of learning.
Demonstrating competence:
You can demonstrate the competences by completing the learning assignments that comprise the CDP, the portfolio, participation and contributions to the learning circle group tasks and tutoring days as well as the final assessment discussion and the material related to it.
0 - 23
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment.
Competence assessment is based on criteria and the assessment decision is made by the teacher educator once all the learning tasks have been completed.
The assessment materials consist of the CDP, the portfolio, the learning circle group work, and the summative self-assessment and the final assessment discussion.
School of Professional Teacher Education
Face-to-face
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Suomi
Ammatillisen oppimisen ympäristöihin perehtyminen tapahtuu yhteistoiminnallisesti jo opettajan työssä olevien ja muusta työelämästä tulevien opiskelijoiden kesken.
Opetuskokonaisuuden suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin voit tehdä yksilöllisesti tai yhdessä opiskelijakollegasi tai oppimispiirisi kanssa. Oppimispiirin jäsenet toimivat vertaisohjaajina joko yhteistä suunnittelu- ja toteutustehtävää tehden tai toinen toistensa tehtävää tukien.
Opetuskokonaisuuden suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin lisäksi seuraat opiskelija-kollegoidesi opetusta sekä osallistut palautekeskusteluihin. Keräät portfolioosi arviointiaineistoa itsearvioinnin tueksi koko opintojakson ajan.
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena tai verkko-opintoina. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn sekä oppimispiirityöskentelyyn.
Opintojaksolla on läsnäoloa edellyttäviä kasvokkain tai verkossa toteutuvia ohjauspäiviä. Muutoin ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä työtä tehden.
Päivi Kauppila, Mika Loponen, Piia Kolho, Pirjo Hänninen, Outi Pylkkä, Siru Lehto, Maarit Miettinen, Marja Olsonen, Heli Kinnunen, Mikael Viitasaari, Virva-Liisa Pekkarinen, Ari Langén, Tuulia Kiilavuori, Ritva Ylitervo, Mari Kolu, Markku Rissanen, Pauliina Silvennoinen, Arja Pakkala, Kirsti Vänskä, Annu Niskanen
Tämä opintojakso sisältää ammatilliseen opettajankoulutukseen kuuluvat opetusharjoitteluopinnot. Jo opettajantyössä olevilla opiskelijoilla ne toteutuvat oman opetustyön yhteydessä ja muilla opiskelijoilla erikseen määrittyvässä, ammatillisen opettajankoulutuksen tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisessa opiskeluympäristössä.
Lutakon kampus
01.08.2020 - 31.12.2022
Tämä opintojakso on 14 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti noin 378 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja siihen perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.
03.08.2020 - 30.08.2020
Opintojakson työskentely alkaa syksyllä 2020 ja työskentelyä ohjaa oma kouluttajasi. Oppimisen ohjaamisen osaamista kehittävän opetuskokonaisuuden ajankohdasta sovit erikseen kouluttajasi ja mahdollisen ohjaavan opettajan kanssa.
Lähtökohdistasi riippuen voit suorittaa tämän opintojakson kolmen polun kautta. Ensimmäinen polku on tarkoitettu vasta-alkajille, toinen polku jo jonkin aikaa opettajan tehtävissä toimineille ja kolmas niille, joilla on jo vahva pedagoginen osaaminen.
Osaamisen hankkiminen
Polku 1:
Jos olet juuri aloittanut tai vasta tulossa opettajan työhön, voit hankkia opintojakson tavoitteena olevan osaamisen opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien avulla. Aloitat tämän opintojakson tutustumalla erilaisiin ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöihin, opettajan työhön ja opiskelijaryhmiin yhdessä opiskelijakollegojesi kanssa. Perehdyt kirjallisuuden, erilaisten verkkomateriaalien ja ohjauspäiviin osallistumisen avulla oppimista ja oppimisen ohjaamista koskeviin tiedollisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin. Oppimisen ohjaamisen osaamisen kehittämistä varten suunnittelet, toteutat ja arvioit riittävän laajan opetuskokonaisuuden jossakin oppilaitoksessa ja/tai muussa tarkoituksenmukaisessa oppimisympäristössä.
Polku 2:
Jos olet jo toiminut opettajana, voit tämän opintojakson oppimistehtävien avulla kehittää oppimisen ohjaamiseen liittyvää osaamistasi henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaasi perustuen. Suunnittelet, toteutat ja arvioit riittävän laajan opetuskokonaisuuden, jonka puitteissa voit keskittyä johonkin sinulle merkityksellisen, oppimisen ohjaamiseen liittyvän asian kehittämiseen. Sitä varten hankit tarpeellista tiedollista ja taidollista osaamista perehtymällä kirjallisuuteen ja erilaisiin verkkomateriaaleihin sekä osallistumalla ohjauspäiviin, joilla käsitellään oppimisen ohjaamisen peruskysymyksiä.
Polku 3:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen olet jo voinut hankkia omaa opettajantyötäsi tehden ja pedagogisia asioita opiskellen.
Osaamisen osoittaminen
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen voit osoittaa erilaisilla tavoilla lähtökohdistasi ja tavoitteistasi riippuen.
Polku 1:
Jos olet juuri aloittanut tai vasta tulossa opettajan työhön osoitat opintojakson tavoitteena olevan osaamisesi opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien avulla. Keskeisen arviointiaineiston muodostavat konkreettisen oppimisen ohjaamisen tilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Polku 2:
Jos olet jo toiminut opettajana, sovit yhdessä kouluttajasi kanssa, minkälaisilla oppimis-tehtävillä ja muulla arviointiaineistolla osoitat hallitsevasi opintojakson tavoitteena ole-van osaamisen. Arviointiaineistoon kuuluu aina konkreettisen oppimisen ohjaamisen ti-lanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Polku 3:
Jos sinulla on jo pitkä kokemus opettajan työstä, kehittämisosaamista ja vahvaa pedagogista teoriatietoa, voit osoittaa oppimisen ohjaamisen osaamisesi näytöillä. Ne koostuvat näyttöportfoliosta ja siihen sisältyvästä konkreettisesta oppimisen ohjaamisen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Näyttöportfolion ja oppimisen ohjaamisen havainnoinnin perusteella opettajankouluttaja tekee päätöksen siitä, voidaanko opintojakso kokonaisuudessaan näiden näyttöjen perusteella hyväksilukea vai onko opiskelijan vielä täydennettävä osaamistaan joltain osin.
0 - 340
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet (ml. vertaisarviointi ja ohjaavien opettajien arvioinnit), itsearvioinnit ja arviointikeskustelut. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkea-koulun kouluttaja, kun kaikki opiskelijan valitsemaan polkuun sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearvioinnit sekä oppimisen ohjaamistilanteisiin liittyvät havainnoinnit ja arviointikeskustelut.
Ammatillinen opettajankoulutus
Lähiopetus
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Suomi
Tämän opintojakson alussa arvioit henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassasi (HOPS) omia lähtökohtiasi opettajaopintoihin. HOPSin avulla suunnittelet ja arvioit opintojesi etenemistä opiskelusi eri vaiheissa. Opintojesi aikana pidät yllä myös portfoliota. Kokoat siihen tärkeimpinä pitämiäsi kokemuksia ja oppimistuloksia opintojesi ajalta. HOPSin ja portfolion ohella kolmas ylläpidettävä asia on henkilökohtainen oppimispäiväkirja.
Näiden kolmen koko opintojen ajan ylläpidettävien aineistojen lisäksi tähän opintojaksoon kuuluu yhtenä oppimistehtävänä osallistuminen ohjauspäiviin ja oppimispiiritoimintaan, joissa saat vertaisohjausta ja –palautetta opintoihisi liittyen ja toimit myös itse vertaisohjaajana ja palautteen antajana. Opintojesi päättövaiheessa teet kokoavan itsearvioinnin ja käyt kouluttajasi kanssa koulutuksen päättävän arviointikeskustelun.
Piia Kolho, Päivi Kauppila, Mika Loponen, Pirjo Hänninen, Outi Pylkkä, Siru Lehto, Maarit Miettinen, Marja Olsonen, Heli Kinnunen, Mikael Viitasaari, Virva-Liisa Pekkarinen, Ari Langén, Tuulia Kiilavuori, Ritva Ylitervo, Markku Rissanen, Mari Kolu, Pauliina Silvennoinen, Arja Pakkala, Kirsti Vänskä, Annu Niskanen
Lutakon kampus
01.08.2020 - 21.05.2023
Opintojakson laajuus on yhteensä 189 h (7 op x 27 h opiskelijan työtä), joka muodostuu kasvokkaistyöskentelystä, itsenäisestä työskentelystä ja oppimispiirityöskentelystä.
03.08.2020 - 30.08.2020
Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan.
Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit asettamalla itsellesi opettajan-koulutukseen liittyviä tavoitteita, etenemällä niiden mukaisesti opinnoissasi, dokumentoimalla ja arvioimalla omaa oppimisprosessiasi sekä antamalla palautetta opiskelijakollegoillesi heidän oppimisensa tueksi. Oppimispiirien yhteistyö on merkittävää tällä opinto-jaksolla. Myös ohjauspäivät rakentuvat ammatillisen opettajuuden kehittämisen ympärille.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat tekemällä oppimistehtävät, jotka muodostuvat HOPSista, portfoliosta, oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta.
0 - 340
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkea-koulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu HOPSista, portfoliosta ja oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta.
Ammatillinen opettajankoulutus
Lähiopetus
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Ammatillisen opettajankoulutuksen opintojen tavoitteena on, että opettajankoulutuksen suorittaneella on valmiudet:
1. ohjata erilaisten opiskelijoiden oppimista; ja
2. kehittää opetusalaansa ottaen huomioon työelämän ja ammattien kehittyminen.
(Valtioneuvoston asetus 1129/2014 § 6)
Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajankorkeakoulun opetussuunnitelma on osaamisperustainen. Ammatilliselle opettajankoulutukselle asetettujen tavoitteita tulkiten kaksi keskeistä osaamisaluetta ovat oppimisen ohjaaminen ja tulevaisuuden tekeminen. Ammatillisen opettajankoulutuksen tehtävänä on näillä osaamisalueilla olevien osaamisten kehittäminen ja näiden osaamisten arviointi.
Koulutuksen tehtävänä nähdään myös ammatilliseen opettajuuteen liittyvän ammatillisen toimijuuden kehittymisen tukeminen. Kolmantena opintojen komponenttina opettajaopinnoissa on ammatillisen opettajuuden kehittäminen.
Opettajan osaamisalueet on kuvattu opettajankoulutuksen opinto-oppaassa
https://opinto-oppaat.jamk.fi/fi/aokk/ope/opinnot-2019-2020/osaaminen/
Ammatillinen opettajankoulutus on laajuudeltaan 60 opintopistettä ja asetuksen mukaan siihen sisältyy kasvatustieteellisiä perusopintoja, ammattipedagogisia opintoja, opetusharjoittelua ja muita opintoja (Valtioneuvoston asetus 1129/2014 § 2 ja 3).
Opettajankoulutuksen opintojaksot jäsentyvät näihin asetuksessa mainittuihin opintoihin seuraavalla tavalla.
Kasvatustieteelliset perusopinnot koostuvat kahdesta opintojaksosta:
- Oppiminen ja elämänkulku (8 op)
- Koulutuksen tulevaisuus (8 op)
Ammattipedagogisiin opintoihin kuuluu:
- Opettajan kehittyvä toimintaympäristö (8 op)
- Pedagogisen osaamisen kehittäminen (15 op)
Opetusharjoittelun opintojakson nimi on:
- Oppimisen ohjaaminen (14 op)
Muihin opintoihin kuuluu:
- Ammatillisen opettajuuden kehittäminen (7 op)
Opiskelu ammatillisessa opettajankoulutuksen ryhmissä on mahdollista eri puolilla Suomea, verkko-opiskeluryhmässä tai kansainvälisessä ryhmässä. Opiskelu on monimuoto-opiskelua. Siinä yhdistyvät oppimispiirityöskentely, ohjauspäiviin osallistuminen, käytännön opetus- ja ohjaustaitojen kehittäminen Oppimisen ohjaaminen -opintojaksolla, verkko-opiskelu ja itsenäinen opiskelu.
Lue lisää opinto-oppaasta: https://opinto-oppaat.jamk.fi/fi/aokk/
Opetusharjoitteluopinnoissa kehität opetus- ja ohjaustaitojasi käytännössä valitsemassasi oppilaitoksessa tai yhteistyöorganisaatiossa. Saat koulutuksesta valmiuksia myös opetusalasi kehittämiseen työelämän muutoksessa.
Ammatillinen opettajankoulutus pätevöittää sinut oman alasi opettajaksi. Opettajan pedagogiset opinnot antavat myös työyhteisöissä hyödyllisiä kouluttajan taitoja.
Ammatillisen opettajankoulutuksen hakijoilta edellytetään pääsääntöisesti: soveltuva korkeakoulututkinto ja vähintään kolmen vuoden käytännön työkokemus opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä.
Sosiaali- ja terveysalaa edustavalla hakijalla tulee olla joko soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja kolme vuotta alan työkokemusta tai
soveltuva ammattikorkeakoulututkinto ja viisi vuotta alan työkokemusta. Yhteisten aineiden opettajaksi aikovilla tulee olla ylempi korkeakoulututkinto.
Suorittamalla ammatillinen opettajankoulutuksen saat yleisen pedagogisen kelpoisuuden. Opettajan pedagogiset opinnot 60 op ovat siis samat kuin yliopistossakin tehdään. Taustatutkintosi määrittää, mitä aineita ja missä oppilaitoksessa olet kelpoinen opettamaan. Luokanopettajaksi voi opiskella vain yliopistossa. Opettajien kelpoisuudet määrittää lainsäädännön ”Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (A 986/1998)".
Ammatillisen opettajankoulutuksen jälkeen voit hakea jatko-opintoihin:
ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen (60 op) ja opinto-ohjaajankoulutukseen (60 op). Haku on vuosittain tammikuussa.
Opintojen aikana ja niiden päätyttyä voit osallistua myös täydennyskoulutuksiimme. Voit syventyä sinua kiinnostaviin aiheisiin ja päivittää osaamistasi uran eri vaiheissa.
Ammatillisen opettajankoulutuksen osaamisperustainen opetussuunnitelma perustuu erilaisen tiedonhankinnan avulla yhteisöllisesti muodostettuihin käsityksiin, jotka koskevat suomalaisen yhteiskunnan muutosta osana globaalia yhteisöä, työelämän muutosta ja siitä aiheutuvia osaamisvaatimuksia sekä ammatillisen ja korkea-asteen koulutuksen muutosta ja näistä muutoksista aiheutuvia opettajan työhön liittyviä osaamisvaatimuksia.
Koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksen kehittämisessä tärkeässä roolissa on opiskelijapalaute, jota kerätään opintojen alkuvaiheessa, koulutusprosessin aikana ja valmistumisvaiheessa. Palautetietoa käytetään ensisijaisesti opetussuunnitelmatyön tukemiseen sekä oppimisympäristöjen ja oppimisen ohjaamisen kehittämiseen.
Lisäksi opettajankoulutuksen vaikuttavuutta arvioidaan seurantakyselyjen avulla kahden vuoden välein.
Opiskelijapalautetta käsitellään yhteisesti opettajankoulutuksen henkilöstötilaisuuksissa lukuvuoden aikana. Tuloksia käsitellään myös yksikön johtoryhmässä. Opettajankoulutuksen päällikkö tekee tarvittavat korjaukset opetussuunnitelman sisältöihin ja toteutustapoihin yhteisen keskustelun ja analysoinnin pohjalta.
Juha Hautanen, päällikkö, opettajankoulutus